Avatar billede eskerod Nybegynder
11. december 2000 - 22:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Afsendelse af mail til flere personer af gangen

Jeg er lige begybdt at rode med ASP er selvfølgelig løbet ind i problemer.
Når jeg har lavet en søgning i min database, vil jeg gerne kunne sende en mail til samtlige de personer der er fundet i  en søgning. Eller alternativt, kunne markere de personer i søgeresultatet, der skal modtage en mail.
Hvordan gør jeg det ?
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
12. december 2000 - 21:12 #1
Hejsa!

Jeg går ud fra, at du bruger Jmail?.. I så fald er det rimelig simpelt.

Hvis du f.eks ser søgeresultatet som et SQL-statement:

SELECT PERSON_NAVN FROM DIN_DATABASE WHERE (FOR_NAVN = \" & Request.Form(\"Fornavns_søgning\") & \"
SET RS = Din_Forbindelse.execute(strSQL)

Så skal du bare lave en løkke i din Jmail:

Do while NOT (RS.BOF or RS.EOF)

Set jmail=Server.CreateObject(\"jmail.smtpmail\")
    jmail.ContentType=\"Text/Html\"
    jmail.Subject=\"Du er blevet udvalgt!\"
    jmail.ServerAddress=din.mailserver.com
    jmail.AddRecipient rs(\"EMAIL_FUNDET_I_DATABASEN\")
    jmail.Sender=Afsenders_Email
    jmail.SenderName=Afsenders_Email
    jmail.Body=\"Der er blevet søgt på dit navn på min hjemmeside. Derfor skal du have en mail.\"
        jmail.execute

Der findes andre løsningsforslag og hvis dette ikke virker, eller du har brug for en anden metode, så kan du bare skrive!

God fornøjelse,

Thomas Regin.
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
12. december 2000 - 21:14 #2
Jeg glemte lige at give dig afslutningen på løkken.. *G*

Efter jmail.execute skriver du:

LOOP

Det er sgu\' svært at huske sådan noget i hovedet!.. Derfor vil jeg ikke garantere at det står 100% korrekt!.. Skriv tilbage, hvis der er problemer!

Thomas.
Avatar billede eskerod Nybegynder
13. december 2000 - 09:11 #3
Hej

Jeg har nok ikke formuleret mig helt korrekt.
Svaret er godt nok, bare ikke til mit problem.
Jeg prøver lige igen.
Jeg har en database med en masse personer med forskellige interesser.
Jeg ønsker at skrive en mail til alle med de samme interesser som mig (eller dem der bor i den samme by, eller hvad jeg nu søger på).
Derfor laver jeg en søgning i min database, og der kommer fx. 10 navne ud.
Kan jeg så med et enkelt tryk på en knap sende en mail til alle 10 på én gang.
Eller kan det eventuelt gøres sådan, at der er en tjekboks udfor hvert navn, og jeg så kan vælge, hvilke jeg vil sende mailen til.

Og neej, jeg har ikke prøvet med Jmail, men hvis det er det nemmeste, må jeg vel forsøge mig med det.

Eskerod
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
13. december 2000 - 09:12 #4
Det var da ellers noget af en afvisning!.. Ikke engang et enkelt ord om udfaldet af problemet..

Thomas.
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
13. december 2000 - 09:12 #5
Ah.. Sorry.. Var vist lidt for hurtig dér!..

Hehe.. Beklager!
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
13. december 2000 - 09:16 #6
Eskerod,

Hvilken mail-komponent har du installeret på din server?.. For at kunne sende mail, skal man have installeret én eller anden komponent. Den bedste, hurtigste og billigste(gratis) er Jmail fra Dimac. Microsoft har osse én, som hedder CDONTS, som følger med NT. Det er bidende nødvendigt med en komponent, for at serveren kan sende mail.

Lad mig tænke lidt over dit problem. Jeg skal til at på arbejde nu, men jeg vender tilbage om en times tid eller 2 med et svar på dit problem. Det er ikke så svært!.. :)

Med venlig hilsen,

Thomas.
Avatar billede eskerod Nybegynder
13. december 2000 - 09:32 #7
Hej Thomas

Jeg ved faktisk ikke hvad jeg har, men efter en hurtig søgning på maskinen, kan jeg se at der vist nok er CDONTS.
Men jeg smutter da lige ud og ser om jeg kan få fat i Jmail.
Det trøster mig da meget, hvis du siger det ikke er så svært.

Med venlig hilsen

Eskerod
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
13. december 2000 - 10:33 #8
Hejsa igen Eskerod..

Her er løsningen vist. Jeg har taget udgangspunkt i JMAIL, men CDONTS er ligeså nem at have med at gøre!..

<!-- Dette er søgeformen search.html -->

<form method=post action=modtagerside.asp>

<input type=text name=fornavn>

<input type=submit value=Send>

</form>

<%

\'okay.. Så kommer det sjove. Nemlig at trække navnene ud af din database.
\'kald denne side for \"modtagerside.asp\"
\'Du skal have et felt i en din database, som indeholder modtagerens email.

IF Request.Form(\"checkboxes\") = \"On\" then

    Set jmail=Server.CreateObject(\"jmail.smtpmail\")
    jmail.ContentType=\"Text/Html\"
    jmail.Subject=\"Du er blevet udvalgt!\"
    jmail.ServerAddress=din.mailserver.com
    jmail.AddRecipient rs(\"email\")
    jmail.Sender=Eskerod@eskerod.dk
    jmail.SenderName=Eskerod
    jmail.Body=\"Der er blevet søgt på dit navn på min hjemmeside. Derfor skal du have en mail.\"
    jmail.execute

Else

strSQL = \"SELECT EMAIL FROM DIN_DATABASE WHERE(For_Navn = \" & Request.Form(\"fornavn\") &\")\"

SET RS = myConn.execute(strSQL)

IF NOT RS.EOF

    DO WHILE NOT (RS.BOF or RS.EOF)
    Response.write \"Skriv til modtager: <form method=post action=modtager.asp>\" &_
    \" <input type=hidden value=checkboxes>\" &_
    \" <input type=hidden name=hidden_email value=\" & rs(\"email\") & \">\" &_
    \" <input type=checkbox name=send_mail>\" &_
    RS.Movenext
    LOOP
    Response.write \"<input type=submit value=\'Send en mail\'></form>\"
    End If

%>

Håber, at du kan få det til at virke!.. Jeg har ikke testet det, men umiddelbart ville jeg sige, at den var lige i øjet!.. :)

God fornøjelse,

Thomas.
Avatar billede eskerod Nybegynder
14. december 2000 - 11:39 #9
Hej Thomas

Tak for forsøget, men jeg kan ikke helt få det til at virke.
Jeg kæmper videre.
Tak for hjælpen

Eskerod
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
14. december 2000 - 11:49 #10
Hmmm...

Okay!.. Så tror jeg desværre ikke at jeg har så meget mere at sige!.. :)

Jeg bruger selv et system i samme stil på mit eget site, så jeg ved, at det kan komme til at virke!..

Nå, men det var da et forsøg værd!.. :-)

Held og lykke med sitet. Beklager, at jeg kunne hjælpe mere!..

Thomas Regin.