Avatar billede langben Nybegynder
02. august 2003 - 17:04 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed ved trådløst netværk

Jeg skal sætte en small business server op i et lille netværk der dels er trådløst, dels med kabler. Alt via en router og lille hub. Jeg er klar over sikkerheden ikke er i top med trådløst, men hvor langt skal man gå i sikkerhed? Jeg bruger mac-adress-verificering, obskur SSID, men ikke kryptering da jeg synes performance-hittet var alt for stort. Dette kan selvfølgelig slås til hvis det skriger mod himlen ikke at bruge det. En anden mulighed er at forbinde alle trådløse klienter til serveren via VPN, men det er jo en lidt fjumret løsning når de nu alle står i samme hus.

Pointen er at en evt. hacker vel kan komme ind under alle omstændigheder hvis han/hun virkelig er opsat på det. Så  Mac-verificeringen er måske nok til at holde amatørerne væk, men skal det være sikkert skal der alligevel trækkes "rigtige kabler". Hvad siger i derude? Skal siges at serveren kommer til at køre med ISA-firewall.
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. august 2003 - 17:25 #1
Tjaaa, det er der jo mange svar på. I virkeligheden kommer det jo an på hvad du skal beskytte og hvor stor trudslen er.

Generelt er du rimeligt beskyttet med mac adresse verificering, hvis du altså overholder de andre gode generelle råd i forbindelse med sikkerhed. F.eks. ful updatering på alle systemer og applikationer samt de andre anbefaler du finder her http://www.nsa.gov.

Generelt bør du anvende kabler alle de steder du kan, dels giver de meget større sikkerhed, dels giver det højere sikkerhed og dels kan du for samme midler opnå en meget bedre ydelse. Du kan nu opnå gigabit for det samme som du betaler for trådløst.
Avatar billede janpo Nybegynder
04. august 2003 - 19:21 #2
Du kunne jo overveje at slå IPSec til, hvis ikke det er det du hentyder til hvor der var for stort performance tab.
Avatar billede langben Nybegynder
04. august 2003 - 19:47 #3
tak for svar og link. Tror jeg forsætter med opsætningen som den er, og krydser fingre ;)