Avatar billede knor Nybegynder
11. december 2000 - 19:06 Der er 8 kommentarer

Søgeformular

Jeg har oprettet en ubundet formular som brugerne udfylder og jeg referer til formularens kontrolelementer som: Forms![formularnavn][kombinationsboksnavn mv.] & \"*\" i en række forspørgsler.

Jeg har bygget mit søgeresultat sammen af flere forespørgsler og det virker fint sålænge der ikke er ufuldstændige registreringer. Hvis en person ikke har et postnummer bliver han ikke fundet ligemeget hvilket kriterie der søges på.

Er der nogen (der forstår hvad jeg taler om) eller som evt. har en bedre ide til hvordan man kan bygge en søgeformular sammen i Access?

/knor
Avatar billede jalle Nybegynder
11. december 2000 - 19:59 #1
Er der nogen referencer til postnr i din tabelstruktur?
Avatar billede janbangm Nybegynder
11. december 2000 - 20:17 #2
Jeg ved ikke om du du kan bruge det til nogen, men jeg har en måde jeg laver søgeformularer på som jeg syntes der virker. Jeg laver en dialogboks med en liste med du søge mugligheder der er i den pågældende database plus et tekst felt hvor man skal skrive det man søger for.
Hvis du har interresse i at høre mere om denne løsning, så skriv igen
Avatar billede knor Nybegynder
12. december 2000 - 11:30 #3
Til Jalle:
Jeg tror ikke probelmet ligger i min struktur. Det er snarere mine forspørgsler der er noget i vejen med.

Jeg henter f.eks. \"sprog\" på tværs af en mange til mange relation via hhv. personID og sprogID. På samme måde henter jeg en række andre oplysninger. I en forespørgsel kaldet \"søgeresulatet\" kædes alle forespørgslerne sammen med min Person entitet gennem inner joints på personID.

Hvis en person ikke har angivet hvilke sprog vedkommende kan, er der ingen sprogID knyttet til personen. Det betyder at persoenens personID ikke optræder i resultatet af sprogforespørgslen, og vedkommende optræder heller ikke i søgeresultatet, uanset om han bliver fundet i en eller flere af de andre forespørgsler.

Til janbangm:
Jeg er interesseret i at høre om løsningen, hvis du kan søge på kryds og tværs i en kompliceret struktur uden at få det omtalte problem.

Med venlig hilsen knor
Avatar billede janbangm Nybegynder
12. december 2000 - 13:57 #4
Knor jeg ved ikke om du kan bruge min løsning, jeg forsøger alligevel.

Jeg laver en dialogboks hvor jeg har en  liste med de felter der kan søges på samt en tekstfelt hvor man skriver det man vil søge efter. Herefter har jeg en knap der åbner den fomular hvor feltet er i og viser de poster det opfylder søgekriteriet. På OK knappen er der en kode der ligner denne

Dim stDocName As String
Dim stdato As String
Dim sldato As String

Dim stLinkCriteria As String
stDocName = \"sgenstand\"

Select Case Me.Liste0
    Case \"Tekst\"
    stLinkCriteria = \"[Tekst]=\" & \"\'\" & Me![SE] & \"\'\"
    DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria

    Case \"Gruppe\"
    stLinkCriteria = \"[Gruppe]=\" & \"\'\" & Me![SE] & \"\'\"
    DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria

    Case \"Indleveringdato\"
    stdato = DateValue(Right(Me.SE, 6))
    sldato = DateValue(Left(Me.SE, 6))
    stLinkCriteria = \"Indleveringdato Between \" & stdato & \" And \" & sldato
    DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria

    Case \"Magasin\"
    stLinkCriteria = \"[Magasin]=\" & \"\'\" & Me![SE] & \"\'\"
    DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria

End Select
Me.SetFocus
DoCmd.Close
End Sub

Jeg ved ikke om jeg har forstået din spørgsmål rigtigt. Du må også meget gerne sende din database til access@edb.dk: Så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig

Jeg har ikke haft problemmer med denne løsning, men om den kan bruge i dit tilfælge ved jeg ikke
Avatar billede jalle Nybegynder
12. december 2000 - 18:08 #5
Hvis jeg ikke tager fejl, så har du en postnrtabel knyttet til din persontabel. Hvis du har det, kan du prøve at ændre egenskaben mellem disse to i din forespørgsel.

Højreklik på relationen og vælg egenskaber. Her kan du sætte den til at medtage alle i  persontabellen og kun de poster i postnrtabellen, som er fælles med persontabellen.
Avatar billede janbangm Nybegynder
12. januar 2001 - 12:27 #6
Har du fundet ud af noget?
Avatar billede wa Nybegynder
16. januar 2001 - 05:59 #7
Det lyder som om du har ændret et elelr nadet i din tabel/forespørgsel, og ikke opdateret din formular ....

PRØV DET FØRST, DET TAGER KUN 5 SEK...!!!  ;-)
Avatar billede wa Nybegynder
26. januar 2001 - 21:43 #8
..... det (skulle/burte) kun tage 5 sek ... !!!  ;-)