Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
01. august 2003 - 10:27 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken ugedag er den givende dato

Hej Eksperter :)

Jeg har nu hele natten buklet min lille hjerne for at kunne lave en funktion som fortalte mig hvilken ugedag en given dato var, hvis man sætte dato,måned og år ind i funktionen!

Men jeg har slet ikke kunnet kommet til et bare noget der lignede et svar så håber I kan hjælpe mig lidt herinde...

Da jeg slet ikke selv har kunne fundet ud af noget ved jeg ikke sværhedsgraden på mit spm og derfor ved jeg ikke hvormange points det er værd!
Avatar billede frelancer Nybegynder
01. august 2003 - 10:31 #1
Avatar billede frelancer Nybegynder
01. august 2003 - 10:32 #2
det skulle være et svar
Avatar billede googolplex Novice
01. august 2003 - 10:33 #3
Brug først mktime() til at lave et timestamp.

date() funtionen kan nu returnere 'Mon - Sun', så skal du vel bare lavet om til ugedagen ?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
01. august 2003 - 10:34 #4
jamen kan I ikke lave et eksempel... har siddet på php.net hele natten men har ikke kunne gennemskue det :(
Avatar billede googolplex Novice
01. august 2003 - 10:35 #5
Den kan faktisk også returnerer ugenummrret (w), så det burde være rimelig nemt at lave.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
01. august 2003 - 10:36 #6
jamen det skal være således at jeg kan finde ugedagen fx den 23 marts 2009
Avatar billede googolplex Novice
01. august 2003 - 10:36 #7
Uprøvet:

echo date ("w", mktime (0,0,0,12,32,1997));
Avatar billede googolplex Novice
01. august 2003 - 10:37 #8
I dit tilfælde:

echo date ("w", mktime (0,0,0,3,32,2009));
Avatar billede sostack Nybegynder
01. august 2003 - 10:38 #9
<?php
function ugedag_fra_dato($dag, $maaned, $aar)
{
$ugedage = Array("søndag", "mandag", "tirsdag", "onsdag", "torsdag", "fredag", "lørdag");
return $ugedage[date ("w", mktime(0,0,0,$maaned,$dag,$aar))];
}
echo ugedag_fra_dato(1,8,2003);
?>

//sostack
Avatar billede repsac Nybegynder
01. august 2003 - 10:45 #10
Psst... mit bud er at 30 point er rigeligt :)

btw. så er mit bud:

function ugedag($dag, $maaned, $aar) {
    if (!(is_integer($dag) && is_integer($maaned) && is_integer($aar))) {
        return FALSE;
    }

    $week_day_int = date('w', mktime (0, 0, 0, $maaned, $dag, $aar));
    $week = array('søndag', 'mandag', 'tirsdag', 'onsdag', 'torsdag', 'fredag', 'lørdag');

    return $week[$week_day_int];
}
Avatar billede repsac Nybegynder
01. august 2003 - 10:48 #11
hov, der burde ikke være mellemrum mellem mktime og parantesen... gør ikke noget, men så holder jeg jo ikke min kodestandard ;)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
01. august 2003 - 10:48 #12
weee den virker sostack :D

hvis du mener den er 200 værd så skriv det lige hehe
Avatar billede sostack Nybegynder
01. august 2003 - 11:21 #13
30 er OK med mig, det var jo ikke den store udfordring, som reverse("casper") jo også har pointeret ;-}

//sostack
Avatar billede repsac Nybegynder
01. august 2003 - 11:29 #14
function reverse($str) {
    for ($i = strlen($str)-1; $i >= 0; $i--) {
        $new_str .= $str[$i];
    }

    return $new_str;
}
Avatar billede repsac Nybegynder
01. august 2003 - 11:33 #15
elskermad.dk: *host* men det er nok en gode idé at lave et chekc for om det nu også er tal man giver funktionen som dag, måned og år... (*host* se mit bud ;))
Avatar billede repsac Nybegynder
01. august 2003 - 11:56 #16
/me er sindsyg ;)

function r($s){for($i=strlen($s)-1;$i>1;)$n.=$s[$i--];return $n;}

Hurra -- en oneline'er ;p
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
01. august 2003 - 14:32 #17
okay mange tak :)
behøves ikke det med at tjekke for tal for det er kun tal der vil blive brugt!!
Avatar billede repsac Nybegynder
01. august 2003 - 17:58 #18
elskermad.dk: jojo, men... hvis du har programmeret i et typefast sprog vil du vide hvorfor, men i php-verdenen er alt jo fryd og gammen ;)

sostack: har du i øvrigt et bud på at gøre r(everse)-funktionen endnu kortere? :)
Avatar billede sostack Nybegynder
04. august 2003 - 08:40 #19
repsac_>
echo strrev('repsac');

//sostack
Avatar billede repsac Nybegynder
06. august 2003 - 15:59 #20
sostack: det er jo ikke sjovt -- det sjove er at lave den ;)