Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 17:45 Der er 46 kommentarer og
2 løsninger

kan ikke finde NOGEN hd efter virus angreb

Hej,
Jeg har fået en virus der hedder w32/parite.B på min computer. (LAD venligst VÆRE med at spørge hvorfor min anti-virus var slået fra!).

jeg slog min antivirus til og den kunne naturligvis ikke køre. Så prøvede jeg med panda's online virus-scan. Det gik fint - jeg kunne slette alt - lige på nær to filer som stadig var inficeret efter jeg havde kørt online-scan. Nu begyndte virusen at blive mere træls. Computeren ville kun starte i få sekunder før den slukkede af sig selv. Efter et par gange kunne den ikke engang starte igen.

Fint tænkte jeg - jeg sætter sgu en anden HD i og installere win xp forfra (det var alligevel ved at være tid). Jeg satte en gammel HD i maskinen (frisk formateret), men BIOS kunne ikke finde den. Bios kan heller ikke finde nogen af de gamle når jeg sætter dem til. (den kan godt finde mit cd-rom drev).

Jeg har lige prøvet at flashe bios men det har ikke hjulpet.

Er det muligt at en virus kan ødelægge BIOS så man ikke kan se sine HD'er? Og hvis det er, er det så ikke muligt at flashe bios og løse problemet?

Maskinen er en dell 8100, p4 1500, 768mb rdram, winXP pro.

med venlig haster hilsen
brilleabe.
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 17:50 #1
Har du prøvet at autodetecte HD i BIOS?
Du er helt sikker på Jumperen på HD er sat til Master?
Kablet er vel ikke gået lidt løst på bundkortet?
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 17:51 #2
Det skulle jeg naturligvis have skrevet.

Jeg har sat BIOS til autodetecte ligesom jeg har checket master/slave jumper og kabel. (indtil flere gange)
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 17:54 #3
OK, men jeg var nødt til at spørge.*S*
Kan du boote på A: eller fra CDRom?
Hvilken disk er det? navn og type.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 18:13 #4
Det er helt ok,
Jeg kan boote til a: uden problemer.
HD'erne (3 stk + den nye) er en Maxdor på 40mb og to IBM'er på 40 og 60gb. Jeg plejer at bruge et pci kort med 2 extra ide porte til den ene harddisk.

hvis du er interesseret i model-nummer osv fra de 4 harddiske må du lige skrive, så hopper jeg i kassen og finder ud af det.
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 18:23 #5
http://maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm til Maxtor.
Den sletter dog alt indhold, så vidt jeg husker.

http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm - IBM Drive fitness test.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 18:26 #6
Sletning af alt indhold er desværre ikke en mulighed....

De utilities du henviser til - kræver de ikke at BIOS kan finde HD'erne?
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 18:35 #7
Jo, det vil jeg tro.
Når de ikke bliver fundet i BIOS, er det ikke nemt, kan jeg godt se, så kan Fdisk heller ikke finde dem.
Har du mulighed for at teste HDérne i en anden maskine?
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 18:57 #8
Det kan godt lade sig gøre - men jeg ville gerne undgå det da de jo er inficerede og jeg er ikke meget for at udsætte andre for det jeg har været igennem. (jeg ved godt at der skal være installeret antivirus på den maskine jeg prøver på, men alligevel...).
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 19:02 #9
Det jeg var ude efter er bare om de bliver fundet af en anden PC´s BIOS.
Jeg må indrømme jeg er temmelig blank lige nu, og jeg kan godt forstå din indvending.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 19:20 #10
Jeg har haft den 'nye' harddisk i en anden computer og det var ikke noget problem. Af det kunne man jo udlade at det er min BIOS den er gal med.

Findes der nogele utl. til at checke BIOS med? (jeg har jo geninstalleret/flashet min bios uden problemer.
Avatar billede perhaps Nybegynder
27. juli 2003 - 19:26 #11
Jeg plejer (næsten) aldrig at anbefale formatering, men det gør jeg i dit tilfælde. Jeg kender særdeles godt w32/parite.B. I mange tilfælde rammer den kun overfladisk vil jeg næsten sige, og så har jeg et godt værktøj, m e n i dit tilfælde (og det er 1 ud af 10) har den ramt meget hårdt. Du bør altid altid køre med antivirusscanner, men det ved du selvfølgelig. Formatering er min mening. Jeg ved ikke om det er første gang jeg anbefaler det her på Eksperten. Det er det nok. Jeg tror ikke på din pc kan reddes. Desværre - men det mener jeg.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 19:39 #12
Formatering af de inficerede hd'er er ikke lige en mulighed. Derfor var det jeg prøvede at installere en ny HD som jeg så kunne lægge en frisk version af windows og antivirus på. Så ville jeg sætte de gamle HD'er i een ad gangen og prøve at rense dem/hente vigtig data. Derefter ville jeg så formatere de inficerede hd'er. Problemet er bare at BIOS ikke kan finde min nye HD (eller nogle af de gamle..)
Avatar billede perhaps Nybegynder
27. juli 2003 - 20:01 #13
Du er hårdt angrebet brilleabe. I ekstreme tilfælde vil virus kunne ødelægge BIOS, ja, men jeg har aldrig selv oplevet et tilfælde endnu, så jeg kan næppe tro det. Bare jeg kunne hjælpe dig videre brilleabe, men det er et af de tilfælde hvor jeg faktisk ikke ved hvordan.
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
27. juli 2003 - 20:05 #14
Når du nu kan boote fra a: kan du så se din HD med fdisk fra en dos 6.22??
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 20:23 #15
Spørgsmået er nu snart om det ikke er din BIOS, der er tiltet, selvom du har flashet den, kan du finde en ældre BIOS og flashe den ind, var det værd at prøve.
Prøv for at spore lidt nærmere ind på fejlen at låne en anden disk, bare en gammel slæber, sæt den i din, og se om den kan findes, så har vi da fjernet halvdelen af fejlmuligheden.
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 20:30 #16
Sorry, jeg fik ikke lige læst de seneste indlæg.
Jeg tror at enten er dit bundkort defekt, eller din BIOS, men jeg tror mest på bundkortet.
Prøv at pille dit CDdrev fra og sæt en HD på secondary IDE.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 21:12 #17
Jeg har prøvet på secondary IDE uden held. Når jeg booter til a er det med en win98 startdiskette - og med den kan jeg ikke se HD'en (er det ikke 6.22?).

Jeg er vant til at der i BIOS findes mulighed for at loade 'default save settings' eller ligende, men jeg har ikke kunne finde det i min dell bios.

Jeg bruger en bios fra dell som er specielt lavet til xp - før har jeg haft en anden - jeg vil prøve at finde en 'gammel' bios på nettet og se om det ændre på noget.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 21:13 #18
...save=safe naturligvis.....
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 21:16 #19
Win98 er DOS 7.0 eller 7.1
Gud ved om en Reset af din BIOS kan nulstille fejlen, tjek i din manual om der er en jumper til at resette/nulstille din BIOS, vi er langt ude nu, men den fejl irriterer mig næsten lige så meget som den irriterer dig.*S*
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 21:30 #20
Jeg har lige flashet en 'gammel' bios uden held. Jeg prøver lige at checke manualen for at se om der er en reset jumper.

Vil det være et forsøg værd at prøve at finde en fdisk 6.22? (og hvor kan jeg finde en sådan?)

Jeg er glad for hjælpen, men jeg håber ikke at det kommer til at give dig lige så mange grå hår i hoved som jeg *S*, for jeg er ved at være ret desperat!
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 21:35 #21
Det med de grå har kan du selv vurdere, http://www.ebruger.dk/img/profil/medlemmer/Fromsej_fromsej21.jpg
Jeg tvivler på Fdisk, så længe de ikke bliver fundet i BIOS, tror jeg ikke på det, desuden er den Fdisk på win98 disken den samme som 6.22, men du kan da prøve, det skader ikke sålænge du ikke ændrer på noget.
Prøv kommandoen Fdisk/mbr når du har bootet på disketten.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 21:35 #22
Bag på maskinen findes der 4 led's som skulle kunne indikerer om der er noget galt med MB/bios.
Hvis i kan følge linket nedenfor kan i se hvilke muligheder der er. Lige nu er alle grønne, dvs. alt skulle virke efter hensigten!

http://docs.euro.dell.com/docs/systems/dsleest/codemess.htm#diagnostic_codes
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 21:39 #23
Jeg bliver smidt tilbage til startsiden.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 21:44 #24
æv,
Der står bare en masse fejlmuligheder - bios fejl, video fejl, ide fejl osv.

Som nævnt lyser alle mine grønt og alt skulle være i den fineste orden...
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 21:46 #25
Jeg tro heller ikke fjlen ligger i BIOS.
Har du prøvet Fdisk/mbr ?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
27. juli 2003 - 21:50 #26
fromsej>> er billedet taget før eller efter du blev rodet ind i denne tråd?

Jeg er helt enig, bios skal resettes. Om ikke andet er der vel en "reset to BIOS defaults" i BIOS menu'en.

Jeg har lyst til at foreslå dig at bruge en CD baseret Linux til at redde data med - så er virus'en passificeret. Hvis du har berøringsangst kan jeg berolige dig med at der findes et program, der edder Midnight Commander, som ligner Norton Commander til forveksling. Dunebolic Linux er gratis og kan downloades. Du brænder bare et ISO image og booter fra CD'en, så booter den en simpel Linux og mounter dine diske. Jeg mener også at Midnight Commander er der på (startes i et terminalvindue med mc).

Hvis du har mod på det skal jeg gerne lige boote en dynebolic og guide dig igennem.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 21:57 #27
fromsej>> Jeg kan godt se at jeg er lidt bag efter mht de grå...

Da jeg flashede den gamle bios skrev den at der var fejl i en eller anden størrelse. Nu har jeg monteret et par af de gamle HD'er og Pc'en er ved at starte - den er meget meget langsom. Jeg vender tilbage om lidt!

(og det med redhat kunne godt være en mulighed - jeg har tilfældigvis adgang til en server installeret med SME 5.0 server som pt ikke bliver brugt)
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 22:06 #28
Nu lykkedes det at starte pc'en med en af de gamle HD'er. Den når ikke at blive færdig med at starte op før den genstarter. (skrivebord osv er indlæst og den er ved at indlæse ting i baggrunden når den genstarter).
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 22:12 #29
Jeg har prøvet at starte computeren i sikker tilstand - uden held - den fryser. Findes der nogle utl som kan rense via disketter eller ligende?
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 22:12 #30
redhat9user>>Før.*S*
det med den genstarter får mig til at tænke ramfejl.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 22:17 #31
Jeg kan ikke starte den i safe mode - den fryser, siger det dig noget? jeg vil lige prøve at afmonterer det meste af min ram for at se om det hjælper. (bios rapporterer rigtigt mht ram)
Avatar billede redhat9user Nybegynder
27. juli 2003 - 22:22 #32
Hvorden er fortiden for den gamle disk? Har den kørt i eksakt samme maskine???
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 22:26 #33
ja, jeg har måske forklaret mig lidt dårligt. Det er den originale hd som jeg har i. Dvs en af de 3 som oprindeligt blev inficeret med virus. (det var naturligvis c drevet)
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 22:30 #34
Ja, det er vel en Fat32 disk, så hent Fprot her:
http://www.avirus.dk/avirus.htm - F-Prot DOS virusscan
to disketter, boot på den første, byt disk når den siger det, vælg punkt to i menuen.
det tager tid men er hamrende effektivt.
Avatar billede justme Nybegynder
27. juli 2003 - 22:48 #35
Kun en lille kommentar m.h.t. virusen, prøv dette link:
http://www.sophos.com/virusinfo/analyses/w32pariteb.htm
Avatar billede brilleabe Nybegynder
27. juli 2003 - 22:58 #36
fromsej>> Så køre avirus. Jeg kan godt se det kommer til at tage lidt tid så jeg lader den stå natten over.

Jeg vender tilbage i morgen - tak for al den gode hjælp indtil nu - super!
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 23:00 #37
Velbekomme, vi må håbe det hjælper nu.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
30. juli 2003 - 20:59 #38
Så tror jeg endelig det er ved at virke.

Jeg kørte disketterne fra avirus.dk (skulle gennem et par gange). Så kunne jeg få startet windows og så monterer de sidste hd'er. Efter endnu 4-5 scanninger med forskellige online scannere ser det ud til at det hele er væk. Men jeg vælger nu alligevel at formatere alt og starte forfra - denne gang med av slået til....

Tusind tak for hjælpen. Point til fromsej og lidt til perhaps.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
30. juli 2003 - 21:00 #39
>>fromsej - smider du lige et svar...
Avatar billede fromsej Praktikant
30. juli 2003 - 21:06 #40
Så gerne.*S*
Avatar billede brilleabe Nybegynder
02. august 2003 - 08:48 #41
>>fromsej - sidste chance hvis du skal ha' dine points - ellers går de til perhaps.....;-)
Avatar billede fromsej Praktikant
02. august 2003 - 10:29 #42
Så prøver jeg da bare igen.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
02. august 2003 - 10:32 #43
her er de så...
Avatar billede fromsej Praktikant
02. august 2003 - 11:24 #44
Tak for point.*S*
Avatar billede perhaps Nybegynder
02. august 2003 - 13:53 #45
også herfra tak for points.
Avatar billede bsk Nybegynder
15. august 2003 - 11:25 #46
En lille kommentar ;-)

Den nye W32BlasterWorm virus skulle ikke angribe win98 og tidl. ver.

Kan man nu være sikker på dét? - Eller er det en and??

Mon den er en viderudviklet udgave af w32/parite.B????

MVH
Bsk
Avatar billede fromsej Praktikant
15. august 2003 - 11:31 #47
Der er intet der er sikkert, men jeg har ikke hørt eller læst andet end at ormen ikke angriber 9x maskiner.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. august 2003 - 11:41 #48
Bad news:
http://www.computer-forums.co.uk/forum/viewtopic.php?t=7474
Just a note..
This is mostly a 2000/XP vulnerability but I found the msblaster.exe sitting on a win98 machine scanning away looking for other machines to attack. It doesn't hide at all.. ctrl-alt-del will show it as a running task. It appears that only W2K/XP can be exploited through the DCOM exploit, but the virus/worm/trojan can be run on ANY PC.