Avatar billede cover.man Nybegynder
23. juli 2003 - 13:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Nybegynder i ASP.NET 1.0 C#

Hej jeg vil lige spørge om nogle af jer ved om bogen fra wrog til ASP.NET 1.0 C# er god.
Da jeg har købt den har jeg også nogle spørgsmål om string
som bogen prøver at forklare samt variebels. Da jeg ikke forstår særlig meget vil jeg gerne have en hurtig gennem gang af hvad det er. tak på forhånd Christian
Avatar billede guidmaster Nybegynder
23. juli 2003 - 13:07 #1
Kender ikke bogen, men derfor kan vi jo stadig godt svare på dine sp. så kom du endelig med nogle. Kan evt. være der er nogle på www.dotnetforum.dk der har læst den....
Avatar billede repsak Nybegynder
23. juli 2003 - 13:17 #2
Hvad er dine spørgsmål - lidt mere konkret?
Avatar billede cover.man Nybegynder
24. juli 2003 - 12:46 #3
Jo det jeg gerne vil vide er hvad string er. der står også noget med int og char og en masse andet. Sådan som jeg har forstået det er det en masse kategorier som liger under string. Og så står der en masse tal under sbyte, short, int, long, byte, ushort, uint, ulong, float, double, decimal. Men jeg ved ikke om det er noget man bruger som nybegynder når man laver Asp.Net??? På forhånd tak Christian
Avatar billede guidmaster Nybegynder
24. juli 2003 - 12:58 #4
String er en datatype i .NET - det samme er alle de andre du nævner. Datatyperne er der b.la. for at reservere 'passende' plads i hukommelsen. Du kommer ikke uden om at su nok lige skal sætte dig ned og læse lidt på dette da det er en af de store ændringer i .NET i forhold til asp.old + VB.
Avatar billede christer2 Nybegynder
24. juli 2003 - 13:24 #5
Nu ved ikke hvilke forudsætninger du har for at læse bogen du nævner. Måske har du aldrig lavet noget før til webben, og din interesse er just opstået. Måske har du lavet asp eller php tidligere (eller andet). Et generelt svar er derfor lidt svært at give, men jeg kan vel starte med det sidste du skriver, nemlig "Men jeg ved ikke om det er noget man bruger som nybegynder når man laver Asp.Net???".

Dette spørgsmål kan nemmest besvares ved at sige "ja, det er noget du bruger". asp.net er web-segmentet af Microsofts .NET framework, hvilket er et objektorienteret og typestærk udviklingsframework. For at sige det mildt, så er asp.net og .net frameworket svaret på størstedelen på de bønner, som udviklere på Microsoft platformen har fremsagt (personlig anskuelse her!).

.NET frameworket er det udviklingsframework fra Microsofts side, der bevæger sig tættest på et "ordentligt" udviklingsframework, set fra et datalogisk synspunkt. Objektorienteret (OO) udvikling er ikke nyt, men god understøttelse af det har været længe undervejs hos Microsoft. I forhold til webudvikling, der tidligere var henledt til ASP, er der sket store ændringer. ASP havde godt nok en understøttelse af OO, men kun i meget ringe grad (og blev derfor næsten aldrig benyttet direkte i koden). Derimod brugte man COM-komponenter mm. Frameworket er endvidere typestærkt, hvilket betyder at du ikke uden videre kan lægge en tekststreng sammen med et tal - pænt forskelligt fra ASP. Du skal "konvertere" (cast) tallet til en streng først, hvis du vil lægge dem sammen til en samlet tekststreng.
Alle de typer du remser op, string, int, char og deslige er altså DATATYPER, som du kan arbejde med. Dette er meget forskelligt fra ASP, hvor man havde friheden til at kaste rundt med dem på kryds og tværs.

Har du arbejdet med ASP før, kan det være du tænker, at det da så kun er blevet sværere at lave en hurtig web side. På sin vis kan man have ret i det postulat (nogen gange). "Problemet" er, at man nu i højere grad skal tænke struktureret og tage stilling, før man begynder. Selvfølgelig er det muligt lige at sætte en hurtig prototype sammen, men skal man videre med projektet, er det struktureret udvikling som frameworket fordrer. Payoff ved dette er, at du får et resultat som er meget nemmere at rette senere uden at du, som i ASP, så skal ty til quick'n'dirty "hacks".

Med andre ord, så kommer du ikke udenom at kende til OO og typestærke programmeringssprog hvis du skal lege med (asp).net. Du behøver dog ikke kende det hele fra start, men lidt skal man vide.

Slutteligt vil jeg lige kommentere, at såfremt du kommer fra ASP verdenen, så bør aflæring af ASP-udviklingsmetoderne være i høj prioritet. Og det er min personlige holdning, at hverken bøger fra Microsft eller WROX kan lære dig at programmere objektorienteret godt set fra et datalogisk synspunkt. Til det skal du finde mere rene, teknologiløse bøger. De kan så være mere svære at læse, men til gengæld vil de give et mere generelt udgangspunkt (dvs. du kan bruge din viden til både C#, Java osv.)

Mvh.
Christer
Avatar billede cover.man Nybegynder
24. juli 2003 - 22:19 #6
Tak for de gode svar men vil lige høre hvor du har læret det da det kan være du har nogle ideer til jeg bliver god til det. Jeg har arbejdet med HTML, JavaScript, Java, ikke meget men lidt med php. Jeg vil gerne lære ASP.NET fordi der skulle være så mange muligheder. Men hvis du ikke mener jeg kan lære det igennem en bag hvad forslår du så jeg skal gøre på forhånd tak
Avatar billede cover.man Nybegynder
24. juli 2003 - 23:02 #7
bag = bog
Avatar billede christer2 Nybegynder
25. juli 2003 - 10:07 #8
Du kan helt sikkert godt lære en masse om (asp).net i bøger, og jeg har da også selv en god bunke af dem fra Wrox. Bemærk at jeg skrev, at sådanne (teknikspecifikke) bøger sjældent kan lære dig god, generel kodeteknik i forhold til fx. OO, men derudover postulerer jeg skam ikke, at de ikke har nogen værdi. Den bog du nævner lyder jævnt meget som den jeg startede med, dog var min ret generel og til begge sprog. Den er stadig et godt supplement, men nu bruger jeg primært nettet.

Derudover kan du benytte:
http://www.codeproject.com/
http://www.dotnetjunkies.com/
http://www.asp.net/

... og selvfælgelig http://groups.google.com, som jo giver adgang til ufatteligt mange newsgroups. De fleste begynderspørgsmål er besvaret på usenet, så inden du går helt i spåner, så check lige der :)

Mvh.
Christer
Avatar billede orca Nybegynder
25. juli 2003 - 17:31 #9
Jeg arbejder på en gennemgående tutorial til C# som ligger på mit website her: http://www.improve.dk/content/tutorials/list.aspx?CategoryID=11. De første kapitler er oppe, de sidste bør komme op i løbet af denne weekend. Du kan ihvertfald læse om typer osv i de nuværende kapitler.

Jeg modtager kommentarer med kyshånd.