Avatar billede -street- Nybegynder
22. juli 2003 - 12:45 Der er 22 kommentarer

Opgradering af PHP.

Jeg kører Debian GNU/Linux 3.1 Sarge med kernelen 2.4.20. Jeg kører PHP 4.1.2 og vil gerne ha' opgraderet til 4.3.2. Et accepteret svar vil være en guide (a-z), hvor det selvfølgelig virker i sidste ende :)

NB : Jeg har installeret C/C++ kompatibilitet og kører derudover Apache 1.3.27 og MySQL 4.0.13.

// Street^
Avatar billede thomasledet Nybegynder
22. juli 2003 - 13:06 #1
opgrader til sid/unstable og du får det nyeste nye.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
22. juli 2003 - 13:07 #2
med testing må du nøjes med software af en smule ældre dato - det er jo det, der er hele idéen med testing.
Avatar billede mfalck Praktikant
22. juli 2003 - 14:05 #3
alternativet er at hente sourcen ned og oversætte PHP 4.2.3 selv.

Hent sourcen fra php.net og læg den i et katalog på din maskine. Pak den ud
med

tar zxf php.4.2.tar.gz

du skal konfigurere den med ./configure fra kommandolinien (prøv evt med ./configure --help)

her er min configure

./configure --disable-cli --with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs --enable-safe-mode --disable-ipv6 --with-mysql --enable-magic-quotes --enable-inline-optimization --enable-tokenizer --with-pear --enable-libgcc --with-gmp --with-imap=../imap-2002b
Avatar billede thomasledet Nybegynder
22. juli 2003 - 14:22 #4
ej føj... man compiler ikke noget selv på debian!!!

med mindre man selvfølgelig laver en .deb ud af det...
Avatar billede mfalck Praktikant
22. juli 2003 - 14:25 #5
hmm ... tja så må man finde sig i at blive trukket rundt i næsen af dem som laver dist'en ... det er jo så ens eget valg.
Avatar billede -street- Nybegynder
22. juli 2003 - 14:25 #6
I Sarge er PHP versionen 4.1.2 i Sid er det 4.2.3. Jeg ville gerne ha' PHP 4.3.2, som tidligere nævnt. Desuden opdaterer Debian ik' pakkelisten, da de jo skal ind i en "stable" version i en nær fremtid ;) Så skal selv kunne oversætte PHP...

// Street^
Avatar billede -street- Nybegynder
22. juli 2003 - 14:27 #7
mfalck -->> Jeg har hentet PHP 4.3.2 ned og pakket den ud og var sådan set nået til ./configure delen. Mit problem er rent faktisk at jeg ik' ved, hvilke options jeg bør køre med. Hvilke som påkræves og hvilke der bør installeres ekstraordinært...

// Street^
Avatar billede thomasledet Nybegynder
22. juli 2003 - 14:28 #8
-street-> hvad er grunden til at du ikke bare opdaterer til unstable?
Avatar billede -street- Nybegynder
22. juli 2003 - 14:39 #9
thomasledet -->> Grunden er, at unstable (Sid) kører med PHP 4.2.3 og jeg gerne vil køre med den nyeste stable version 4.3.2 :)

// Street^
Avatar billede -street- Nybegynder
22. juli 2003 - 14:40 #10
thomasledet -->> Og desuden bliver Sid jo ik' opdateret hver eneste gang PHP bliver opdateret. Løsningen er jeg leder efter her, skulle jo også meget gerne kunne bruges i fremtiden ;)

// Street^
Avatar billede mfalck Praktikant
22. juli 2003 - 14:40 #11
hvilke options du skal køre med kommer jo lidt an på hvad du vil bruge :-)

--with-mysql er vital hvis du skal forbinde dig til din mysql-server; ulempen med php er at man skal oversætte det hele ind i den og ikke blot kan tilføje moduler hen ad vejen.
Avatar billede mfalck Praktikant
22. juli 2003 - 14:41 #12
prøv med ./configure --help

så kan du se alle de options som er tilgængelige når du oversætter.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
22. juli 2003 - 14:52 #13
-street-> ok, jeg omformulerer mit spørgsmål... hvad er der i PHP 4.3.2, der er så smart, at du ikke kan "nøjes" med PHP 4.2.3?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
22. juli 2003 - 14:53 #14
-street-> i det øjeblik du selv begynder at compile ting forpligter du dig jo automatisk til selv fremover at holde øje med nye versioner, sikkerhedsopdateringer osv...
Avatar billede mfalck Praktikant
22. juli 2003 - 15:04 #15
PHP 4.2.3 har synkroniseret dens bundled GD library with GD 2 bla.

fordelen ved at gøre tingne selv er at man kan konfigurere og optimere sit system  til ens hardware. Dertil kommer at man ikke altid skal stole på at firmaerne laver de bedste ting for een. Der var en undersøgelse i ApacheWorld som viste at en stor andel af færdigkompilerede webservere var dårligt konfigureret og nogle af dem endda patchet således at de åbnede for sikkerhedshuller.
Avatar billede -street- Nybegynder
22. juli 2003 - 18:29 #16
mfalck -->> Hvilke dele er vitale ? ;) Har aldrig prøvet at oversætte selv før, så aner sådan set ik' rigtig hva' jeg skal bruge...men må jo prøve med --help !

// Street^
Avatar billede -street- Nybegynder
22. juli 2003 - 18:30 #17
thomasledet -->> Problemet er at jeg i fremtiden "ik' bare kan opgradere til unstable"...der kommer jo hele tiden nyere versioner af PHP. Måske er der ik' den store foreskel lige nu, men det kommer der jo nok stille og roligt hen af vejen...

// Street^
Avatar billede mfalck Praktikant
22. juli 2003 - 18:32 #18
ja - det er jo lidt op til dig hvilke ting du har brug for i din PHP ... hvis det bare er basis så kan du vist godt bruge min configure fra ovenover, men nogen gange har man brug for noget mere ala zlib eller jpeg-support.
Avatar billede mfalck Praktikant
22. juli 2003 - 18:33 #19
du skal lige være klar over hvor din apxs ligger
(min lå i /usr/local/apache/bin/apxs)
Avatar billede -street- Nybegynder
25. juli 2003 - 13:21 #20
mfalck -->> Kan man evt. se hvilke elementer ens nuværende PHP er blevet "configuret" med ?! Eller hvilke elementer som er standard at tage med i sin configure ?

// Street^
Avatar billede mfalck Praktikant
25. juli 2003 - 13:50 #21
ja det kan du ved at lave en php-fil som blot er:

<%

phpinfo()

%>

og så gå ind på siden.
Avatar billede mnv_dk Praktikant
25. juli 2003 - 14:16 #22
Je3g lytter lige med!