Avatar billede limemedia Nybegynder
24. juli 2003 - 09:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Installer Webalizer fra Source

Jeg er igang med at installere webalizer fra source, men installationen fejler med ikke at kunne finde GD-Lib... Her er hvad jeg har gjort

http://www.libpng.org/pub/png/src/zlib-1.1.4.tar.gz
installeret ok

http://www.libpng.org/pub/png/src/libpng-1.2.5.tar.gz
installeret ok

http://www.boutell.com/gd/http/gd-2.0.15.tar.gz
installeret ok

gd lib er afhængig af zlib og libpng hvorfor jeg antager at de er installeret korrekt.

ftp://ftp.mrunix.net/pub/webalizer/webalizer-2.01-10-src.tgz
./configure --with-png=/usr/local/lib/ giver mig

loading cache ./config.cache
checking for gcc... (cached) gcc
checking whether the C compiler (gcc  ) works... yes
checking whether the C compiler (gcc  ) is a cross-compiler... no
checking whether we are using GNU C... (cached) yes
checking whether gcc accepts -g... (cached) yes
checking whether ln -s works... (cached) yes
checking for a BSD compatible install... (cached) /usr/bin/install -c
checking how to run the C preprocessor... (cached) gcc -E
checking whether char is unsigned... (cached) no
checking for main in -l44bsd... (cached) no
checking for main in -lm... (cached) yes
checking for main in -lz... (cached) yes
checking for gzrewind in -lz... (cached) yes
checking for main in -lpng... (cached) yes
checking for gdImagePng in -lgd... (cached) no
checking for libgd.a... (cached) /usr/local/lib
checking for gd.h... (cached) /usr/local/include
checking for getopt.h... (cached) yes
checking for math.h... (cached) yes
checking default config dir... (cached) /etc
checking for language file... (cached) yes - english
updating cache ./config.cache
creating ./config.status
creating Makefile
linking ./lang/webalizer_lang.english to webalizer_lang.h

men jeg fejler i "make" med
gcc -L/usr/local/lib -L/usr/local/lib/ -o webalizer webalizer.o hashtab.o linklist.o preserve.o parser.o output.o dns_resolv.o graphs.o -lgd -lpng -lz -lm
graphs.o: In function `year_graph6x':
graphs.o(.text+0x5aa): undefined reference to `gdImagePng'
graphs.o: In function `month_graph6':
graphs.o(.text+0x126d): undefined reference to `gdImagePng'
graphs.o: In function `day_graph3':
graphs.o(.text+0x1bd5): undefined reference to `gdImagePng'
graphs.o: In function `pie_chart':
graphs.o(.text+0x2338): undefined reference to `gdImagePng'
/usr/local/lib/libgd.so: undefined reference to `iconv_open'
/usr/local/lib/libgd.so: undefined reference to `iconv_close'
/usr/local/lib/libgd.so: undefined reference to `iconv'
*** Error code 1

Stop in /usr/local/src/webalizer-2.01-10.

Dét er ligegodt mange "undefined references" og iconv fejler den helt med.

What to do ?

/ LJ
Avatar billede alvion Nybegynder
24. juli 2003 - 10:26 #1
Så må jeg hellere svare... ;-)

gdImagePng: Du skal anvende makefile.freebsd når du compiler lib-png
iconv: Du skal konfigurere gd med --with-iconv=/sti/til/iconv
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. juli 2003 - 15:10 #2
hvorfor bruger du ikke ports? .. det gør alt 100 gange nemmere og er en af de helt store fordele ved freebsd!
cvsup -g -L 2 ports-supfile (opdater ports)

cd /usr/ports/www/webalizer/
make install clean
Avatar billede limemedia Nybegynder
24. juli 2003 - 15:13 #3
loadet >> mit spm går ikke på hvorvidt jeg vil bruge ports eller ikke - jeg skrev jeg anvender source og dét var måden jeg havde planlagt det på :)

Siden min post har jeg leget lidt med "analog" der er et alternativ uden for mange dependencies... Jeg skal dog have libiconv på, når jeg igen har hul i tidsplanen (og sitet er oppe)
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. juli 2003 - 15:13 #4
læs om cvsup
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/cvsup.html
og om ports
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ports.html

når du først har ports så klarer den det alt for dig .. og det kan også anbefales at instalere
/usr/ports/sysutils/portupgrade/
så skal du bare cvsup engang imellem og feks køre
portupgrade -ar
den updaterer så alle dine instalerede programmer for dig.
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. juli 2003 - 15:15 #5
ljweb ok .. men ports er også fra source .. den patcher bare for dig .. instalerer depends .. overholder strukturen .. gør det nemmere at afinstalerer .. og du har stadig muligheden for at tweake sourcen i /usr/ports/portdir/work
Avatar billede limemedia Nybegynder
24. juli 2003 - 15:19 #6
jeg kender godt til ports ;) jeg er blot mere fortrolig med at kompilere selv, vide hvilke dependencies der installeres, hvor og hvorledes. Men jo, jeg installerer da "bash2" hver gang fra ports, dét indrømmer jeg da.
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. juli 2003 - 15:25 #7
ok så er jeg mere rolig ;)
jeg har set mange tilfælde hvor folk har lavet et rod ud af deres system fordi de ikke kendte noget til ports .. og er blevet glædeligt overrasket da de fandt ud af at bruge det.
Avatar billede limemedia Nybegynder
24. juli 2003 - 15:27 #8
og så føler jeg, at jeg lærer mere om systemet ved at terpe lidt kommandoer ind end at sige "gør automatisk xx" til den....