Avatar billede med Nybegynder
06. april 1999 - 00:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan man måle en sessions længe med Perl?

Jeg skal lave et script der måler hvor lang tid en bruger er på en bestemt side.

Jeg ved det er muligt med ASP, via Session_onEnd osv. Men kan det lade sig gøre med Perl og hvordan?
Avatar billede (~~tjaze~~) Nybegynder
06. april 1999 - 18:02 #1
Så vidt jeg ved kan man ikke... - Sessions er ikke noget Perl bruger overhovedet...
Du kan selvfølgelig godt lave en stor database ting med IP-nr. et som du fornyer selv hver gang en bruger laver et request, men så har du jo "gen-opfundet" session begrebet selv. :(

/Martin.
Avatar billede jumper Nybegynder
06. april 1999 - 21:11 #2
Du kan jo bare lave et kort stykke Javascript kode, der registrerer klokkeslættet når man kommer ind på siden.
Når man så forlader siden, onUnload(), registreres det nye klokkeslæt, man trækker det gamle fra, og sender resultatet til en skjult formular i en ekstra frame. Dernæst be'r du Javascript om at sende formularen, der giver resultatet videre til et perl-script der skriver det i en fil.

Ganske simpelt, og effektivt. Dermed får du registreret 100% hvor lang tid brugeren har været på siden, selvom de måske har kigget længe på den uden at gå videre.

/Thor
Avatar billede (~~tjaze~~) Nybegynder
06. april 1999 - 22:36 #3
Ehm, Jumper,
En session er jo ikke det samme som du nævner der... Og desuden vil det overhovedet ikke være præcist da en person kan lukke vinduet, og åbne det igen, og derved tælle som 2 sessions...
Desuden så SKAL han jo derved bruge frames... Og der SKAL være et skjult frame hvori han har JavaScriptet til at registrere brugeren.... Og det vil ikke gå med gamle browsere =/
Avatar billede med Nybegynder
07. april 1999 - 10:44 #4
Det skal vel så laves i ASP?
Avatar billede (~~tjaze~~) Nybegynder
07. april 1999 - 11:10 #5
Ja, hvis du skal bruge sessions så skal du enten bruge ASP eller PHP, så vidt jeg kan se :-)
Avatar billede jumper Nybegynder
07. april 1999 - 13:55 #6
Jeg ved godt at jeg ikke beskrev en session. Derimod beskrev jeg en måde at måle besøgstiden på ens hjemmeside.

Og jo, det kan godt være 100% præcist. Når brugeren går ind på siden første gang, modtager han en cookie med et tilfældigt udvalgt nummer. Hver gang han kommer ind på siden, og tidsforbruget skal opdateres, sammenlignes nummeret. Hvis han har været på siden i forvejen, tilføjes den ekstra tid blot.

Det er måske en skodløsning, men det er alligevel ret fedt at måle brugerens besøgstid:)

/Thor