Avatar billede noob2003 Nybegynder
31. juli 2003 - 17:08 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

execute i perl

hvordan kan man få følgende til at virke, hvis jeg har en formular med brugernavn & password der henviser til adduser.pl ??

/usr/usersystem/adduser "og her skal der stå brugernavn password"
og gi et output om fejl eller at brugernavn & password er oprettet

kender ikke perl/cgi programmering endnu, og derfor håber jeg en venlig sjæl kan hjælpe mig

Mvh.
noob2003
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 21:13 #1
nu ved jeg ikke hvorlangt du er i dit script men lige det du beder om med at starte et eksternt script gør du ved:

(det forudsætter at brugernavnet er i variablen $user og password er i $password):

my $returnVal = system ("/usr/usersystem/adduser $user $passwd");

returværdien er i $returnVal
Avatar billede noob2003 Nybegynder
01. august 2003 - 12:29 #2
ok hvis jeg laver en formular med user & passwd der henviser til
/cgi-bin/adduser.pl hvad skal der helt stå i adduser.pl filen
ud over
my $returnVal = system ("/usr/usersystem/adduser $user $passwd");
??
Avatar billede mfalck Praktikant
01. august 2003 - 13:34 #3
ok - jeg havde misforstået dig; jeg troede at du havde et script som hed /usr/usersystem/adduser som kunne tilføje en bruger.

jeg gætter på at du vil bruge det til at oprette brugere fra en webside ?
Avatar billede mfalck Praktikant
02. august 2003 - 15:17 #4
eller for at omformulere mig - vi skal vist have lidt mere hjælp for at finde ud af hvad du vil.
Avatar billede sbm Nybegynder
25. august 2003 - 11:50 #5
Har du fået løst dit problem, og glemt at du har et åbent spørgsmål?

Da du ønsker at eksekvere et perl-script liggende i cgi-bin, antager jeg ligesom mfalck, at du ønsker at kalde dit script via en webside.

Husk da et par ting:

Du skal skrive en content-type. Det gøres ved at tilføje en linie:
print "Content-type: text/html\n\n";

Og dette skal gøres INDEN du skriver noget som helst andet ud til browseren.

Dertil skal du - såfremt din server kører på Unix eller Linux - at sætte eksekveringsrettighederne. Uden det får du bare en fejl.

Hvis det ikke hjalp dig, må du komme med lidt flere oplysninger, for at det er muligt at hjælpe dig.
Avatar billede noob2003 Nybegynder
25. august 2003 - 12:02 #6
Har ikke haft tid til at kikke på det, men er på igen nu.

Det jeg skal er at jeg har en Freebsd server med Qmail på.

jeg skal ha lavet et cgi script der går direkte ind og sletter
en af de konties brugeren har noget ala /usr/local/vpopmail/bin/vdeluser mail1@test.dk, hvor mail1@test.dk kommer fra et php script der viser de 5 email adresser de har og skulle kun trykke på slet email adressen.

jeg har fået lavet et script til at oprette brugernes 5 mailkonti, men vil gerne ha at brugeren selv skulle kunne slette dem og oprette nogle nye mail adresser uden jeg skal blandes ind i det hver gang, at bruger vil ha slettet en mail adresse
Avatar billede sbm Nybegynder
25. august 2003 - 12:58 #7
Jeg kender ikke Qmail, men den har vel funktionalitet der gør dette?
Avatar billede sbm Nybegynder
25. august 2003 - 13:00 #8
For at kalde dit script, kan du eksempelvis vise brugeren en liste med dennes emails. Hver email er så et link til dit script.

<a href="/cgi-bin/vdeluser.cgi?userid=1234&email=my@mail.dk">my@mail.dk</a>

osv....
Avatar billede noob2003 Nybegynder
25. august 2003 - 16:51 #9
problemet er at jeg ikke kan få det til at virke, selvom jeg ber om at det skal køre som root eller vpopmail
Avatar billede sbm Nybegynder
25. august 2003 - 21:28 #10
Du har allerede et script der kører? Perl script vel at mærke? Og det virker? Så kan det vel køre med samme bruger og rettigheder? Ellers må der være en fejl et sted. Hvad siger fejlloggen?
Avatar billede noob2003 Nybegynder
30. august 2003 - 11:19 #11
Mit script til oprettelse/visning af email konties er baseret på php/mysql.
Men skal ha lavet et perl script der kan slette disse email konties.
Avatar billede sbm Nybegynder
30. august 2003 - 18:15 #12
Øhm, så er jeg ikke med længere...?

Er du sikker på du i det hele taget har rettigheder til at lave og køre et perlscript på serveren? Og hvorfor laver du ikke resten i PHP som det eksisterende?
Avatar billede noob2003 Nybegynder
30. august 2003 - 20:26 #13
fordi jeg kør med safe mode on, og serveren er min egen så ikke nogen problemer der.
Avatar billede mfalck Praktikant
30. august 2003 - 23:39 #14
jeg ville lave noget i stil med en database hvor jeg ville sætte de brugere ind og så et cronjob som bliver kørt af root til at foretage selve sletningerne.
Avatar billede mfalck Praktikant
30. august 2003 - 23:44 #15
noob> fik du egt min mail mht til det freelance ?
Avatar billede noob2003 Nybegynder
31. august 2003 - 01:56 #16
mfalck >> UPS  ja havde overset du var perl mand, sender dig en mail.
Der var over 50 mails.
Avatar billede mfalck Praktikant
31. august 2003 - 19:57 #17
skriver den noget i errorloggen når du forsøger at køre vdeluser ?
Avatar billede mfalck Praktikant
31. august 2003 - 19:58 #18
jeg skal lige installere vpopmail for at lege lidt med det.
Avatar billede theory Nybegynder
09. september 2003 - 06:14 #19
Jeg er ret sikker på, at qmailadmin kan netop hvad du efterspørger.
http://www.inter7.com/qmailadmin.html

Så slipper du for lange koffeinfyldte nætter med at udvikle din egen kode :)
Avatar billede noob2003 Nybegynder
25. februar 2004 - 11:44 #20
Nå men har fået lavet mine kode selv