Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. juli 2003 - 12:12 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

pbs datafiler

Er der nogen der har erfaring med dels at generere datafiler til pbs og ikke mindst at læse de datafiler som pbs sender ud efterfølgende ?
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. juli 2003 - 12:15 #1
P.S.
Jeg ser det ikke som et stort problem at lave de tekstfiler PBS ønsker. Men jeg er mere nervøs ved at skulle dechifrere dem jeg får tilbage...
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2003 - 12:31 #2
Nu findes der jo mange PBS formater, på mit arbejde har vi en hel mappe med beskrivelser af de forskellige. Jeg vil mene at du skal rekvirere dem ved PBS så du er sikker på formatet. Det man får tilbage fra PBS er også rene tekstfiler men du er jo nødt til at kende formatet før du kan pakke det ordentlig ud :-)
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. juli 2003 - 12:42 #3
Jeg har allerede de forskellige formater. Og som jeg skrev, er det ikke genereringen af de forskellige tekstfiler jeg er mest bange for. F.eks. når jeg modtager en M602. Det er den egentlige læsning og efterfølgende udtræk af data jeg har svært ved. Formatet er jo standard tekstfiler.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2003 - 12:45 #4
Jamen så kan du jo se i hvilke positioner de forskellige oplysninger står til dig og dem trækker du jo bare ud.
Avatar billede romer Nybegynder
28. juli 2003 - 13:04 #5
Hvis du mangler oplysninger vedrørende positioner m.m. fra PBS kan du hente PDF leverandøroplysninger her:

For data du modtager fra PBS:
http://www.pbserhverv.dk/lever/pdf/LS_recordlayout_inddata.pdf

for data du sender til PBS:
http://www.pbserhverv.dk/lever/pdf/LS_recordlayout_uddata.pdf
Avatar billede kbecks Nybegynder
28. juli 2003 - 13:09 #6
Prøv at sende en M602, så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig.
work@beck-online.dk
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. juli 2003 - 14:00 #7
Romer: Jeg har omtalte manualer. Jeg kender også positionerne. Det er selve håndteringen af txt filen jeg har svært ved
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. juli 2003 - 15:52 #8
PBS har jo lavet et program der kan det hele. (BS PC). Jeg ville gerne slippe for at skulle bruge det og så istedet for lade mit eget program generere/læse filerne. Men jeg kan næsten forstå, at det er en ret omstændig affære...
Avatar billede jpvj Nybegynder
28. juli 2003 - 15:54 #9
Tja ... du skal jo skrive en parser til en textfil, dvs. du skal ind og læse linie for linie og kontrollere at den overholder standarden.

Dette kan man gøre mere eller mindre grundigt.
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
28. juli 2003 - 16:18 #10
en parser ?
Avatar billede vbcoder Nybegynder
05. august 2003 - 15:51 #11
Det er muligt at læse en fil af den type ved at bruge en UDT (userdefined type)

type pbsM602
data1 as string * længde
data2 osv
end type

ved derefter at erklære en variabel af type pbsM602 kan du læse filen i et hug

dim pbsRead as pbsM602

open filename for input as #filenum
input #filenum, pbsRead
close filenum

//vbcoder
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
05. august 2003 - 16:14 #12
De data som er relevante for de fleste af PBS retur telegrammer står i de første linier (typisk 1-2 linier).

Resten er blot en "fin ascii kvittering".

Hvis du læser manualen, vil du se at der står en beskrivelse af felterne som angiver om dine betalinger er godkendt, et summeret beløb mv.
PBS benytter stort set altid fast længde felter, hvilket letter opstillingen af regler.

To anbefalinger, sørg for at tage en kopi af filen inden du begynder at fortolke den, og giv brugeren mulighed for at se filen i sin helhed.

Det er så vidt jeg er informeret af PBS ikke muligt selv at indsende filerne, man skal benytte deres ikke synderligt brugervenlige program.

Hvis nogen kender til en måde at sende filerne ind direkte på (uden om brugeren) ville jeg gerne høre mere.

Personligt er jeg mere til linievis læsning af disse filer, det gør det lidt nemmere at sætte regler op for hvordan filen ser ud. Du kan så sætte linierne sammen i vb igen, hvis du har behovet for at gemme hele filen i f.eks. en db.

Jeg tror du er nød til at udspecificere dit problem omkring håndteringen af filerne lidt, da det ikke er formatet du har problemer med og du angiver så vidt jeg kan se også at du godt kan strikke filer sammen, og det er stort set samme procedure når de skal skildes ad.

eksempel på fortolkning (pseudo kode), jeg er blevet doven på mine gamle dage.

Åben fil
loop indtil eof(filens slutning)
  indlæs en linie fra filen

  hvis linienr = 1
      læs første 8 karaktere i linien som dato
      læs næste 4 karaktere i linien som status
      læs næste 12 karaktere som beløbs sum
  hvis linienr = 2
      læs første 6 karaktere som antallet af transaktioner i overførslen
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
05. august 2003 - 16:14 #13
Ups ramte udfør
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
05. august 2003 - 16:15 #14
hm følsom knap
    læs første 6 karaktere som antallet af transaktioner i overførslen
    etc
  hvis linienr > 2
      så samle som besked til brugeren
tæl linienr en op
luk fil

Jeg ved ikke om dette hjælper

Held og lykke