Avatar billede nielsniemann Nybegynder
31. juli 2003 - 09:48 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til fremmøde system i MS Access

Hej,

Der findes et tidligere indlæg af næsten samme overskrift:
http://www.eksperten.dk/spm/315579
Startede på en ny, da den vist er afsluttet. Kan ikke huske om den vil komme først hvis jeg skriver i den, og så er den gammel. MEN :-)

Min situation er den, at vipå arbejde har hårdt brug for en fremmødeplan lavet i MS Access 97 (har 2000 men det er privat så skal bruge den i access97 for at kunne arbejde med den) som gør følgende:

1) Man vælger en dato
2) Vælger medarbejder
3) angiver om vedkommen er mødt, mødt for sent, syg og skrive en kort bemærkning dertil.

Desuden skal en forspørgsel kunne tælle sammen hvor mange gange en person har mødt op på en uge. Altså tælle vagterne sammen.

Det bedste vil være hvis man havde delt vinduet op i to. Foroven vælger man dato, og for neden vil en form for kalender dukke op så man overskueligt kan se hvem der er mødt og hvem der mangler. Og det er vigtigt at kunne se dette.

Som i kan se i det tidligere indlæg (se link), så har MUG forsøgt at skitse det op. Men jeg kan ikke finde ud af det stadigvæk. Jeg kan lave en simpelt database, men forspørgsel og reletioner ved jeg intet om, og har ikke fattet den pointe endnu :-(

SO FAR:
Har lavet en ny database, lavet 3 tabeller.
Tabel 1 over jeg givet hver kolonne et navn. Dvs kan kolonne 1 for mødt, kolonne 2 for mødt for sent, 3 for syg osv.

Tabel 2: kolonne 1, 2, 3 osv. har hvert af de ansattes navne

Tabel 3: Kolonne 1 hedder Status, Kolonne 2 Medarbejder, kolonne 3 dato

Har forsøgt at hitte ud af reletioner men det er første gang jeg ser på reletioner, så det har jeg ikke kunne få til at du.

Hvis bruger brix66/henrik13/cutepuppydk fra det "gamle" indlæg læser dette, og har det i fik lavet til at ligge, så vil jeg være jer taknemlig hvis jeg må se hvordan i har fået det gjort.

En skabelon vil være nr. 1 men hvis nogen kunne forklare det lidt nærmere vil helt sikker også blive til en hjælp.

Jeg vil naturligvis være alle taknemlig for den hjælp og svar jeg får på dette indlæg!

Håber at dette kan laves simpelt, nemt og overskueligt så selv jeg kan finde ud af det. Lære med tiden, og det kan kun blive bedre ;-)

På forhånd tusind tak for al jeres hjælp og forslag i måtte komme med.

Mvh Niels

PS.
Til de der undre sig over maximum point, så skyldes det at for mig er det en enorm svær ting, og vi har hårdt brug for en den løsning, og jeg kan ikke hitte på det. Vi har desværre ikke andre vi umiddelbart kan trække på så derfor.
Avatar billede -thomas- Nybegynder
31. juli 2003 - 10:04 #1
Hmm.. det burde ikke være svært. Hvad med noget lignende:

Tabel1:
ID - Status
1  - Mødt
2  - Mødt for sent
3  - Syg
mv...

Tabel 2
ID - Medarbejder
1  - Navn1
2  - Navn2
3  - Navn3

Tabel 3
ID -  Dato  -    Status      -    Medarbejder    -  Bemærkning
1  - (dato)  - (ID fra tabel1) -  (id fra tabel2)  -  (Memo-felt)
Avatar billede -thomas- Nybegynder
31. juli 2003 - 10:07 #2
Hver dag vil der så tilføjes en linie i Tabel3 for hver medarbejder f.eks.

ID -  Dato  -    Status  -  Medarbejder -  Bemærkning
1  - 31-07-2003 -  2    -      3      -  "Mødt kl. 9.20"
1  - 31-07-2003 -  1    -      2      -  ""
1  - 31-07-2003 -  1    -      1      -  ""

Forstår ikke helt din brug af kolonner i din tabel 1 og 2- sikker på du ikke mener records (linier i tabellen)?
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
31. juli 2003 - 10:25 #3
Beklager Thomas, brugen af kolonner var blot måden jeg troede at jeg skulle gå frem på.

Jeg ved ikke om jeg skal lave en kolonne og så skrive f.eks. medarbejderens navn i linjerne eller hver medarbejder skal have hvert deres navn som overskrift i en kolonne, men jeg kan godt se at det lyder dumt.

Jeg forsøger lige at starte forfra og følge din opstilling. Syntes ikke lige at det går for godt :-)
prøver lige igen...
Avatar billede -thomas- Nybegynder
31. juli 2003 - 10:28 #4
Hvis du bruger SQL til at hente dataene ud, kan du f.eks. udskrive hvordan alle er mødt i dag sådan:

SELECT tabel3.Dato, tabel2.Medarbejder, tabel1.Status FROM tabel3 INNER JOIN tabel2 ON tabel3.Medarbejder = tabel2.Medarbejder INNER JOIN tabel1.Status ON tabel3.Status = tabel1.Status WHERE date_format(Dato,'%Y%m%d')=date_format(Now(),'%Y%m%d')
Avatar billede -thomas- Nybegynder
31. juli 2003 - 10:30 #5
Det er meget bedre at have medarbejderne i linier. Det gør det også meget nemt at tilføje en ny medarbejder. Prøv med den struktur jeg har skrevet, og se om det ikke skulle virke.
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
31. juli 2003 - 10:38 #6
Jeg prøver lige. Tak for din hjælp so far!
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
31. juli 2003 - 10:58 #7
Beklager, det virker sikkert fin den løsning du har skrevet. Men lige meget hvad jeg gør, så får jeg det ikke rigtigt.

Tabel 1 og 2 er gjort som du har skrevet. 3 er jeg ikke sikker på. Jeg har lavet den som du har skrevet, dog når du skriver ID fra tabel1 f.eks. skal der stå laves en reletion fra status i tabel3 til ID feltet i tabel1. Det har jeg gjort. Men alt er bare blankt.

Er dit forslag også framgangsmåden som nævnt i linket længere oppe, hvor man kan vælge i en dropdown menu, dato, derefter medarbejder og så angive en status og skrive en kommentar dertil.
Jeg vil nemlig derhen ad, og så have det op på en overskuelig liste, så vi Hver dag kan se hvem der er mødt og hvad fremmøde status er.

Så erfterfølgende vil jeg så lave en formular, men det er vel ikke det som er problemet når først tabeller og det er rigtigt? Så kan jeg "abre" hente felterne og designe som jeg vil ikke?

Undskyld hvis jeg lyder besværlig! Ikke nemt når man stadig kun er newbie til det her. Havde ellers håbet at mine kundskaber i access kunne forstå lidt mere men nej :-)
Avatar billede -thomas- Nybegynder
31. juli 2003 - 11:15 #8
Hej igen,

Ja der skal være relationer mellem felterne, så kun ID'et fra medarbejder-tabellen bliver gemt i feltet Medarbejder i tabel 3. Desværre er jeg ikke ekspert i Access, men er det ikke noget med Tools -> Relationsship og så angive dem der?
Og jo, din beskrevne fremgangsmåde kan nemt bruges med denne database-struktur. Prøv dig lidt frem med relationerne og se om det ikke skulle virke.
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
31. juli 2003 - 11:19 #9
Ja der er næsten ikke andet for.
Alting er svært i starten - det er lige indtil man kan det. Og så lige forstår pointen. Det er sikkert så såre simpelt, man stirre sig bare blind.

Lader indlægget stå åben lidt endnu, vi leger lige lidt videre.

Andre der læser dette indlæg - i er også velkommen til at give jeres besyv med.
Avatar billede -thomas- Nybegynder
31. juli 2003 - 11:24 #10
Ja, det er rigtigt. Jeg ville godt kunne lave relationerne i sql, men er desværre ikke så vant til at bruge Access, så jeg kan hjælpe dig der...
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
31. juli 2003 - 11:28 #11
Det er helt i orden.
Jeg havde tænkt over en php/SQL løsning, men hvad hjælper det når man kun kan alm. html :-) og har læst og læst, men fatter ikke pointen endnu.

Jeg skal bare liiige fatte den pointe af hvordan en database er bygget op så går det sikkert.

Vi lader det lige stå åben lidt endnu, selvom det er åbenlyst hvem der fortjener point ;-)
Avatar billede -thomas- Nybegynder
31. juli 2003 - 11:36 #12
Hej igen, jeg har lige kigget lidt på det og det ser ikke så svært ud. Du behøver ikke opretter relationerne, som jeg skrev.

- Opret tabellerne som jeg skrev i første indlæg.
- Under Forms opretter du to forms (til tabel1 og 2) via Wizard - en der vælger Medarbejder og en anden der vælger Status fra de respektive tabeller.
- Under Forms opretter du en form til Tabel3 med Dato, medarbejder, status og bemærkninger.
- Rediger formen til tabel3 (design view) og indsæt dropdown-bokse istedet for tekstfelterne til medarbejder og status. Her spørger den hvor dataene skal hentes og du vælger henholdsvis medarbejder-feltet i tabel2 og status-feltet i tabel1.

Så skulle du have en form til at oprette alle medarbejdere, en til at oprette status og en til at lave registreringerne (den skal der selvfølgelig gøres noget ved, så den er lidt smartere at bruge...)

Håber det var forståeligt - ellers kan jeg maile det jeg lige har lavet.
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
31. juli 2003 - 11:52 #13
Der var forståeligt nok.

Men desværre så så huske den værdien på næste side. Når man først man har indtastningerne, så kan man altid lave noget der er bedre senere.

Forresten er min mail niels.niels@mail1.stofanet.dk
Den glemte jeg vist også at skrive i starten såfremt nogen lå inde med projektet af det gamle fremmøde system :-)

men du må meget gerne maile mig det du fandt frem til hvis du har fået det anderledes. Min husker det jeg har valgt på "side"/post 1 2 og 3
Avatar billede -thomas- Nybegynder
31. juli 2003 - 12:00 #14
har sendt en mail
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
31. juli 2003 - 12:07 #15
har også sendt mail til dig...

Jeg kan desværre ikke åbne den?
Køre du Access 2000 eller nyere? Prøv at sige "gem som" access97
Avatar billede henrik13 Nybegynder
31. juli 2003 - 12:12 #16
Jeg vil godt konvatere den for dig, min email er:
Oz1bua@wanadoo.dk
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
31. juli 2003 - 12:26 #17
Tak henrik13, men Thomas, fik det lavet om :-)

Men må jeg være så fræk at spørge dig (henrik13) hvordan det gik den gang du var med i det første indlæg om fremmødeplan? Fik du tilsendt en database af brix66 og af MUG's?

Hvis ja, har du dem endnu, og må jeg i givet fald få en kopi?
Det kan være du vil se det som Thomas har lavet. Jeg sidder lige og ser det, og det ser kanon ud.

Det var slet ikke der jeg var henne, men der ser ud til jeg kan bruge det. Men jeg vil da meget gerne se hvis muligt, hvad i fandt frem til den gang. Da det er en anden løsning end denne.

Så håber jeg at det er iorden med Thomas at hans forslag bliver videregivet???
Avatar billede -thomas- Nybegynder
31. juli 2003 - 12:30 #18
Selvfølgelig er det i orden :)
Avatar billede henrik13 Nybegynder
31. juli 2003 - 12:33 #19
>>nielsniemann
Nej, den fik jeg aldrig tilsendt fra brix66. Selvfølgelig må du sende den videre, da alle løsninger skal være tilgængelige for alle. Jeg havde en der skrev efter en jeg lavede for 8 mdr. siden, den sendte jeg da. Men jeg vil gerne se den nye, hvis du ville sende den til mig.
Vh Henrik13
Avatar billede -thomas- Nybegynder
31. juli 2003 - 12:38 #20
Jeg vil nu ikke sige, at det er en selvfølge, at man må sende tingene videre, som man sender pr. email. Det er vel op til den enkelte at afgøre om det er ok, så det er da helt fint han spørger. Selvfølgelig er det ok i dette tilfælde, da det er noget jeg har lavet på 2 minutter.
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
31. juli 2003 - 12:45 #21
Så er den sendt til dig henrik13

Jeg spørger nu altid efter tilladelse; det er trods alt et stykke arbejde Thomas lavede. Så det tagerjeg som en selvfølge ;-)
Avatar billede henrik13 Nybegynder
31. juli 2003 - 12:47 #22
>> -thomas-
Hvis det er noget, som i desse tilfælde, er opbygged på experten, kan jeg ikke se nogen hindring. Men er der indtasted personlige ting i, eller indsatte firmabilleder eller lignene, så klart nej. Alle der skriver til mig får tilsendt den database de vil havde, hvis de kan gi' adressen Ex:
http://www.eksperten.dk/spm/381958
Så jeg hved hvad det er de vil havde. Jeg leder ikke alle 6000 access spørgsmål igennem.
Vh Henrik
Avatar billede -thomas- Nybegynder
31. juli 2003 - 12:52 #23
Hindringen kunne være ham, der havde lavet løsningen. Måske er det ikke altid noget man laver specielt til brugeren som spørger, men noget man har brugt før, og det har man selvfølgelig ophavsret på. Så går det jo ikke at man bare sender det videre til hvem som helst.
Men som sagt, i det her tilfælde er der ingen problemer...
Avatar billede henrik13 Nybegynder
31. juli 2003 - 12:53 #24
>>nielsniemann
Tak for tilsendte, den kører perfekt i XP.  :o)
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
31. juli 2003 - 12:57 #25
Tak til jer begge for at have blandet jer i dabatten.

Nu vil jeg arbejde lidt på Thomas'es forslag og se hvordan nærmere på det.

Kan i begge have en fortsat god dag!
(nu tror jeg mit næste problem er at få lukket dette indlæg og give point-det er så længe siden jeg var sidst her på experten.dk så jeg ved dårligt nok hvordan man lukker :-)

PS.
Det er tilladt at grine
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
31. juli 2003 - 13:19 #26
Thomas,

Du skal lige skrive et indlæg med et svar og ikke som kommentar.
Det er vist måden man afslutter debatten :-)
Avatar billede -thomas- Nybegynder
31. juli 2003 - 13:31 #27
Nå ja, det er hermed gjort. :)