Avatar billede coma Nybegynder
12. december 2000 - 12:07 Der er 20 kommentarer

opgradering

nu får jeg snart nyt bunkort/processor/ram

måske dumt spørgsmål , men kan jeg bare koble mine hardisker på det, og køre videre med de prog/data som er på nu,, eller bliver jeg nød til at formatere hele sv*neri ? eller hvad skal jeg gøre ?

takker pænt i forvejen

M.v.h.

coma
Avatar billede limemedia Nybegynder
12. december 2000 - 12:08 #1
Du får ikke din gamle Windows op at køre med dit nye hardware... du bliver nødt til at geninstallere din software... !
Avatar billede handmade Nybegynder
12. december 2000 - 12:12 #2
Du skal nok først og fremmest sørge for at få gemt alle data. Programmerne kan du så geninstallere efter behov - måske lykkes det uden geninstallation
Avatar billede limemedia Nybegynder
12. december 2000 - 12:12 #3
og selvfølgelig Operativ System
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
12. december 2000 - 12:12 #4
Som ljweb skriver er det bedst at formatere. Det kan godt lade sig gøre at får den op at køre, men det ville simpelthen virke a H til...

Ta\' backup af de data du har brug for og formatere.

Hvis du ikke har en brænder elelr ekstra HD at tage backup på findes der visse steder på nettet hvor du kan uploade det du skal backuppe.
Avatar billede limemedia Nybegynder
12. december 2000 - 12:13 #5
hvis ikke hardwaren er 100% ens virker det ikke
Avatar billede handmade Nybegynder
12. december 2000 - 12:16 #6
Jo, det kan det nu godt. Det er ikke optimalt. Du reunstallerer jo ikke Windows fordi du sætter et nyt grafikkort i eller mere RAM, whatever...
Avatar billede limemedia Nybegynder
12. december 2000 - 12:18 #7
Har prøvet at lave image af frisk installeret WinNT Server og kørt det på tilsvarende Server uden held... Men problemløst på samme maskine...

Det kan måske lade sig gøre, men ... gør det ordentligt når det nu skall gøres... og så har windows så godt af at blive reinstalleret :)
Avatar billede cstern Nybegynder
12. december 2000 - 12:20 #8
Det er i regelen IKKE nødvendigt at reformattere, men det kan meget vel være nødvendigt (som regel) at installere nye drivere til bundkortet. Desuden kan nogle af dine adaptere også kræve geninstallation af drivere, da hardwareadresserne sikkert bliver ændret og Windows ikke kan finde kortene på de gamle adresser. I det hele taget ikke noget større problem - start med den CD der følger med bundkortet og installer de drivere der er der og i den rækkefølge CD\'en foreslår. Derpå kan du geninstallere drivere til kortene i det omfang det måtte være nødvendigt. Så jeg er enig med handmade.
Avatar billede LNG.DK Novice
12. december 2000 - 12:21 #9
Du kan slette alt hardware i egenskaber for systemet. Det kan virke, men det er ikke sikker du får det op at køre
Avatar billede handmade Nybegynder
12. december 2000 - 12:21 #10
Yes, hvis han har sørget for at gemme data, drivere etc., er det heller ikke så besværligt..
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
12. december 2000 - 12:21 #11
øhm... ja og som jeg skriver
Avatar billede dreadworg Nybegynder
12. december 2000 - 12:59 #12
Heh
Da jeg opgraderede fra min AMD k6 2 til min PIII, fandt Win98 54 nye enheder, og SÅ gik den ned! *lol*
Jeg _skulle_ bare lige prøve det:)
Avatar billede groggy Nybegynder
12. december 2000 - 13:37 #13
Ehhh... Efter hvad i siger må jeg opfatte mig som en af de heldige. For ca 1 en uge siden opgraderede jeg min comp. Fra AMD K6 2 450mhz med ASUS motherboard til en PIII 500mhz på et Iwill motherboard. Jeg hverken formaterede eller noget som helst. Smed bare harddiske osv over på det nye. Da jeg så startede den op fandt WinME selv alle de nye drivere der skulle bruges til bundkortet osv.

Så jeg har altså en god erfaring med det.
Avatar billede cstern Nybegynder
12. december 2000 - 13:40 #14
Ja, man må vel sige lige som i Allways reklamen: Prøv det, prøv det!
Avatar billede dreadworg Nybegynder
12. december 2000 - 16:04 #15
groggy> Det tror jeg bestemt. Det er sjældent jeg kan skifte min Detonator til den nyeste uden ét eller andet ikke funker mere, også selv om jeg har lavet en uninstall osv.
Jeg har dog heller ikke prøvet med WinME, men Win98SE, så måske er det godt til noget det proggie:)
Avatar billede mjl Nybegynder
12. december 2000 - 17:13 #16
Jeg har lige skiftet bundkort, ram og processor fra:

Tyan Titan Turbo - bundkort.
Pentium 200 MMX - CPU.
64 72 pins. EDO - RAM

til:

Aopen - bundkort.
Celeron 700 - CPU.
128 168 pins. PC100 - RAM.

Og bare smidt alt det gamle oveni....uden problemos.
Avatar billede mjl Nybegynder
12. december 2000 - 17:16 #17
Har dog gen-installeret WinME, oven på den \"gamle\" version.

Dog vil jeg anbefale re-partitionering, formatering, og geninstallation af alt. Jeg har tit oplevet, at folks PC\'er pludselig havde problemer med Master Boot Referencen, efter flytning af HD til nyt board!!!
Avatar billede lestat Nybegynder
14. december 2000 - 11:50 #18
Det er altid et problem når man installerer så grundlæggende hardware som bundkort. I værste fald så går maskinen ned, men ofte vil ydelsen være mindre end god. Alle de drivere fra det gamle bundkort ligger stadig og flyder i windows, og mange af dem bliver sandsynligvis stadig indlæst. Jeg kankun anbefale at geninstallere. Det behøver ikke at tage mere end et par timer. Data der skal gemmes kan lægges over på en ny partition, hvis du kan har en, brug partition magic, det er et genialt program, som er let at bruge, og også kører fint i dos.
L.
Avatar billede groggy Nybegynder
12. maj 2002 - 13:59 #19
Husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede groggy Nybegynder
06. november 2002 - 11:08 #20
Luk spørgsmålet eller du vil blive anmeldt!