Avatar billede nexion Nybegynder
25. juli 2003 - 11:48 Der er 11 kommentarer

Hvordan laves den effekt?

Hej

Jeg har lovet en ven at lave et pre-site til hans hjemmeside. Så fandt jeg det her geniale billeder med 3 terninger hvorpå der er et W. I den ene side skal navnet på hjemmesiden stå og nedenunder skal der med en mindre skrift stå 'comming soon', begge skal komme kørende ud af skærmen, men det blev også lidt for lidt, så jeg tænkte på om der var nogle der vidste hvordan jeg laver denne effekt:

http://www.craigdavid.co.uk/site/home.php

Den med de firkanter der fader ind og ud..
Avatar billede mat Nybegynder
25. juli 2003 - 12:13 #1
noget a la:

onClipEvent (load) {
    fadeIn = true;
    fadeSpeed = 5;
}
onClipEvent (enterFrame) {
    if (fadeIn) {
        this._alpha -= fadeSpeed;
        if (this._alpha < 10) {
            fadeIn = false;
        }
    else if (!fadeIn) {
        this._alpha += fadeSpeed;
        if (this._alpha > 100) {
            fadeIn = true;
        }
Avatar billede nexion Nybegynder
25. juli 2003 - 18:37 #2
Tjoh det virker godt nok, bortset fra at jeg jo vil have firkanterne skiftes til at gøre det og med det der script fader det hele ind/ud .. Kan godt være det er mig der ikke forstår altså, men det er lige den eneste måde jeg kan se.
Avatar billede mat Nybegynder
26. juli 2003 - 10:37 #3
oki dine movieclips skal hedde clip0, clip1, clip2 osv op til tallet i "numClips":

numClips = 7;
MovieClip.prototype.initMe = function() {
    this.fadeIn = false;
    this.fadeSpeed = 5;
}
MovieClip.prototype.fade = function() {
    if (this.fadeIn) {
        this._alpha -= this.fadeSpeed;
        if (this._alpha < 10) {
            this.fadeIn = false;
        }
    else if (!this.fadeIn && this._alpha <= 100) {
        this._alpha += this.fadeSpeed;
    }
for (i = 0; i < numClips; i++) {
    this["clip"+i].onLoad = function() {
        this.initMe();
    }
    this["clip"+i].onLoad();
    this["clip"+i].onEnterFrame = function() {
        this.fade();
    }
function dodo(){
    _root["clip"+previous].fadeIn = false
    p = random(numClips);
    previous = p;
    _root["clip"+p].fadeIn = true;
}
interval = setInterval(dodo, 3000); // kører fade hver 3. sekund

mvh mat
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
07. september 2003 - 11:35 #4
Hej Mat + andre det vil hjælpe..

Jeg vil gerne give 150 point hvis der er nogen som lige gider hjælpe mig med at få det her implementeret den menu fra www.craigdavid.co.uk, da jeg ikke forstår overstående 100%

Jeg laver f.eks. 7 movieclips clip0,clip1,clip2,clip3 osv hvor jeg i hver movieclip ligger det billed jeg vil fade ind

Hvordan skal jeg så knytte min actionscript. Jeg skal vel have en script som ligger ude i roden af filmen og så skal jeg vel have noget script på de enkelte menupunkter.

Håber der er nogen der kan hjælpe

/ J
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2003 - 11:49 #5
Hej

Long time no see

Jeg forstår ikke helt dit problem? Hvis du bruger ovenstående script skal der ikke ligge noget som helst på de enkeltstående symboler, de skal blot tildeles de nævnte instancenavne. Scriptet skal ligge i roden.

mvh mat
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2003 - 11:50 #6
hehe ok det var ikke dig der havde oprettet spørgsmålet - sorry :)

Men jeg ved stadig ikke helt hvad dit spørgsmål går på? :)
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
07. september 2003 - 12:35 #7
Hej Mat,

Tak for hjælpen. Nu er jeg ikke lige så hård til flash, men jeg prøver så derfor må du bære over med mine til tider dumme kommentarer.

Lad mig se om jeg fortstår dette korrekt.

Jeg laver 7 movieclips ( alt efter hvor mange menu punkter) jeg skal have. Så ligger jeg det script ind som du skrevet oven over i roden.

Men men, hvis vi nu tager udgangspunkt i den menu som er på craigdavid.co.uk, så når man kører f.eks. over menupunktet der hedder News så begynder den at scrolle eller fade ( lige meget hvad vi kalder det ) hen til et ny billed.

Mit spg er så man skal vel ligge et eller andet på action på de menupunkter sådan at den ved at når man lige køre over med musen på NEWS så skal den scrolle derhen og sådan at man også kan trykke på NEWS og den så loader siden med NEWS. Jeg syntes ikke jeg kan se at dette indgår i overstående kode eller er det mig, har du evt. et eks i en .fla....?
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2003 - 13:11 #8
Nej det er helt korrekt - ovenstående kode har intet med menuen at gøre, det er blot et random fade script.

Menuen (eller scrollingen af billederne) er det gode gamle easingscript.

Billederne skal være et langt movieclip som du ligger følgende actions på:

onClipEvent (load) {
_root.clip_pos = this._x;
friction = 4;
}
onClipEvent (enterFrame) {
this._x += (_root.clip_pos - this._x)/friction;
}

På dine knapper skal du så på rollOver sætte det rette koordinat til movieclippet med f.eks:

on (rollOver) {
_root.clip_pos = 300;
}

Jeg kan godt lave en fla til dig, men så bliver det først engang i aften eller imorgen eftermiddag (jeg er ikke i nærheden af flash før)

nexion > tag dig sammen!

mvh mat
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
07. september 2003 - 13:20 #9
hvis du gider det mat vil det være perfekt, det vil jeg sætte stor pris på :-)
Avatar billede mat Nybegynder
08. september 2003 - 17:57 #10
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
17. september 2003 - 09:51 #11
mat, jeg opretter snart et spg. så du kan få dine point, har bare haft lidt travlt på det seneste