Avatar billede Beach Mester
31. juli 2003 - 19:35 Der er 36 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af 3com Cable/DSL Gateway

Har prøvet at læse andre ? igennem uden held:-(
Mit system:
Modem -> 3com officeConnect Cable/DSL Gateway -> netkort
Udbyder -> Tele2
Fast IP -> 129.142.200.29
IP Address. . . . . . . . . : 129.142.200.29
Subnet Mask . . . . . . . . : 255.255.240.0
Default Gateway . . . . . . : 129.142.192.1

Jeg kan ikke komme på nettet når jeg sætter routeren på.

Hvordan er det så lige jeg sætter den op så dit virker (skrevet for dummies)???

//Beach
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2003 - 20:00 #1
Default gateway skal IP adressen på din router. Det står sikkert i manualen.

sæt IP til: 192.168.1.1 og subnet til 255.255.255.0 så burde det virke.
Avatar billede kenp Novice
31. juli 2003 - 20:06 #2
Er det den ip-adresse som du har på din computer eller på din router? under alle omstændigheder mangler du dine DNS servere
Avatar billede Beach Mester
31. juli 2003 - 20:33 #3
Lige nu der kan jeg overhovedet ikke komme i kontakt med routeren...
Aner ikke lige hvad der er gået galt, måske fordi jeg har været inde og rode lidt rundt i windows netværks opsætningen:-(

//Beach
Avatar billede kenp Novice
31. juli 2003 - 20:40 #4
hvis du sætter din computer til at hente IP-automatisk så kan du ihvertfald komme på nettet :)

men hvis du sætter din cd-rom i drevet som fuldte med din router så kan du via den komme ind i din router igen
Avatar billede Beach Mester
31. juli 2003 - 20:43 #5
Jeg starter Gateway discovery application, vælger mit netkort (der er kun det at vælge). Systemet finder så 3Com, jeg indtaster password og så skriver den:
The application has lost conect with the devaice you chose to connect.

Hvad hulen har jeg lavet???

//Beach
Avatar billede Beach Mester
31. juli 2003 - 20:47 #6
Jeg må løbe på job nu (snøft) vender tilbage i morgen tidlig...

//Beach
Avatar billede kenp Novice
31. juli 2003 - 20:53 #7
ja det er et godt spørgsmål, jeg vil starte med at sige prøv at genstarte både din router og din computer, prøv så igen
Avatar billede jollybolly Nybegynder
31. juli 2003 - 21:14 #8
ER dit 3com netværkskort aktiveret i bios?
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 02:54 #9
--->jollybolly
Det er ikke et 3Com netkort men et noname kort som bliver init. som et Intel et eller andet. Og ja, det virker fint. Kan jo også komme på nettet uden som routeren. Det er kun nå jeg sætter routeren imellem ADSL modem og netkortet der går ged i den.
--->kenp
Har prøvet at boote både maskinen og routeren uden held.
Kan det være min netværksopsætning i windows der går ged i?
Jeg har som sagt fået fast IP fra Tele2 men i opsætningen skal denne IP ikke angives nogle steder iflg. Tele2! Kan der tænkes at der også er noget at hente der?

//Beach
Avatar billede kenp Novice
01. august 2003 - 09:25 #10
ja det kan godt tænkes, du skal sætte din router til at hente ip-dynamisk så så burde det køre.
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 09:44 #11
Har nu endelig fået fat i routheren igen, men har så problemerne som jeg er startet op med.
Jeg har lavet en lille hurtig side som beskriver alt hvad jeg har gjort for at komme i kontakt med nettet og routeren her:
http://freestyle.dk/eksperten/3com.htm
Måske det vil hjælpe lidt:-)

//Beach
Avatar billede kijac Nybegynder
01. august 2003 - 10:20 #12
Efter at have checket din 3com side ...
1) Default gateway på netkortet sættes til 192.168.1.1 (svarer til "Unit configuration" skærmbillede fra 3com'en)

2) 3com router : "Connection to ISP" mangler nogle DNS adresser, burde være oplyst fra Tele2 ellers kan du jo prøve f.eks TDC's  194.239.134.83 & 193.162.153.164

3a) Din IP på netkort er forkert (standard Microsoft "dummy" nummer når der ikke kan opnåes forbindelse) Prøv at sætte det manuelt til 192.168.1.2 med netmask 255.255.255.0
... eller ...
3b) Aktivere DHCP server i 3com'en i "Unit configuration" skærmbilledet, og sæt dit netkort til "Hent automatisk en IP-adresse" (husk evt. at genstarte)

Såfremt du ikke kan få kontakt med 3com'en prøv step 3a først (så ligger adresserne nemlig indenfor samme "område" og de burde så kunne se hinanden
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 10:30 #13
--->kijac
Hvis vi lige tager det fra en ende af...

1) Default gateway på netkortet sættes til 192.168.1.1 (svarer til "Unit configuration" skærmbillede fra 3com'en)

Den står jo allerede til 192.168.1.1

Efter at have checket din 3com side ...
1) Default gateway på netkortet sættes til 192.168.1.1 (svarer til "Unit configuration" skærmbillede fra 3com'en)

2) 3com router : "Connection to ISP" mangler nogle DNS adresser, burde være oplyst fra Tele2 ellers kan du jo prøve f.eks TDC's  194.239.134.83 & 193.162.153.164

Der er intet oplyst fra Tele2 og der står intet på deres site omkring DNS adresser.
Hvis jeg vælger en TDC DNS burde der så ikke gå ged i den når jeg nu bruger Tele2???
Samtidig står der jo også på 3comén at det er en option... Skal den så være det?

3a) Din IP på netkort er forkert (standard Microsoft "dummy" nummer når der ikke kan opnåes forbindelse) Prøv at sætte det manuelt til 192.168.1.2 med netmask 255.255.255.0

Hvordan ændre jeg denne IP manuelt???

Tror det var det lige nu (ind til vi kommer til 3b *S*

//Beach
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 10:31 #14
ups....
Skulle self. have været:

Efter at have checket din 3com side ...
1) Default gateway på netkortet sættes til 192.168.1.1 (svarer til "Unit configuration" skærmbillede fra 3com'en)

Den står jo allerede til 192.168.1.1

//Beach
Avatar billede kijac Nybegynder
01. august 2003 - 10:38 #15
Jeg går ud fra at du kører Win2000 eller XP. For at sætte manuel IP på net kort

Start / Indstillinger / Netværks- og opkaldsforbindelser / Lan-forbindelse / Egenskaber / Internetprotokol (TCP/IP) / Egenskaber / Brug følgende IP-adresse

IP-adresse 192.168.1.2
Undernetmaske 255.255.255.0
Standardgateway 192.168.1.1

og evt.

Brug følgende DNS server-adresser (du kan roligt bruge de 2 TDC adresser indtil vi finder Tele2's, der gå ikke ged i det af den grund)

Checke din ip kan du allerede (det første skærmbillede på din 3com side)
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 10:39 #16
Og så lige....

3b) Aktivere DHCP server i 3com'en i "Unit configuration" skærmbilledet, og sæt dit netkort til "Hent automatisk en IP-adresse" (husk evt. at genstarte)

Opsætningen i Win står allerede til at hente IP automatisk.
Det der har været et problem tidligere mht. at få kontakt til 3com har bla. været at jeg har genstartet computeren nogle gange uden at boote routheren og omvendt. I hvilken rækkefølge skal det gøres hvis man skal gøre det rigtigt???

//Beach
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 10:39 #17
Jeg kører Win Me!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 10:45 #18
Kan ikke følge din sti helt men regner med at det er følgende under ME:
start....Network ---> TCP/IP ---> Proberties eller hvad???
Her mangler mulighed for standart gateway

//Beach
Avatar billede kijac Nybegynder
01. august 2003 - 10:46 #19
Me kender jeg ikke så indgående men princippet er det samme. Prøv evt. at højreklikke på "andre computere" ikonet på skrivebordet, og væg Egenskaber. Så skulle du komme ind i netværksopsætning (hvor du kan vælge far pkt. Internetprotocol (TCP/IP) ...
Avatar billede kijac Nybegynder
01. august 2003 - 10:47 #20
Jeps det lyder vel korrekt ... har du evt en "avanceret knap" hvorunder gateway gemmer sig ?
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 10:49 #21
Avatar billede kijac Nybegynder
01. august 2003 - 10:53 #22
Klik i specify an IP adress og sæt 192.168.1.2 og 255.255.255.0 i de 2 felter

...og så er der jo et gateway-faneblad ;-) hvor du sikkert kan sætte 192.168.1.1 ind og et DNS Configration faneblad hvor du sætter TDC serverne ind

Har du aktiveret DHCP på 3com'en ??
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 11:02 #23
Avatar billede kijac Nybegynder
01. august 2003 - 11:02 #24
Nåh ja ALTID boot efter netværks ændring på PC ... sorry 8-(
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 11:04 #25
Skal jeg så bare boote nu? Både 3com og computer eller....

//Beach
Avatar billede kijac Nybegynder
01. august 2003 - 11:06 #26
Der burde være hul, som minimum til 3com'en fra PC'en. Prøv at starte en MSdos prompt og skriv ping 192.168.1.1 det skulle gerne resultere i svar (og ikke i timeouts) Hvis det er godt prøv så ping 193.162.153.164, og hvis der også er svar der burde det spille. Så kan man jo altid raffinere opsætningen senere
Avatar billede kijac Nybegynder
01. august 2003 - 11:06 #27
Vi har endnu ikke lavet noget om på 3com så kun boot PC
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 11:07 #28
ttp://freestyle.dk/eksperten/3com.htm er opdateret

---> error ---> to use DNS you....

//Beach
Avatar billede kijac Nybegynder
01. august 2003 - 11:09 #29
Der er 2 felter på DNS fanebladet det er vist kun nødvendingt med noget i det første (kører selv 2000, så jeg kan ikke lige checke) prøv f.eks med "beach"
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 11:12 #30
Før jeg booter computeren...

C:\WIN98ME>ping 192.168.1.1

Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:

Request timed out.

Ping statistics for 192.168.1.1:
    Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum =  0ms, Average =  0ms

C:\WIN98ME>ping 193.162.153.164

Pinging 193.162.153.164 with 32 bytes of data:

Request timed out.

//Beach
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 11:13 #31
Den accepterede beach i DNS host...

//Beach
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 11:17 #32
OK.-...
Jeg prøver at boote maskinen...

//Beach
Avatar billede kijac Nybegynder
01. august 2003 - 14:31 #33
Lykkedes det så at komme på efter boot ?
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 18:06 #34
Både ja og nej...
Nu har jeg efter en lang dags søvn bootet computeren igen, og nu kan jeg da komme på nettet igennem 3comén men...
1/ der er uhyggelig mange sider jeg ikke kan se?
Prøv f.eks. den her: http://www.tele2adsl.dk/
Hvis du kan se den så er der stadig noget helt galt hus mig.
2/ Under status og logs på 3comén står der jo så nu at jeg kører med en dunamisk IP hvilket vel er en fejl når jeg har fast IP fra Tele2
3/ De DNS adresser jeg bruger fra TDC skal vel også ændres til dem fra Tele2 eller hvad?

//Beach
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 18:07 #35
Så.... Nu virker linket til tele2 pludselig igen... Kan det være en masse sites der lige har været nede... Måske:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
01. august 2003 - 18:55 #36
Avatar billede kijac Nybegynder
02. august 2003 - 16:23 #37
Godt igang med weekenden måtte jeg lige checke hvordan det gik ...

1) Har pt. ingen problemer med disse sider

2) I 3com under "Connection to ISP" burde du kunne indsætte din faste IP
(Fast IP -> 129.142.200.29) OG Tele2's DNS (se pkt 3)

3) DNS iflg. http://www.get2net.dk/get2net/plsql/PackageSupport.PageSupportMain?i_Function=DISPLAYPAGE&i_ID=teknik
DNS, primær: 195.82.195.101 (ns.get2net.dk)
DNS, sekundær: 129.142.7.101 (ns2.get2net.dk)

....

Derudover skal du på netkortet rette DNS'er (og huske at genstarte ;-)

Go' fornøjelse
Avatar billede Beach Mester
05. august 2003 - 08:13 #38
Så skulle det hele køre som det skal:-)
Takker for hjælpen.

//Beach