Avatar billede ylwen Nybegynder
31. juli 2003 - 11:11 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

Opsætning af SAMBA

Jeg forsøger at få sat SAMBA op på min maskine, så jeg kan dele filer med mine win XP klienter. Jeg kan se SAMBA serveren på xp, men får følgende fejl når jeg prøver at komme ind:

\\Workgroup er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource.  osv...

Det er jo så nok fordi jeg ikke har sat brugerne op, men hvordan gør jeg det?
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 11:17 #1
du skal bruge kommandoen smbpasswd som

smbpasswd -a <brugernavn>
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 11:18 #2
eller alternativt bruge web-GUIen "swat"; hvis den er installeret så lytter den på port 901 på din samba-maskine
Avatar billede ylwen Nybegynder
31. juli 2003 - 11:26 #3
OK, det har jeg så lige prøvet, og fik denne fejl:
User Administrator does not exist in system password file. Cannot add account without a valid local system user.
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 11:31 #4
har du i smbusers sat:

root = administrator admin
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
31. juli 2003 - 11:44 #5
hvis du ikke ønsker at opsætte brugere og at de skal indtaste password kan du gøre sådan:

smb.conf:

der hvor der står security = et_eller_andet skal være:

security = share

Dine dir:

[DeltDir]
Comment = Shared Dir
path = /delt/dir
read only = no
public = yes
writable = yes
create mask = 0777
directory mode = 0777

og så virker det, som var det en helt almindelig windows deling, hvor du bare klikker dig rundt i mapperne ;o)

mvh.
Gonza
Avatar billede ylwen Nybegynder
31. juli 2003 - 12:34 #6
Jeg har sat root = administrator admin de står godt nok sådan her
root = administrator
root = admin

Her er min smb.conf
[global]
netbios name = WORKGROUP
security = SHARE
encrypt passwords = No
wins support = Yes
oplock contention limit = 3

[homes]
comment = Home Directories
read only = No
create mask = 0664
directory mask = 0775
guest ok = Yes
browseable = No

[printers]
comment = All Printers
path = /var/spool/samba
guest ok = Yes
printable = Yes
browseable = No

[music]
path = /home/share/music
read only = No
guest ok = Yes

[movies]
path = /home/share/movies
read only = No
guest ok = Yes

[program]
path = /home/share/program
read only = No
guest ok = Yes

[user]
path = /tmp
read only = No
guest ok = Yes
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
31. juli 2003 - 12:38 #7
prøv at sætte følgende ind under dine mapper:

public = yes
writable = yes

altså under [user] [program] osv.
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 12:40 #8
prøv evt også at sætte:

encrypt passwords = Yes i [global]
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 12:41 #9
måden du løser dit problem på  kommer lidt an på om du blot vil have et share uden brugernavn og password adgangsbeskyttelse eller om du senere vil kunne kontrollere dette.
Avatar billede ylwen Nybegynder
31. juli 2003 - 12:44 #10
Jeg vil gerne have en mappe uden password på, og senere vil jeg gerne have nogewn med password på, men hvis jeg nu tager et skridt af gangen... :)
Avatar billede fut21 Nybegynder
31. juli 2003 - 13:01 #11
Prøv at følge denne begynder guide:
http://linuxin.dk/artikler/index.php?id=197
Avatar billede ylwen Nybegynder
31. juli 2003 - 13:30 #12
Jeg får stadig den samme fejl
Avatar billede fut21 Nybegynder
31. juli 2003 - 17:57 #13
Prøv at højre klikke på de mapper du vil dele, og giv dem tilladelse dertil!! Har du gjordt det??
Avatar billede ylwen Nybegynder
31. juli 2003 - 18:38 #14
Jeg har sørget for at give adgang til mapperne, så det er ikke der problemet er.
Avatar billede janpo Nybegynder
31. juli 2003 - 19:29 #15
Jeg ved ikke om det er "typo", men der er en fejl i din [Global] sektion.
Prøv med dette her :
Netbios Name = Linuxbox
Workgroup = WORKGROUP
Desuden er der noget med at der følger en .reg fil med Samba til at slå "Sign and Seal" ( eller noget i den retning ) fra i XP. Denne fil kopierer du ( Floppy ? ) til din XP Desktop, højreklikker på den og vælger "Merge".
Avatar billede ylwen Nybegynder
01. august 2003 - 10:52 #16
"typo" ?? nå jeg har ændret de ting i smb.conf og det virker stadig ikke, der står noget om at jeg muligvis ikke har tilladelse. Hvor ligger .reg fil?
Avatar billede mfalck Praktikant
01. august 2003 - 12:00 #17
prøv evt at kigge i log-filerne (de ligger som regel i /var/log/samba/log.*) og se om der står noget der ?
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
01. august 2003 - 12:04 #18
kører du med winXP home? winXP home samarbejder nemlig ikke særlig godt med samba... Dog kører jeg selv med winXP home og samba (hvilket fungerer fortrinligt), min overbevisning er, at de nyeste samba versioner kan samarbejde med winXP home, mens de ældre ikke kan (jeg har selv haft problemer med ældre versioner af samba)
Avatar billede ylwen Nybegynder
01. august 2003 - 12:46 #19
Jeg kører med XP pro, og formentlig en nyere SAMBA. Hvad skal jeg kigge efter i de log filer?
Avatar billede mfalck Praktikant
01. august 2003 - 13:36 #20
well - prøv evt at smide noget info fra når du prøver at connecte til din samba server her; det kan -forhåbenligt - hjælpe os lidt med at finde problemet.
Avatar billede mfalck Praktikant
01. august 2003 - 13:36 #21
du skal som regel kigge efter en fil som hedder log.<din winxp-maskines navn>; evt kan samba også logge i /var/log/messages.
Avatar billede janpo Nybegynder
01. august 2003 - 20:06 #22
Jeg ville gerne se output fra kommandoen testparm -v, men det er laaangt.
Alternativt er mfalck's råd godt, begynd at "bore" i logfilerne. Sæt eventuelt parameteren "log level=4" i din smb.conf. Du kan evt. tømme dine logfiler med "echo /dev/null > log.smbd" for eksempel. Derefter står der ingenting i "log.smbd", så prøver du at forbinde til din Samba server og kigger derefter i din /var/log/samba/log.smbd og log.nmbd.
Avatar billede janpo Nybegynder
03. august 2003 - 21:16 #23
Aarrrhh, jeg får altid den kommando forkert :-/ Det er selvfølgelig "cat /dev/null > log.smbd", sorry. Ellers står der bare /dev/null i din logfil. Hvor fedt er det ?
Avatar billede mfalck Praktikant
03. august 2003 - 21:56 #24
det letteste er bare at skrive: > log.smbd

så opretter den en ny fil
Avatar billede jacs Nybegynder
12. august 2003 - 11:16 #25
Du skal rette i WinXP registreringsdatabasen. Problemet er beskrevet i diverse dokumenter på internet og i M$ Knowledgebase:

MS Knowledgebase : 1318266

XPhome: regedit -  HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\
                  Netlogon\Parameters
                  set value 'signorseal' to zero (0)

Mvh
Jacob
Avatar billede ylwen Nybegynder
12. august 2003 - 15:03 #26
Der er rettet i registreringsdb!
Avatar billede ylwen Nybegynder
12. august 2003 - 16:33 #27
I nmloggen står bla. dette
      WORKGROUP(1) current master browser = UNKNOWN
          WORKGROUP 40019a03 (Linux serveren)
[2003/08/12 12:55:20, 0] nmbd/nmbd_browsesync.c:find_domain_master_name_query_fail(358)
  find_domain_master_name_query_fail:
  Unable to find the Domain Master Browser name WORKGROUP<1b> for the workgroup WORKGROUP.
  Unable to sync browse lists in this workgroup.
[2003/08/12 13:10:27, 0] nmbd/nmbd_browsesync.c:find_domain_master_name_query_fail(358)
  find_domain_master_name_query_fail:
  Unable to find the Domain Master Browser name WORKGROUP<1b> for the workgroup WORKGROUP.
  Unable to sync browse lists in this workgroup.
[2003/08/12 13:25:33, 0] nmbd/nmbd_browsesync.c:find_domain_master_name_query_fail(358)
  find_domain_master_name_query_fail:
  Unable to find the Domain Master Browser name WORKGROUP<1b> for the workgroup WORKGROUP.
  Unable to sync browse lists in this workgroup.

kan det bruges til noget?
Avatar billede janpo Nybegynder
12. august 2003 - 16:42 #28
Du ku jo prøve følgende options:
os level = 255
domain master = yes
preferred master = yes
local master = yes
Hvis du ikke har NT/2k/2k3 på samme arbejdsgruppe.
Avatar billede ylwen Nybegynder
12. august 2003 - 18:21 #29
Det har jeg, så det dur nok ikke.
Avatar billede janpo Nybegynder
12. august 2003 - 20:04 #30
Jeg har siddet og "back-tracket" lidt. Din arbejdsgruppe hedder WORKGROUP. Tidligere skrev du "Netbios name = WORKGROUP". Det er galt hvis din arbejdsgruppe og server hedder det samme. Ethvert navn i din arbejdsgruppe SKAL være unik. Kunne vi ikke få hele din [Global] sektion uden kommentarer ?
Avatar billede ylwen Nybegynder
12. august 2003 - 20:33 #31
[global]
server string = Server 1
workgroup = WORKGROUP
netbios name = Linuxbox
security = SHARE
encrypt passwords = yes
wins support = Yes
oplock contention limit = 3