Avatar billede carsten78 Nybegynder
02. august 2003 - 13:34 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Saml selv løsning

Hej jeg er kommet op med denne saml selv løsning. Er der nogen der vil kommentere om der er helt hen i skoven. Er der fx. noget som bare ikke kan arbejde sammen, eller nogle generelle dårlige køb. Er der noget jeg mangler, skal jeg købe kabler, eller følger de med hardwaren. Andet ???

Her er så det jeg havde overvejet:
Processor Intel P4 Northwood2 2.667GHz In-a-Box    1.611 kr.
Bundkort  Asus P4SE ATX                  430 kr.
Ram          DDR-SDRAM PC2700 Samsung 512MB      738 kr.
Grafik    Connect3D Radeon 9800 PRO Retail    3.167 kr.
Harddisk Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB        1.069 kr.
Lydkort  Creative Audigy 2 Platinum eX Retail    1.805 kr.
Speaker  Creative Inspire 6.1 6700          931 kr.
Cddrev  LG Electronics GCE-8520B Int. Retail      460 kr.
kontrol  Logitech Cordless Desktop MX          919 kr.
Kabinet  Deluxe Cases DLC-S73LB ATX          410 kr.
----------------------------------------------------------
I alt                          11.540 kr.
==========================================================

Obs: dette eksempel er med et sort kabinet, og hvid skærm. Det er forkert. Så se venligst bort fra kabinettet.

//Carsten

PS: jeg har aldrig samlet en cpu fra bunden, men har dog rimelig meget erfaring med at installere de enkelte komponenter.
Avatar billede lrd Nybegynder
02. august 2003 - 13:37 #1
Avatar billede whatever Nybegynder
02. august 2003 - 13:39 #2
Det er de færreste der har erfaring med at samle CPU'en fra bunden. Jeg kender ingen der har prøvet det :-) CPU = Central Processing Unit. Altså selve processoren i computer. Ikke hele computeren. Ligesom processoren på et grafikkort hedder GPU, Graphic Processing Unit.
Avatar billede esbenrt Nybegynder
02. august 2003 - 13:51 #3
det er nemt at samle en pc - lidt nemmere end lego tingene kan kun sidde sammen på én måde´!

kabler følger som regel med bundkortet, og her synes jeg egentlig du ikke skal spare - tænk på at bundkortet forbinder det hele og en skrabet udgave giver mange flaskehalse (fx. er dit bundkort kun 4xAGP og dit grafikkort 8xAGP). spar nogle penge på grafikkortet og køb en lidt ældre model og anskaf dig istedet et rigtig godt bundkort fra ASUS

jeg synes du skulle overveje en seagate hd istedet, de er billigere og mindre støjende.
du får sikkert også lyst til at se DVD'ere hvis du ikke har TV, så skift brænderen ud med et combo-drev.
Avatar billede esbenrt Nybegynder
02. august 2003 - 13:53 #4
hehe, jeg havde ikke set at det var cpu'en du ikke havde prøvet at samle selv...
Avatar billede carsten78 Nybegynder
02. august 2003 - 13:53 #5
whatever - hvorfor sådan en tåbelig ordkløvning, du ved hvad jeg mener ikke ;)
Avatar billede carsten78 Nybegynder
02. august 2003 - 13:55 #6
officiel rettelse (det forvirre åbenbart) det er computeren og ikke cpu´en jeg ikke har samlet. Jeg troede det gav sig selv.
Avatar billede lrd Nybegynder
02. august 2003 - 13:55 #7
Tror nu whatever gjorde det i en god mening :-)

fif kan vi jo alle bruge
Avatar billede lrd Nybegynder
02. august 2003 - 13:55 #8
Har du kikket på mit link?? Brugte selv den side til at lære det efter
Avatar billede esbenrt Nybegynder
02. august 2003 - 13:56 #9
det er måske også værd at overveje om du har brug for platinum udgaven af lydkortet. det er selvfølgelig smart med den fjernbetjening, men hardwaren er den samme som en audigy2 bulk til 1000 pisk mindre (og man kan selv bygge en remote prøv bare at søg på "winlirc")
Avatar billede carsten78 Nybegynder
02. august 2003 - 13:57 #10
jeg har tv med dvd, så jeg bliver ved den brænder. Interesseant med bundkortet, det havde jeg ikke overvejet.
Jeg har på fornemmelsen at det med seagate og maxtor er lidt et spørgsmål om religion, men jeg må overveje det. Måske man kan tjekke det i en butik.
Avatar billede carsten78 Nybegynder
02. august 2003 - 13:59 #11
angående audigy kortet. Jeg vil gerne have den box der står på bordet (er det det du mener med remote), da jeg skal skifte ledninger en del, i forbindelse med instrumenter.
Avatar billede carsten78 Nybegynder
02. august 2003 - 14:02 #12
til lrd (og whatever). Ja, undskyld, blev lidt mopset (man ser nogle gange diskutioner herinde, der pludselig går i en ny retning pga lidt ordkløveri). Det link ser rigtig godt, det vil jeg læse igennem ved første mulige lejlighed.
Avatar billede lrd Nybegynder
02. august 2003 - 14:03 #13
jeg lærte ret meget ved denne side!
Avatar billede esbenrt Nybegynder
02. august 2003 - 14:08 #14
jeg har lige skiftet en ibm hd ud med seagate (så egentlig ved jeg jo ikke noget om Maxtor:-) og det gav markant mindre pc-støj. jeg har en pænt lyddæmpet løsning i forvejen, så det kunne virkelig høres.

men jeg ville nok anskaffe mig et ASUS med 845PE chipset, de har virkelig fået gode anmeldelser (og hvis det skulle være dyrere endnu 875P) og istedet for det nyeste nye gfx-kort anskaffe mig et geforce ti4200 m. 128Mb RAM eller tilsvarende i radeon serien
Avatar billede esbenrt Nybegynder
02. august 2003 - 14:09 #15
så forstår jeg godt at du gerne vil have platinum

nej med remote mente jeg infrarød fjernbetjening ligesom til anlægget...
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. august 2003 - 14:15 #16
Hvis du skal have en "power" spille computer, så skal du gå efter
P4 m. 8mmMhz FSB
Intel 875 baseret MB (evt. 865 med PAT patch = samme som 875, men der er rygter om at Intel spærrer for dette).
PC3200 RAM
Avatar billede carsten78 Nybegynder
02. august 2003 - 20:12 #17
er det ikke at skyde lidt under resten af systemet, hvis man investerer i et ti4200 ?