Avatar billede chadk Nybegynder
01. august 2003 - 20:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Gitter i Flash MX

Hvordan laver jeg et gitter i Flash MX?
Vil ikke tegne gitternde selv ;)
Avatar billede n!nja Nybegynder
01. august 2003 - 20:52 #1
Hmmm - mener du et "Grid" altså til at tegne efter - eller er det noget du skal bruge i din film? Hvis er er det første du mener ligger det under "View" -> Grid -> Show grid...

Hvis det er det sidste du mener kunne du jo evt. slå grid til og tegne efter det.

/N!NJA
Avatar billede hoejrup Nybegynder
01. august 2003 - 20:52 #2
View > Grid > Edit Grid ;-)

/per
Avatar billede pyroman Nybegynder
01. august 2003 - 21:02 #3
Hvis det ikke er det ovenstående du vil have så prøv med...

MovieClip.prototype.drawGrid = function(distance) {
    rows = Math.floor(Stage.height/distance);
    columns = Math.floor(Stage.width/distance);
    this.clear();
    this.lineStyle(1, "0x000000", 100);
    for (i=1; i<=rows; i++) {
        this.moveTo(0, distance*i);
        this.lineTo(Stage.width, distance*i);
    }
    for (i2=1; i2<=columns; i2++) {
        this.moveTo(distance*i2, 0);
        this.lineTo(distance*i2, Stage.height);
    }
};
_root.drawGrid(10);

/Filip
Avatar billede chadk Nybegynder
01. august 2003 - 22:19 #4
nej den skal ikke vise dem, det skal værre sådan at når jeg gemmer det som .jpg når jeg pbner .jpg filen kan jeg SE gitternde!
Avatar billede pyroman Nybegynder
01. august 2003 - 22:50 #5
Du vil altså publishe flash'en som jpg, og så skal man kunne se et gitter?? Øh - jeg tror ikke du kan komme uden om at tegne dem på god gammeldags manér med en computermus, tastatur og en skærm... Eller har jeg forstået princippet forkert.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. august 2003 - 08:30 #6
Så skal du forstørre dit arbejdsbord til 100% i flash, og derefter trykke på Print Screen.

/per
Avatar billede chadk Nybegynder
02. august 2003 - 09:35 #7
HoejRup Skriver du ikke lige et svar? ;)
DEt var en nice ide, og den virker :D
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. august 2003 - 10:04 #8
Her der der et svar. :-)

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. august 2003 - 10:05 #9
er = der...
Avatar billede pyroman Nybegynder
02. august 2003 - 11:59 #10
Må man godt have lov til at spørge om hvorfor du ikke bare kunne tegne efter grid'ne i flash og eksportere til .jpg eller evt. lave det i et andet grafik program? Har du kun venstre arm og en højrehåndsmus??
Avatar billede warzava Nybegynder
02. august 2003 - 22:24 #11
Til Pyroman:
Fedt tip du kom med der! Men 2 ting! Hvis jeg gemmer det som .swf kan man så også se det seje gitter? Og kan jeg skifte farve på det?
Avatar billede jakwag Nybegynder
03. august 2003 - 15:02 #12
warzava > Jeg vil stærkt anbefale dig at bruge pyromans ide (som er normal fremgangsmåde). Ellers vil du, som du selv siger, ikke have mulighed for at ændre i det. F.eks. skifte farve.
Jeg kan anbefale dig at lave det på mindst to lag (et med de lodrette og et med de vandrette), så vil det være nemmere for dig at redigere i det.

Forresten... Hvorfor laver du ikke en masse streger (vandrette) og så bruger align panelet til at stille dem pænt op med? Det tror jeg jeg vill have gjort. (hvis det altså skulle laves i flash : ) somregel er det nemmere at tegne i illustrator eller freehand).

: ) Jakob
Avatar billede jakwag Nybegynder
03. august 2003 - 15:03 #13
... når du så har lavet de vandrette, kopiere du dem op på et andet lag og rotere dem 90 grader.