Avatar billede clang-k55 Nybegynder
22. juli 2003 - 22:43 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Bestillings-formular

Hej eksperter...

Jeg skal bruge en formular til min hjemmeside. Det skal være en slags, der udfyldes og sendes direkte til min e-mail. Brugeren skal udfylde:

- Navn
- Alder
- Addresse
- Beskrivelse af en hjemmeside

Håber i forstår!! hvis ikke, så spørg endelig...
Avatar billede ahv Nybegynder
22. juli 2003 - 22:45 #1
Altså noget ala dette? ->

<?php
if(isset($_POST['navn'])){
    mail("mail@udbyder.dk", "Besked fra form", "Beskeden er:\n $_POST[besked]", "From: $_POST[navn] <$_POST[mail]>");
    echo "Din mail er nu sendt";
}
?>

<form action="<?php echo $SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
Navn: <input type="text" name="navn"><br>
Email: <input type="text" name="mail"><br>
Besked: <input type="text" name="besked"><br>
<input type="submit" value="Send">
</form>

Udskift mail@udbyder.dk med din mail, kan du selv tilapsse med flere felter eller skal du have hjælp til dette også?
Avatar billede clang-k55 Nybegynder
22. juli 2003 - 22:48 #2
Kan du ikke lave rummet til beskeden lidt større??
Avatar billede ztyxx Nybegynder
22. juli 2003 - 22:50 #3
<?php

if($_POST["navn"] && $_POST["alder"] && $_POST["adresse"] && $_POST["beskriv"]) {
    mail("din@mmail.dk", $_POST['emne'], "$_POST["navn"]\n$_POST["alder"]\n$_POST["adresse"]\n$_POST["beskriv"]" , "From:" . $_POST["email"]);//husk at ændre mailadressen
    echo "sendt";
}

?>
<form method=post action="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"];?>">
Navn: <input type="text" name="navn"><br>
Alder: <input type="text" name="alder"><br>
Adresse: <input type="text" name="adresse"><br>
Beskrivelse af en hjemmeside: <textarea name="beskriv" rows="10" cols="25"></textarea><br>
<input type="submit" name="s1" value="Send mail">
</form>
Avatar billede ztyxx Nybegynder
22. juli 2003 - 22:50 #4
*GAAB* så ikke at ahv havde været her...
Avatar billede clang-k55 Nybegynder
22. juli 2003 - 22:52 #5
kan i ikke gøre sådan, at man vender tilbage til forsiden (index.html) når man har sendt beskeden??
Avatar billede ztyxx Nybegynder
22. juli 2003 - 22:53 #6
<?php

if($_POST["navn"] && $_POST["alder"] && $_POST["adresse"] && $_POST["beskriv"]) {
    mail("din@mmail.dk", $_POST['emne'], "$_POST["navn"]\n$_POST["alder"]\n$_POST["adresse"]\n$_POST["beskriv"]" , "From:" . $_POST["email"]);//husk at ændre mailadressen
    echo "sendt";
    header("Location : index.html");
}

?>
<form method=post action="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"];?>">
Navn: <input type="text" name="navn"><br>
Alder: <input type="text" name="alder"><br>
Adresse: <input type="text" name="adresse"><br>
Beskrivelse af en hjemmeside: <textarea name="beskriv" rows="10" cols="25"></textarea><br>
<input type="submit" name="s1" value="Send mail">
</form>
Avatar billede ahv Nybegynder
22. juli 2003 - 22:54 #7
<?php
if(isset($_POST['navn'])){
    mail("mail@udbyder.dk", "Besked fra form", "Beskeden er:\n $_POST[besked]", "From: $_POST[navn] <$_POST[mail]>");
    header("location: index.html");
}
?>

<form action="<?php echo $SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
Navn: <input type="text" name="navn"><br>
Email: <input type="text" name="mail"><br>
Besked: <input type="text" name="besked"><br>
<input type="submit" value="Send">
</form>
Avatar billede ahv Nybegynder
22. juli 2003 - 22:54 #8
ztyxx -> Din vil sende en fejl, du har output før din header, det dur jo ikke.
Avatar billede ahv Nybegynder
22. juli 2003 - 22:55 #9
Lige lidt skrevet om på ztyxx ->

<?php
if($_POST["navn"] && $_POST["alder"] && $_POST["adresse"] && $_POST["beskriv"]) {
    mail("din@mmail.dk", $_POST['emne'], "$_POST[navn]\n$_POST[alder]\n$_POST[adresse]\n$_POST[beskriv]" , "From:" . $_POST[email]);
    header("Location: index.html");
}

?>
<form method=post action="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>">
Navn: <input type="text" name="navn"><br>
Alder: <input type="text" name="alder"><br>
Adresse: <input type="text" name="adresse"><br>
Beskrivelse af en hjemmeside: <textarea name="beskriv" rows="10" cols="25"></textarea><br>
<input type="submit" name="s1" value="Send mail">
</form>
Avatar billede clang-k55 Nybegynder
22. juli 2003 - 23:01 #10
....når jeg sætter koden ind (den sidste) ser det fint nok ud. Jeg ændre "din@mmail.dk" med min egen e-mail, men når jeg trykker på send, kommer jeg bare hen til en side den ikke kan finde og beskeden er ikke blevet sendt.

hvorfor, her er koden:

<html>
<head>
<title></title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="code2.css">
</head>
<body>
<?php
if($_POST["navn"] && $_POST["alder"] && $_POST["adresse"] && $_POST["beskriv"]) {
    mail("morten_katow@hotmail.com", $_POST['emne'], "$_POST[navn]\n$_POST[alder]\n$_POST[adresse]\n$_POST[beskriv]" , "From:" . $_POST[email]);
    header("Location: index.html");
}

?>
<form method=post action="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>
Navn: <input type="text" name="navn"><br>
Alder: <input type="text" name="alder"><br>
Adresse: <input type="text" name="adresse"><br>
Beskrivelse af en hjemmeside: <textarea name="beskriv" rows="10" cols="25"></textarea><br>
<input type="submit" name="s1" value="Send mail">
</form>
</body>
</html>
Avatar billede ztyxx Nybegynder
22. juli 2003 - 23:02 #11
fordi jeg har klokket i det, der er From felt i mail(), den er der jo ikke
<html>
<head>
<title></title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="code2.css">
</head>
<body>
<?php
if($_POST["navn"] && $_POST["alder"] && $_POST["adresse"] && $_POST["beskriv"]) {
    mail("morten_katow@hotmail.com", $_POST['emne'], "$_POST[navn]\n$_POST[alder]\n$_POST[adresse]\n$_POST[beskriv]");
    header("Location: index.html");
}

?>
<form method=post action="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>
Navn: <input type="text" name="navn"><br>
Alder: <input type="text" name="alder"><br>
Adresse: <input type="text" name="adresse"><br>
Beskrivelse af en hjemmeside: <textarea name="beskriv" rows="10" cols="25"></textarea><br>
<input type="submit" name="s1" value="Send mail">
</form>
</body>
</html>
Avatar billede ahv Nybegynder
22. juli 2003 - 23:03 #12
Nope igen fejl ztyxx ;o) ->

<?php
if($_POST["navn"] && $_POST["alder"] && $_POST["adresse"] && $_POST["beskriv"]) {
    mail("morten_katow@hotmail.com", $_POST['emne'], "$_POST[navn]\n$_POST[alder]\n$_POST[adresse]\n$_POST[beskriv]");
    header("Location: index.html");
}

?>
<html>
<head>
<title></title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="code2.css">
</head>
<body>
<form method=post action="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>
Navn: <input type="text" name="navn"><br>
Alder: <input type="text" name="alder"><br>
Adresse: <input type="text" name="adresse"><br>
Beskrivelse af en hjemmeside: <textarea name="beskriv" rows="10" cols="25"></textarea><br>
<input type="submit" name="s1" value="Send mail">
</form>
</body>
</html>
Avatar billede ahv Nybegynder
22. juli 2003 - 23:04 #13
En header skal stå før alt output til browseren.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
22. juli 2003 - 23:07 #14
gaaab, snorker vist godt i det, lagde ikke mærke til <html> osv stof før <?php

skal vist i seng nu...
Avatar billede clang-k55 Nybegynder
22. juli 2003 - 23:10 #15
det dur stadig ikke.....hvorfor??
Avatar billede ahv Nybegynder
22. juli 2003 - 23:11 #16
For du fejl eller andet med ->

<?php
if($_POST["navn"] && $_POST["alder"] && $_POST["adresse"] && $_POST["beskriv"]) {
    mail("morten_katow@hotmail.com", $_POST['emne'], "$_POST[navn]\n$_POST[alder]\n$_POST[adresse]\n$_POST[beskriv]");
    header("Location: index.html");
}

?>
<html>
<head>
<title></title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="code2.css">
</head>
<body>
<form method=post action="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>
Navn: <input type="text" name="navn"><br>
Alder: <input type="text" name="alder"><br>
Adresse: <input type="text" name="adresse"><br>
Beskrivelse af en hjemmeside: <textarea name="beskriv" rows="10" cols="25"></textarea><br>
<input type="submit" name="s1" value="Send mail">
</form>
</body>
</html>
Avatar billede ztyxx Nybegynder
22. juli 2003 - 23:12 #17
formen er ikke lukket med ">

den skal se sådan ud
<form method=post action="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>">
Avatar billede repsac Nybegynder
22. juli 2003 - 23:49 #18
Blot en sidebemærkning som muligvis stadig kan være kilde til fejl -- så blot for at pinde det helt ud:
Bemærk at "<?php" bør være de _første_ tegn i filen! (end ikke et linjeskift bør findes før "<?php").

Så skulle det vist være klart nok ;)
Avatar billede clang-k55 Nybegynder
04. august 2003 - 09:08 #19
kan ikke få det til at virke.......lukker
Avatar billede tipsen Nybegynder
04. august 2003 - 11:12 #20
Hehe.