Avatar billede boris Mester
01. august 2003 - 11:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Program der konverterer en CSV filer til Excel i tekstformat

Programmet skal ændre en kommasepareret fil til en Excel fil, hvor cellerne er i tekstformat.
F.eks. skal værdien 0000025 opfattes som en tekststreng 0000025; ikke som 25.
Det skal køre uafhængigt af, om der er instalelret Office på PC'en/serveren.
Enten en færdig applikation eller en god ide til hvordan det kan gøres.
Avatar billede kabbak Professor
01. august 2003 - 11:59 #1
Prøv at lege lidt med denne

Sub Makro2()

    With ActiveSheet.QueryTables.Add(Connection:="TEXT;C:\SAEDDATA\bygrust.prn", _
        Destination:=Range("A1"))
        .Name = "bygrust"
        .FieldNames = True
        .RowNumbers = False
        .FillAdjacentFormulas = False
        .PreserveFormatting = True
        .RefreshOnFileOpen = False
        .RefreshStyle = xlInsertDeleteCells
        .SavePassword = False
        .SaveData = True
        .AdjustColumnWidth = True
        .RefreshPeriod = 0
        .TextFilePromptOnRefresh = False
        .TextFilePlatform = xlMSDOS
        .TextFileStartRow = 1
        .TextFileParseType = xlDelimited
        .TextFileTextQualifier = xlTextQualifierDoubleQuote
        .TextFileConsecutiveDelimiter = False
        .TextFileTabDelimiter = True          ' Tabulator separeret
        .TextFileSemicolonDelimiter = False  ' Simikolon  ----"---
        .TextFileCommaDelimiter = False      ' Komma      ----"---
        .TextFileSpaceDelimiter = False      ' Mellemrum  ----"---
        .TextFileColumnDataTypes = Array(2, 2, 2, 2, 2) '(5 kolonner), mon ikke det er her den siger at det er tekst
        .Refresh BackgroundQuery:=False
    End With
End Sub
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. august 2003 - 12:15 #2
Her er et program der kan gøre det. Det koster penge, men kan ifølge specifikationerne køre uden at office er installeret og det var jo et af de kriterier du satte op.
http://www.convertzone.com/excel_converter/help.htm
Avatar billede boris Mester
01. august 2003 - 12:49 #3
Linket er dødt?
Avatar billede hcma Novice
01. august 2003 - 13:08 #4
linket virker godt nok hos mig, så her er det igen:
http://www.convertzone.com/excel_converter/help.htm
Avatar billede bak Seniormester
01. august 2003 - 13:50 #5
tonny ->
3.Of course, you must install Microsoft Excel 95 or higher for windows

Så skal der vel være installeret en del af office på maskinen eller...
Avatar billede bak Seniormester
01. august 2003 - 13:58 #6
En ide..
Et vb-script eller et vb-program, der læser tekstfilen linie for linie, søger efter din seperator og umiddelbart efter seperatoren indsætter et '.
Derefter skrives linien igen til ny csv-fil.
Nu kan filen sagtens åbnes i / med  excel og tekstformatet bevares.
Tilbage hænger så problemet med at fjerne ' igen, men det kan søg og erstat klare eller bare et tryk på F2 og enter.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. august 2003 - 14:17 #7
bak >> Ja, sorry. Det havde jeg overset.
Avatar billede bak Seniormester
01. august 2003 - 16:20 #8
Jaaee, det sker her i varmen. Problemet er vel at lave en fil der er direkte indlæsbar i excel uden at have excel til at lave filen. Dette kan gøres med en csv-fil, men her vil excel så altid under indlæsning lave noget der bare ligner tal om til rigtige tal, uanset om man sætter apostroffer " " omkring, derfor foreslår jeg at man sætter det lille ' før tekst-tallet
Avatar billede bak Seniormester
11. august 2003 - 11:33 #9
Boris -> er du nået længere med projektet ?
Avatar billede boris Mester
11. august 2003 - 11:39 #10
Desværre nej ;-(
Linket til convertzone duer ikke og jeg har ikke fundet en ren løsning.
Avatar billede cd_all Nybegynder
13. august 2003 - 16:44 #11
Formater cell til "0000000"
Hvis du gør det i VBA kan du formater 1 eller flere cell'er med flg. linie:
Selection.numberFormat="0000000" , den formater alle markeret cell'er

Derefter kan du sætte ' ind i cell'en så opfattes den som tekst.
Den fik jeg af "squashguy"

ActivCell= "'" & ActiveCell
Avatar billede boris Mester
23. november 2003 - 19:15 #12
Desværre er der ikke kommet en løsning, som jeg kunne bruge.
Jeg lukker