Avatar billede kanselv Nybegynder
28. juli 2003 - 13:40 Der er 8 kommentarer

Processer med perl

Kan man styre processer med perl på en linuxserver.
Man skal kunne starte og stoppe en process. Derudover skal man kunne tage en given process og sende en "kommando" til den. Er det muligt? Hvis det er, hvordan?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
28. juli 2003 - 15:02 #1
ja, det er muligt

inden jeg forklarer hvordan, så vil det være rart at vide, hvilke programmer, der er tale om, at der stortset er ligeså mange måder at gøre det på som der er programmer.
Avatar billede kanselv Nybegynder
28. juli 2003 - 15:05 #2
det er neverwinter nights serveren fra bioware
Avatar billede thomasledet Nybegynder
28. juli 2003 - 15:44 #3
aha... siger mig ikke noget....
Avatar billede thomasledet Nybegynder
28. juli 2003 - 15:44 #4
hvordan ville du gøre det fra en shell?
Avatar billede kanselv Nybegynder
28. juli 2003 - 15:46 #5
hvis man kører serveren fra en shell for man en kommandoprompt.
Avatar billede kanselv Nybegynder
28. juli 2003 - 15:49 #6
lidt ligesom hvis man kører ftp fra en shell
Avatar billede thomasledet Nybegynder
29. juli 2003 - 01:13 #7
så ville jeg nok bruge expect til det.

expect er som sådan et selvstændigt sprog, men det fåes også som et CPAN modul (altså til perl)

fra perldoc Expect:

      Expect.pm is built to either spawn a process or take an existing file-
      handle and interact with it such that normally interactive tasks can be
      done without operator assistance. This concept makes more sense if you
      are already familiar with the versatile Tcl version of Expect.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
29. juli 2003 - 01:14 #8
fra man expect
      Expect  is a program that "talks" to other interactive programs accord-
      ing to a script.  Following  the  script,  Expect  knows  what  can  be
      expected  from  a  program and what the correct response should be.  An
      interpreted language provides branching and high-level  control  struc-
      tures  to  direct the dialogue.  In addition, the user can take control
      and interact directly when desired, afterward returning control to  the
      script.