Avatar billede hulla Novice
25. juli 2003 - 11:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

global.asa

Kan nogen forklare mig lidt om global.asa?

Hvordan den lever?

Om alle brugere har hver deres instans af den så længe de er på sitet?

Hvordan man kan have en sub der først fyres af efter at en brugers session er udkøbet? (sub Session_OnEnd)
Avatar billede hulla Novice
25. juli 2003 - 11:25 #1
Vi har diskutteret det samme her: http://www.eksperten.dk/spm/379389
Avatar billede c_a_s_p_e_r Nybegynder
25. juli 2003 - 11:29 #2
Der er 4 sub's i .asa

én der bliver trigget når applicationen starter, én når den slutter.
én der bilver trigget når en ny session oprettes og én når den bliver nedlagt.

simpel global.asafil:
<script language="VBScript" runat="server">
Sub Application_OnStart
Application("BrugereOnline") = 0
End Sub

Sub Session_OnStart
Application("BrugereOnline") = Application("BrugereOnline") + 1
End Sub

Sub Session_OnEnd
Application("BrugereOnline") = Application("BrugereOnline") - 1
End Sub

Sub Application_OnEnd
set Application("BrugereOnline") = Nothing
End Sub
</script>

Håber det giver dig en ide om hvad den kan bruges til...

/Casper
Avatar billede hulla Novice
25. juli 2003 - 11:31 #3
Ja det gør det da, men det jeg gerne vil vide er om der er mange instanser af denne fil, kan man f.eks. holde styr på hvilken IP adresse der har hvilken session ?
Avatar billede c_a_s_p_e_r Nybegynder
25. juli 2003 - 12:01 #4
Ja, du kan jo' altid skrive sessionid og IP ned i en tabel

Her ville det være smart at gøre det i Sub Session_OnStart
Avatar billede hulla Novice
25. juli 2003 - 12:42 #5
Det er noget i den retning jeg gerne vil, men nu siger du SessionID,. hvad er det og hvordan får jeg fat i det? Det må jo være unikt
Avatar billede c_a_s_p_e_r Nybegynder
25. juli 2003 - 12:47 #6
Det er unikt og findes således:

dim id = Session.SessionID

se mere her: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/iisref/htm/ref_vbom_sesopsid.asp

/Casper
Avatar billede hulla Novice
26. juli 2003 - 17:27 #7
Jeg har problemer med at skrive i DB fra global.asa, i subben Sub Session_OnEn d. Det kan lade sig gøre fra Sub Session_OnStart.
Er det helt logisk fordi det først sker efter at Sessionen er endt?
og hvis ja, hvordan kan det så løses ?
Avatar billede c_a_s_p_e_r Nybegynder
26. juli 2003 - 21:43 #8
Session_OnEnd trigges ved session timeout eller ved at kalde session.abandon tror jeg... Den bilver ikke trigget ved bare at lukke browseren...
Avatar billede hulla Novice
27. juli 2003 - 16:16 #9
nej det er jeg enig i, men når den så trigges, er det så ikke muligt at skrive i DataBasen fra Session_OnEnd. ??
Avatar billede c_a_s_p_e_r Nybegynder
27. juli 2003 - 16:31 #10
Jo' det vil jeg mene...
Hvad har du skrevet i din kode?
Avatar billede hulla Novice
28. juli 2003 - 09:36 #11
Sub Session_OnEnd
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strConnect = "Data Source=d:\home\axelandersendk\db\LogFiles.mdb;Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;"
objConn.Open(strConnect)
strSQL = "Select * From LogFiles"
Set rs = objConn.Execute(strSQL)
End Sub

Dette virker i Session_OnStart
Avatar billede hulla Novice
22. august 2003 - 14:19 #12
Er der ingen rigtig gode bud ?
Avatar billede hulla Novice
05. september 2003 - 08:31 #13
jeg lukker