Avatar billede ramlev Nybegynder
11. december 2000 - 18:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

excel og dato

Jeg sidder og prøver at lave et ark der kan udregne total pris ud fra timeløn og antal timer og minutter.

jeg er kommet frem til dette :

d30 = indeholder formatet : hh:mm
YY = et eller andet som kan give minutter som værdi fra 0 -> 100, så 3:30 = 3,5

=(trunc(hour(d30))+(YY))*timeløn

hvad skal der stå i stedet for YY??

Avatar billede frankgrevil Praktikant
11. december 2000 - 19:33 #1
Hvis D30 virkelig indeholder et decimaltal formatteret som tid, så burde følgende give dig resultatet:

=D30*24*timeløn

Det ser imidlertid ud til, at du vil have trunkeret tiden til hele minutter. I så fald skal du bruge følgende:

=TRUNC(A1*24*60)/60*timepris
Avatar billede frankgrevil Praktikant
11. december 2000 - 19:34 #2
Ikke A1, men D30, forstås ...
Avatar billede ramlev Nybegynder
11. december 2000 - 20:28 #3
Det virker ikke .....

formatet på tiden, står som : hh:mm

og hvis jeg bruger din formel,
og sætter :
d30 = 3:30
timepris = 118,75

bliver resultatet = 179965,63

og det burde blive = 3,5*118,75 = 415,625

er du/i med ?

Avatar billede tjacob Juniormester
11. december 2000 - 21:19 #4
Prøv med:
=(TIME(D30)+((MINUT(D30))/60))*timepris
-Det virker for mig.
Avatar billede ramlev Nybegynder
11. december 2000 - 21:22 #5
også for mig, næsten, TIME og MINUT skulle lige ændres til HOUR og MINUTE så kører det takker
Avatar billede frankgrevil Praktikant
12. december 2000 - 07:16 #6
Det virker helt sort -- hvad gør du/I???
Avatar billede tjacob Juniormester
12. december 2000 - 16:59 #7
-->frankgrevil
-Det er sikkert mig (os), der bruger datoformatet helt forkert. Men hvis du indsætter et almindeligt heltal i en tidsformatteret celle får du et underligt resultat, da Excel vil opfatte det første heltal som datoen. Hvis du derimod i cellen indtaster \"3:30\", så får du kun et timeantal skrevet som 03:30. Dette kan regnes på som i ovenstående svar.
Avatar billede tjacob Juniormester
12. december 2000 - 17:12 #8
-->frankgrevil2
Jeg har lige tjekket med dit svar (D30*24*timepris), og det virker også fint for mig.?. Det er underligt at ramlev ikke kunne bruge dette ;-)
Avatar billede frankgrevil Praktikant
12. december 2000 - 17:49 #9
---> tjacob

Jeg er glad for opbakningen, for aldrig tidligere har jeg set ét af mine svar afvist på så tyndt et grundlag.

Selv om jeg indtaster \'3:30, altså tidsrummet i tekstformat, virker min formel!!!

Kan det have noget at gøre med, at ramlev benytter en dansksproget Excel, som han prøver at hamre en engelsk formel ind i??? I så fald SKAL det gå galt.