Avatar billede lille_my Nybegynder
31. juli 2003 - 22:01 Der er 18 kommentarer

Kan ikke boote med cd-rom drev, hulk hulk

Jeg sidder her med en k6-2 350 MHz, 128 mb sd-ram og lidt andet gamelt lort. Problemer er at jeg ikke kan boote computeren med cd-rom drev. Jeg har prøvet med flere forskellige slags win98 boot disketter ( www.bootdisk.com ). Der sidder 2 drev i maskinen, og jeg har haft dem af et ad gangen, men den laver samme fejl med begge drev.
Der den fejler: Når jeg har valgt "start op med cd-rom drev". lige efter når den skal detecte det første. Der står et driver navn tror jeg det er, og dér går den bare i stå
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. juli 2003 - 22:24 #1
Er det fordi du skal geninstal W98 at du vil boot fra install CD'en ?
Eller mener du ved brug af en W98 StartUp diskette  hvor du vælger CD i menuen ?
Avatar billede lille_my Nybegynder
31. juli 2003 - 22:35 #2
Jeg skal boote med en win98 diskette, og når den finder den, spørger den om man vil boote med eller uden cd-rom drev. Vælger jeg uden kommer jeg bare i dos, men kan jo selvfølgelig ikke finde cd-rom drevet, så jeg kan installere Windows. Vælger jeg med, går den bare i stå
Avatar billede fromsej Praktikant
31. juli 2003 - 22:43 #3
Pil det ene CD drev fra.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. juli 2003 - 22:45 #4
1) Kun en CD-rom i PC'en (den anden kan du altid sætte i senerer...)
2) Check at BIOS kan "se" CD-Rommen. Samt du HD.
Avatar billede lille_my Nybegynder
31. juli 2003 - 23:33 #5
Jeg har haft pillet det ene cd-rom drev fra, men det virkede ikke (ordnede biosen), og derefter pillede jeg der andet cd-rom drev ud, og satte det første til igen (ordnede bios'en). Den går stadig i stå
Avatar billede fromsej Praktikant
31. juli 2003 - 23:38 #6
Hvilken driver, helt nøjagtigt går fejlmeldingen på?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. august 2003 - 01:02 #7
... nu er det vel ikke noget så "simpelt" som master/slave primær/sekundær IDE kabling som ikke er OK ?
HD = Master (jumper på HD) på primær EDI kabel
CD = Master (jumper på CD) på sekundær EDI kabel
Avatar billede lille_my Nybegynder
01. august 2003 - 11:10 #8
Den drive eller device den skriver nu hedder "banana", men jeg har prøvet med andre win98 boot disketter, hvor den skriver noget andet men stadig ikke kommer videre.
Det er ikke jumperne, så ville bios'en ikke kunne finde drevne. Detudover så virkede computeren den ene aften, men morgen efter var den helt bananas, og den begyndte på det her. Så med mindre nisserne laver sommersjov såå... ikke jumperne
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. august 2003 - 11:47 #9
http://www.startdisk.com/Web1/ubd/ubd.htm
Denne er pt. min universal floppy til "hvad som helst". Kan dog ikke læse NTFS format på en HD...
Avatar billede fromsej Praktikant
01. august 2003 - 12:08 #10
Der må ikke linkes til Bootdisketter, da det er copyrightede filer der linkes til.
http://www.eksperten.dk/spm/330987
<Citat>
Ok, så kommer min side af sagen. Bootdisks er ulovlige, da de indeholder materiale med copyright. Derfor må der faktisk ikke linkes til dem. Der er tidligere blevet linket til dem i stor stil her på eksperten, men det var inden at problemstillingen blev taget op. Vi er nu klar over det og derfor er der fokus på det.

Som en bruger skriver, er det en dum situation: Dem der søger på Google kan finde dem på 10 sekunder og på mig virker det ikke som om at Microsoft aktivt går ind og lukker sites der tilbyder downloads af bootdisks - sikkert fordi det er til hjælp for Microsofts brugere........

For en sikkerheds skyld: Det er altså ikke tilladt at linke til dem her, selvom enhver kan finde dem via en søgemaskine som Google.

Hygge

FCS/Coadmin

</Citat slut>
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. august 2003 - 12:46 #11
<fromsej>: Jeg regner ikke med at (i dette tilfælde) mit link til http://www.startdisk.com/Web1/ubd/ubd.htm strider mod dette -
Avatar billede fromsej Praktikant
01. august 2003 - 13:50 #12
Majsmarken>>Det gør det desværre, der er MS-Dos filer på, jeg tjekkede lige.
Det er lavet så snedigt fra MS at man ikke kan installere Windows fra andet end MS-Dos bootdisketter, vi har forsøgt i Free-Dos, den kan du hente her og kigge på.
http://soreno.dk/files/freedos.zip
Avatar billede lille_my Nybegynder
01. august 2003 - 21:10 #13
Jeg synes emnet er ved at tage en drejning... Er der nogen som kan hjælpe, eller skal jeg bare lukke tråden og smide computeren ud. Den er alligevel ikke så vigtig
Avatar billede fromsej Praktikant
01. august 2003 - 21:23 #14
Jeg ville skynde mig at hente den bootdiskette inden linket bliver fjernet.
Avatar billede lille_my Nybegynder
02. august 2003 - 14:45 #15
Jeg har jo prøvet med forskellige bootdisketter, men ingen af dem virker. Så jeg kan ikke se hvorfor den anden skulle.
Avatar billede fromsej Praktikant
02. august 2003 - 14:48 #16
Det gør den sikkert heller ikke.*S*
Det nemmeste du kan gøre er at smide den HD over i en anden maskine, kopiere hele win98 CDén over på den, og installere fra HDén.
Avatar billede lille_my Nybegynder
02. august 2003 - 14:48 #17
Ps. De har jo haft virket før på samme maskine. Så jeg ved ikke om det er en hardware fejl et eller andet sted. evt. bundkortet??
Avatar billede fromsej Praktikant
02. august 2003 - 14:53 #18
Du kan prøve at flytte drevet over på samme kabel som din HD, husk at jumpe det som slave.