Avatar billede holyfield Nybegynder
24. juli 2003 - 16:37 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

RAID på oracle

Hejsa.

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge af raid til min oracle server.

Ville det være helt åndsvagt hvis jeg lavede en stor raid 0+1 til databaser/redo-logs/rollback osv?

Eller vil det være bedre at dele det op i mindre raid sæt?

Der er ca 100 brugere på systemet.

Mvh
Holyfield
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. juli 2003 - 16:39 #1
Jeg ville vælge at afsætte 2 diske til systempartitionen sat op i raid 0 og så resten af diskene sat op i en partitioon med raid 5, e.v.t. med en disk som hot spar.

Dette giver både sikkerhed og performance
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juli 2003 - 16:45 #2
Jeg vil klart anbefale at du kører RAID0+1 og ikke RAID5. Der er alt for stor performance drop ved skrivning på RAID5.

I virkeligheden skal du jo se på, hvor man I/O's pr. sec. der kommer og så definere dit RAID efter dette. Jeg kender minus til Oracle, så jeg vil ikke komme med nogen anbefaling. Generelt får du jo en noget større I/O performance på RAID0+1 jo flere diske der er, så det taler jo for at lavet 1 stort RAID0+1.

Hvis du lægger ex. systemet over på sit eget RAID (mirror ex.), så aflaster du naturligvis noget. Hvis der skal laves meget disk I/O på systemdisken, så bliver data RAID'et ikke påvirket.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2003 - 16:46 #3
(jeg formoder at vi kun taler data diske og at operativ-systemet & Oracle
softwaren allerede har fået sine diske)

Jeg ville nok lave 2 gange RAID 0+1 og så bruge en til databasen og en
til redo logs.

Det vil stadig give næsten lige så god performance som alt i en RAID 0+1.

Det vil stadig være næsten lige så nemt at administrere som alt i en RAID 0+1.

Du er betydeligt bedre sikkert mod at tabe data. Fordi der skal gå 4 diske
i stykker førend du er lost i modsætning til kun 2 diske ved alt i en
RAID 0+1.
Avatar billede holyfield Nybegynder
24. juli 2003 - 16:46 #4
Sorry bufferzone men det er en MEGET dårlig løsning da RAID 5 til oracle vil koste ufatteligt meget disk access. RAID 5 er udelukket til ORACLE, når der skal skrives til en disk så skal systemet have fat i alle diskene, da raid 5 er med paritet. Og oracle skriver generalt MEGET ned på diskene.

Det er mere et spørgsmål om det er smart at køre i et kæmpe raid sæt 0+1 hvor REDO-LOGS samt DATABASERNE og ROLLBACK segmenterne ligger på samme raid sæt?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2003 - 16:48 #5
bufferzone>

RAID 5 giver meget dårlig performance sammenlignet med både RAID 0
og specielt RAID 0+1.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. juli 2003 - 16:58 #6
Nu har jeg både gode servere, men hurtige diske og en meget hurtig raid controller, så performancen er sekundær i forhold til sikkerheden for mig. Jeg køre med hot swoap, hot spar og løse diske i reserve, sandsynligheden for at jeg nogen sinde får brug for min daglige backup er lille.

Hvad man vælger er jo et resultat af en analyse af hvad der betyder noget for dig. en raid 0+1 der er stået af her jo en del dårligere performance end et raid 5 der køre
Avatar billede holyfield Nybegynder
24. juli 2003 - 17:01 #7
Det er nu meget normalt at køre med det Bufferzone. Den daglige backup er nu mest til hvis noget skal reetableres hvis man evt sletter noget eller hvis serverne brænder eller er udsat for vandskade.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. juli 2003 - 17:07 #8
Det errigtigt, men er restore tager jo tid. Med mit system, vil brugerne med stor sandsynelighed slet ikke opdage at der er gået en disk ned, Hot spar tager automatisk over, og jeg alarmeres via min mobiltelefon, så jeg kan sætte en ny hot spar i.

Det er også et økonomisk spørgsmål, hvad koster det dig at være nede i f.eks. 2 timer. Der skal ske meget hvis jeg er nede uden det er planlagt
Avatar billede holyfield Nybegynder
24. juli 2003 - 17:09 #9
Bufferzone: jeps jeg tror nu også at alle der bare har lidt respekt for HardWare kører RAID med sikkerhed samt evt hotspares.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2003 - 17:36 #10
bufferzone>

Jeg forstår ikke helt din 16:58:26 betragtning RAID 0+1 har jo
større sikerhed end RAID 5.

(koster også nogle diske bevares men)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2003 - 17:37 #11
Og ja RAID 5 har været standard i low end i mange år. Men high end er idag
domineret af RAID 0+1.

Og hvis man nu skal ud og købe en Oracle licens til et 6 eller 7 cifret
beløb, så går man ikke så meget op i om man skal bruge et par ekstra diske
eller ej for maksimal performance.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. juli 2003 - 18:08 #12
Jeg tror jeg lige skal læse op på mit raid, det er et par år siden jeg sidst var ude i disse overvejelser
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2003 - 18:15 #13
RAID 0 er mirroing
RAID 1 er striping
RAID 0+1 er mirroring

Så du skal have mindst 4 diske til 0+1 men gerne 6 eller 8.

Så striper man over 2/3/4 diske og mirrorer dem over på 2/3/4 ekstra diske.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2003 - 18:18 #14
Der fik jeg sgu vist rodet lidt rundt i det.

RAID 0 er striping
RAID 1 er mirroring
RAID 0+1 er striping+mirroring
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. juli 2003 - 18:19 #15
Er der så fail over og hvad med hot spar, kan det sættes op?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2003 - 18:23 #16
Hvis der går en disk i 0+1 så kører det jo videre uden problemer fordi
der stadig er en valid kopi p.g.a. mirroringen.

Hvorvidt RAID controlleren selv kan erstatte den defekte disk med
en spare og bringe den uptodate afhænger af controlleren.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2003 - 18:25 #17
Det giver betydligt bedre performance end RAID 5, men koster også lidt diske.

Hvis vi tager og sammenligner:
  2 x 3 diske i RAID 5 = 4 diske effektivt men pris 6 diske
  8 diske i RAID 0+1 = 4 diske efektivt men pris 8 diske
Avatar billede ozzi Nybegynder
24. juli 2003 - 18:37 #18
Blot en indskudt bemærkning til tidligere nævnt lang restoretid.
Hvorfor er mange så fikseret på hvor hurtigt man kan tage backup når det det i virkeligheden handler om, et at kunne restore på rekordtid? I en fornuftig disaster/recovery plan er det der tæller, at kunne reetablere systemerne igen på så hurtig tid som muligt. Restore, restore, restore.

Just my 5 cent...
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2003 - 18:43 #19
Der er nogen sites hvor vinduet til at tage backup er meget lille.
Avatar billede ozzi Nybegynder
24. juli 2003 - 18:49 #20
Da er det muligt at spejle servere så der tages backup af spejlet. Hvis availability (24/7) er så vigtigt betyder økonomien i dette ikke det store.
Jeg kender ikke så meget til Oracle, men kommer fra AS/400 og RS/6000 verdenen hvor man spejler journaler over på en backupserver hvor de kopieres til tape!
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2003 - 18:56 #21
Det er også en måde at løse problemet på.

Du bliver stadigvæk nød til at stoppe databasen for at man kan
taget spejlet i konsistent tilstand. Men det tager ikke lang tid.

Jeg vil tro at det der afskrækker folk mest ved den løsning er risikoen ved
at bryde spejlet og genetablere det igen - ihvertfald mere end prisen
ved et tredie sæt diske.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
24. juli 2003 - 21:41 #22
Nå... Jeg har arbejdet over og ser først jeres snak nu :-)
Har installeret Infrastructure og Discoverer hele dagen ...
Har problemer med at få det til at køre cluster :-( (nogen der har lavet det ? )

Men:
Oracles nyeste udsagn er "SAME - Stripe and mirror everything !"
Et stort raid 0+1 er i dag en rigtig god løsning, når man bruger Oracle.
Vores største Datawarehouse instance kører på 26 stk. 72GB diske i spejl, og
det performer rigtigt flot. Datawarehouse har som bekendt for mange full table scans, så vi brugte meget tid på at analysere disk setups. Vores løsning blev et stort.

OG:
Raid 5 kan godt bruges i systemer hvor man ikke har mange skrivninger - blot man husker ikke at have sine redologs og temp tablespace på raid5 systemet.
Raid5 er fremragende til readonly systemer.

arne_v - Hvis du kører archiving (som man gør i production) så er der vel ikke noget galt i at sætte sine datafiler i backupmode og slå spejlet fra ??
Har ikke prøvet det selv - men har tænkt  situationen ?? Har du erfaring med det ??
Avatar billede holyfield Nybegynder
25. juli 2003 - 19:29 #23
Pnielsen: Jeps 0+1 er altid godt, og skidt pyt at det koster et par extra diske, de er godt givet ud. Men MHT oracle er det så smart at lave en stort raid 0+1 og have databaser/redologs/rollback/index osv på samme raid?

Der bliver jo genereret en hel del logs på sådanne en DB.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. juli 2003 - 22:55 #24
Jeg har nu fået styr på min raid igen, der hvor jeg gik galt i byen var at jeg havde overset det ressourceforbrud der går til at beregne pariteten i raid 5. Det er her grunden til at raid 1+0 performer bedre ligger. Raid 5 løsningen giver større udnyttelse af den rådige diskplads, der "spildes" ikke så meget som ved 1+0.

Og så ar jeg lært noget nyr, som måske kunne anvendes til din Oracle løsning.

Raid 4 (som jeg først har hørt om i dag) her afsættes et antal diske til at indeholde paritetsoplysninger og et antal diske til data. som jeg forstår det, kan diskene i både paritets partitionen (hvis man kan kalde den det) og i datapartitionen sættes op som et raid 1+0 (der i øvrigt nogle gange kaldes raid 10 (ti))

Raid 4 som jeg forstår det er faktisk en raid 5 hvor paritets oplysningerne placeres et andet sted, og hvor udregningen af paritets oplysninger er fjernet fra den normale lagringsprocess, hvorfor performancen ikke belastes af denne.