Avatar billede janr Nybegynder
02. august 2003 - 01:21 Der er 6 kommentarer

Klip en HTML streng i stykker men afslut alle tags

Hej Eksperter

Jeg sidder med et problem, som har drillet mig længe - måske er der nogen af jer, der kan hjælpe?

Jeg har en lang række artikler formateret med HTML liggende i en database. På en oversigtsside vil jeg gerne vise et kort uddrag af hver artikkel - f.eks. de første 200 tegn. Men hvis jeg blot klipper artiklen over efter 200 tegn med Left(streng,200) så kan jeg ikke være sikker på, at alle html-tags i strengen er afsluttet, hvilet kan skabe store problemer med layoutet af oversigtssiden. Der kan f.eks. let mangle en </p> eller </a>.

Er der nogen af jer, der har et godt foreslag til hvordan jeg kan klippe en streng over efter et bestemt antalt tegn og derefter automatisk får indsat eventuelle manglende slut-tags?
Avatar billede dna Nybegynder
02. august 2003 - 03:45 #1
Det kan vel ikke være så "svært" ... :-)

1. Tag de første 200 tegn
2. Gennemse for <> (Start og slut af HTML)
3. Tilføje alle start tags til en datastruktur
4. Fjerne dem hvis slut-tags findes
5. Til sidst tilføje slut tags til de start tags der findes i din datastruktur med HTML tags.

I teorien er det nemt nok.

dna
Avatar billede -thomas- Nybegynder
02. august 2003 - 09:26 #2
Er det ikke en mulighed bare at fjerne alle html-tags? Tror det andet nemt vil give problemer.
Avatar billede janr Nybegynder
02. august 2003 - 11:20 #3
thomas, jeg vil gerne beholde alle (eller i hvert fald de fleste) html tags.

Dna, ja i teorien lyder det jo nemt, men har du evt. et kodeeksempel, så ville det være endnu nemmere ;-)
Avatar billede jhauge Nybegynder
07. august 2003 - 00:59 #4
Her er en lille funktion baseret på Regular Expressions - den fjerner alle HTML-tags, og afkorter derefter strengen til et valgt antal tegn, og returnerer en streng med det du skal bruge:

Function RemoveHTML(str As String, length As Integer)
    Dim strTmp As String
    Dim rg As New Regex("<[^>]*>")

    strTmp = rg.Replace(str, "")
    If Len(strTmp) > length And length <> 0 Then
        strTmp = Left(strTmp, length) & " &hellip;"
    End If

    RemoveHTML = strTmp

End Function

Du bruger funktionen ved at skrive:

strTilsiden = RemoveHTML(strFraDB, 200)

.Hauge
Avatar billede jhauge Nybegynder
07. august 2003 - 01:01 #5
Hov sorry - den ovenfor viste er ASP.NET udgave, nedenstående funktion virker i alm. ASP

Function RemoveHTML(str, length)
    Dim strTmp
    Dim RegEx : Set RegEx = New RegExp

    RegEx.Pattern = "<[^>]*>"
    RegEx.Global = True

    strTmp = RegEx.Replace(str, "")
    If Len(strTmp) > length And length <> 0 Then
        strTmp = Left(strTmp, length) & " ..."
    End If

    RemoveHTML = strTmp

End Function
Avatar billede jhauge Nybegynder
07. august 2003 - 01:03 #6
Sorry igen - havde ikke læst dit spørgsmål ordentligt - du ville jo beholde HTML-tags, det har jeg ikke lige en funktion på lager til :(

Jeg undskylder