Avatar billede anddk Praktikant
28. juli 2003 - 19:38 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

SendMail er holdt op med at virke

Pludslig sender min SendMail ikke mail ud mere. Der er ikke rodet med opsætningen i lang tid. Når jeg genstarter serverne ser der: "Starting standard daemons inetd cron sshd usbd sendmail sendmail-clientmqueue"

Nogle der har en eller flere idere til hvad der kan være galt ??
Avatar billede darth.vader Nybegynder
01. august 2003 - 10:40 #1
Har du tjekket i din logfil ? (/var/log/maillog og /var/log/messages) for loglinier fra 'sendmail' ?
Avatar billede anddk Praktikant
02. august 2003 - 14:42 #2
Ja, min maillog:

Jul 31 15:39:35 DOMAIN sm-msp-queue[393]: h6S11Ee1093896: to=root,
delay=3+12:36:49, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=15972096,
relay=localhost.dk., dsn=4.0.0, stat=Deferred: Operation timed out with
localhost.dk.

Det mærkelige er, at det har kørt fint i lang tid, men nu er det holdt op.
Avatar billede darth.vader Nybegynder
02. august 2003 - 14:52 #3
så du har ikke pillet i /etc/rc.conf (sendmail_enable="???", sendmail_submit_enable="???" f.eks. ?) eller ej heller i /etc/hosts ?
beskriv evt. hvad variable nanvne i /etc/rc.conf der starter med 'sendmail_*' er sat til.

Check evt. at 'netstat -n | grep LISTEN' siger noget lign. 'tcp4 0 0 127.0.0.1:25 *.* LISTEN'

Bruger du 'ipfw' ? har du måske kommet til at blokere din fw regler ?

Kan du 'telnet 127.0.0.1 25' og få en forbindelse ?
Avatar billede anddk Praktikant
02. august 2003 - 15:06 #4
Takker, det prøver jeg lige.

Jeg har ikke pillet i nogle filer.
Avatar billede anddk Praktikant
03. august 2003 - 10:51 #5
Kan dette være årsagen til at den ikke sender mail ud :

Forstår bare ikke hvordan det kan være fuld, for når jeg kikker i filer, så skulle der være omkring 21 gb fri på /var

kernel log messages:
> pid 12479 (ftpd), uid 14 on /var: file system full
> pid 12527 (ftpd), uid 14 on /var: file system full
Avatar billede darth.vader Nybegynder
03. august 2003 - 15:59 #6
Hvis dit /var filsystem er fuldt vil en masse ting holde op med at virke.
du kan se det med kommandoen 'df'
Og ja sendmail vil ikke fungere fordi dens mailspool er markeret som fyldt.
Avatar billede anddk Praktikant
04. august 2003 - 18:30 #7
Så er der nok der problemet ligger.

Jeg forstår bare ikke hvordan det kan være fuldt. Når jeg kikker i "webadmin" skulle der være plads nok, og jeg kan ikke finde noget jeg tør slette. (som jeg mener ikke skal være der) Hvis den er blevet hakket og fuld af noget som ikke skal være der, burde jeg så ikke kunne se det i Fil Manager i Webadmin ??
Avatar billede darth.vader Nybegynder
04. august 2003 - 18:35 #8
Det kan jeg ikke hjælpe dig med, bruger ikke webmin.
Men du kan finde ud af hvor fyldt disken er med 'df -h', og evt. en 'du -k -d 2 /var | sort -n' (giver dig en liste over /var og 2 subdirs dyb med antal Kilobyte forbrugt sorteret), det kunne måske give en indikation af hvad der fylder meget.
Avatar billede anddk Praktikant
04. august 2003 - 19:00 #9
OK, mange tak. Det vil jeg prøve, også håbe jeg kan få det op at køre igen.
Avatar billede anddk Praktikant
06. august 2003 - 20:02 #10
Har prøvet med en "df" og på /var er der kun brugt 13% Det kan jeg ikke få til at passe med at der i logen står /var er fuld.

/proc er fuldt (100%) men den er kun på 4 byte. Kan det være den ?

I /etc/rc.conf står der "sendmail_enable="YES"
Avatar billede anddk Praktikant
19. august 2003 - 20:29 #11
Kan stadig ikke få det til at køre. Der er nok af plas på serveren.

Her er lidt fra de forskellige log filer:

Aug 19 00:09:10 MIT DOMAIN sm-msp-queue[34788]: h7IGdAN4034485:
to=postmaster, delay=05:29:54, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=1024221,
relay=localhost.dk. [194.255.5.40], dsn=4.0.0, stat=Deferred: Connection
refused by localhost.dk.

Maillog:
Aug 12 00:10:18 MIT DOMAIN sm-msp-queue[21923]: h7B58uN5021079: to=root, delay=17:00:06, xdelay=00:01:20, mailer=relay, pri=3091644, relay=localhost.dk. [194.255.5.40], dsn=4.0.0, stat=Deferred: Operation timed out with localhost.dk.
Aug 12 00:10:18 MIT DOMAIN sm-msp-queue[21923]: h7B58uN4021079: to=root, delay=17:00:07, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=3094501, relay=localhost.dk., dsn=4.0.0, stat=Deferred: Operation timed out with localhost.dk.

Consul.log:
Aug  9 17:12:52 MIT DOMAIN /kernel: Aug  9 17:12:52 MIT DOMAIN sm-mta[18372]: h79F8r8c018372: Losing ./qfh79F8r8c018372: savemail panic
Aug  9 17:12:52 MIT DOMAIN /kernel: Aug  9 17:12:52 MIT DOMAIN sm-mta[18372]: h79F8r8c018372: SYSERR(root): savemail: cannot save rejected email anywhere

Nogle der har en ide til hvad der kan være galt ???
Avatar billede lap Nybegynder
19. august 2003 - 20:31 #12
Ja, det er ikke pladsen, men antallet af filer (inoder) som er problemet.
Avatar billede lap Nybegynder
19. august 2003 - 20:31 #13
Dette er set før, hvor sendmail bliver brugt som relay eller ikke kan komme i kontakt med omverdenen - der oplagres en masse usendte mails - de fylder ingenting, men optager inoder
Avatar billede lap Nybegynder
19. august 2003 - 20:33 #14
Hvis du har modet, så sletter du alt i mail (som regel /var/spool/mqueue). Formentlig ligger der så mange filer, at du ikke engang kan lave en "ls -al" af kataloget.
Avatar billede anddk Praktikant
19. august 2003 - 21:54 #15
Nu har jeg slettet alt i /var/spool/mqueue.

Der lå rigtig mange filer, men det fik ikke sendmail til at udsende mails...
Avatar billede lap Nybegynder
19. august 2003 - 21:58 #16
genstart evt. maskinen - hvilket filsystem bruges på /var (jeg ved ikke noget om freebsd, så jeg skal lige undersøge lidt)?
Avatar billede lap Nybegynder
19. august 2003 - 22:00 #17
jeg tror kommandoen "df -i" kan fortælle dig lidt om inoder
Avatar billede anddk Praktikant
20. august 2003 - 08:04 #18
Har prøvet at genstarte, den sender stadig ikke mail ud...
Avatar billede lap Nybegynder
20. august 2003 - 12:33 #19
pladsproblemer fortsat? check logfiler og "df -k" og "df -i" - send output hertil
Avatar billede anddk Praktikant
20. august 2003 - 19:10 #20
Den sender ikke mail ud, men ligger dem i /var/spool/clientmqueue

Har fundet en logmail:
V6
T1061371504
K1061382025
N7
P570085
I116/131076/218
MDeferred: Connection refused by localhost.dk.
F8bs
$_www@localhost
${daemon_flags}c u
Swww
Deferred: Connection refused by localhost.dk.

Prøver med "df -k" og "df -i" og poser resultatet i morgen.
Avatar billede lap Nybegynder
20. august 2003 - 20:47 #21
der er noget galt med enten /etc/hosts eller din dns - localhost.dk svarer (naturligvis) ikke.

Der er ændret et af de 2 steder. Hvordan sender du mail - direkte til modtager eller via et mail relay?
Avatar billede anddk Praktikant
20. august 2003 - 21:30 #22
Prøver at ændre localhost i /etc/hosts. Det har bare kørt fint i lang tid, og jeg har ikke ændret noget.

Hvad tænker du på med DNS ?? Bruger DNS server ved TeleDanmark. Den kan pinges.

Sender via smtp.mail.dk
Avatar billede lap Nybegynder
20. august 2003 - 21:34 #23
din logfil er ikke så god - der må være noget i /var/log/maillog eller /var/adm/syslog (kender ikke logfiler i bsd).

hvis du ikke har en lokal navneserver, så kunne det være noget med localhost i /etc/hosts.

Din sendmail må være sat op til at bruge smtp.mail.dk som relay - svarer til DSsmtp.mail.dk i sendmail.cf.

Worst case - kan man logge på din maskine?
Avatar billede anddk Praktikant
20. august 2003 - 21:43 #24
Kikker i logfilerne i morgen. (har ikke serveren her)

Har igen lokal navneserver. Det mærkelig er at det har kørt fint, og jeg har ikke ændret noget. Den har stået og passet sig selv i lang tid, og pludslig holder den op med at sende mail ud.

Min sendmail er sat op til at bruge smtp.mail.dk. Er det ikke godt nok ???

Der er ikke adgang til serveren ude fra, men det kan da laves. Er det noget du vil kikke på evt. ???
Avatar billede lap Nybegynder
20. august 2003 - 21:47 #25
check lige det med den lokale navneserver (for en sikkerheds skyld) - cat /etc/resolv.conf - der må ikke være en reference til 127.0.0.1 eller maskinens ip-adresse.

Jo, det er #godt nok" at den peger på smtp.mail.dk - det er sådan det åbenbart skal være.

Ja, jeg vil gerne kikke på det - har rimelig stor erfaring med sendmail - du skal dog være klar over, at jeg får behov for root adgang, men hvis du har messenger, så drop den lige her - så finder vi ud af det (f.eks. min ip-adresse eller lignende, hvis du sikkerhedsmæssigt har brug for det).
Avatar billede anddk Praktikant
20. august 2003 - 21:51 #26
Chekker det lige.

Min messenger er anderssorensendk@hotmail.com
Avatar billede lap Nybegynder
22. august 2003 - 20:14 #27
Jeg har nu været logget på. Jeg kunne se med "mailq -Ac" at alle køjob havde problemet med localhost.dk - hvilket der ikke er noget som hedder.

nslookup gav 194.255.5.40 - som ikke kan bruges som mail relay. Rettede en mindre fejl i /etc/resolv.conf og tilrettede /etc/hosts således at 127.0.0.1 også pegede på localhost.dk.

Dette må skyldes en fejl et eller andet sted i en konfigurationsfil, men det kan ikke findes. Derfor skal det kontrolleres efter en genstart af maskine - men det kan også skyldes, at dns har svaret med 127.0.0.1 på localhost.dk - men ikke gør det længere.

I hvert fald kom der masser af mails igennem.

Fejlen med "savemail panic" skyldes formentlig, at root's mail blev forvarded til en adresse, som ikke virkede.
Avatar billede anddk Praktikant
22. august 2003 - 20:16 #28
Takker for hjælpen
Avatar billede lap Nybegynder
22. august 2003 - 20:38 #29