Avatar billede poden Nybegynder
30. juli 2003 - 13:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Flette to tabeller sammen i en tredje tabel

Jeg er temmelig blank i acces men har brug for hjælp.

Jeg ønsker at flette tabellerne 'navn' og 'beskrivelse' sammen i en tredje tabel der hedder 'fritekst'.

Jeg opretter en forespørgsel der siger at tabellen 'fritekst' i min DB skal være
[firmanavn]+[specialle]

Dette virker kun når både 'navn' og 'beskrivelse' har en værdi. Hvis en af dem ingen værdi har bliver 'fritekst' tom. Endvidere vil jeg gerne have et mellemrum(' ') mellem de to værdier.

Nogen clues derude?
poden
Avatar billede proaccess Nybegynder
30. juli 2003 - 13:42 #1
Øj, den fik jeg ikke meget ud af...

MEN: hvis du mener at du vil have en tredie kolonne i en forespørgsel, og at navn=firmanavn og fritekst=specialle, så kan du bruge:

  nz([firmanavn]) & ' ' & nz([specialle])
Avatar billede aros Nybegynder
30. juli 2003 - 13:44 #2
hmmm.... har du oprettet nogle relationer mellem de to tabeller?? Og hvad er grunden til at du ikke har dem i en tabel fra starten??
Avatar billede overchord Nybegynder
30. juli 2003 - 14:00 #3
Det lyder som om en omstrukturering af tabellerne ville vaere paa plads. Du kan evt lave en forespoergsel hvor du inkluderer alle felter fra begge tabeller (men check relationerne) som du eksporterer til excel eller en textfil. Derefter kan du importere denne fil som en tabel, og slette de gamle tabeller.
Avatar billede poden Nybegynder
30. juli 2003 - 14:01 #4
Jeg skal bruge Access DB som led til et 3 parts offline flashprogram. Dette kan ikke krydssøge i flere tabeller - derfor er jeg nødt til at kombinere dem i en tredje.

Anyway jeg fandt følgende løsning og kopierede derefter resultatet over i 'fritekst'

SELECT (cdromdata.firmanavn & " " & cdromdata.indehaver & " " & cdromdata.specialle) AS fritekst, cdromdata.Kode
FROM cdromdata;
Avatar billede proaccess Nybegynder
30. juli 2003 - 14:07 #5
>poden: du skal nok huske at der forskel på tabel og kolonne. Jeg vil anbefale dig at få bare en basal databaseviden, også selvom du "kun" skal bruge det fordi, du er nødt til det... det gør det MEGET nemmere for andre at hjælpe dig, hvis vi snakker samme sprog!

Dette er ABSOLUT ikke skrevet for at trampe på dig eller din viden, jeg kunne bare ikke lige formulere mig på anden (og måske pænere) måde  ;0)
Avatar billede poden Nybegynder
30. juli 2003 - 14:12 #6
Hej proaccess! Det er helt i orden! Jeg bruger Access ca en gang om året så det kan knibe med at holde konvepterne på plads ;)
Avatar billede poden Nybegynder
30. juli 2003 - 14:28 #7
måske kan du så hjælpe med en hurtig teknik til at fjerne alle linebreaks i hele tabellen?
Avatar billede proaccess Nybegynder
30. juli 2003 - 14:37 #8
Selvfølgelig... du gør følgende:

Opret et nyt modul (kald det "Funktioner" eller lignende), der skriver du:

    Public Function fjernLF(strText As String) As String
      fjernLF = Replace(strText, vbCrLf, "")
    End Function

Derefter kan du køre følgende forespørgsel:
SELECT fjernLF(cdromdata.firmanavn & " " & cdromdata.indehaver & " " & cdromdata.specialle) AS fritekst, fjernLF(cdromdata.Kode) AS Kode
FROM cdromdata;