Avatar billede 1005 Nybegynder
22. juli 2003 - 07:21 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

asp eller htm betegnelse

jeg har en index.htm side hvor fra jeg skal indsætte en asp funktion - login og efterfølgende skriv indlaeg med brug af acess database -
når jeg indsætter database forbindelsen: skal denne placeres i headen? eller er det underordnet?
skal dokumentet ligeledes ændres til index.asp? nu hvor der er en asp funktion eller kan den beholde .htm?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. juli 2003 - 07:31 #1
så vidt jeg ved kan du KUN udføre asp koder/funktion i asp filer.. så den skal hedde index.asp
det er lige meget hvor database forbindelse placeres, sålængde det er før du prøver på at udskrive noget fra databasen :)
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. juli 2003 - 08:08 #2
asp filer bliver fortolket inden de sendes ud som HTML til klienten. En html fil bliver blot sendt. Dvs. du bør ikke have ASP filer, der kun indeholder HTML kode, da dette koster lidt performance...

Til hjemmebrug er det dog ligegyldigt, og fordelen er, at hvis der pludselig skal lægges asp kode i en html fil, så slipper man for at omdøbe .htm filen til .asp samt at ændre alle link på andre sider....
Avatar billede 1005 Nybegynder
22. juli 2003 - 08:22 #3
dvs. at en htm fil indeholdende ovenstående beskrevne fuktion login/indlaeg kan sagtens trække asp - og selve database forbindelsen kan placeres hvorsomhelst ex. lige før selve asp scriptet?
Avatar billede zembla Nybegynder
22. juli 2003 - 08:28 #4
ASP står for Active Server Pages, men det er jo blot en helt almindelig tekstfil.

Jpvj skriver at asp-filer fortolkes inden de sendes ud til klienten. Ja, det er default-indstillingen på IIS ... men den kan blot ændres. Har du altså .htm-filer indeholdende asp-scripts, skal endelsen .htm blot tilføjes i IIS'en.
Avatar billede zembla Nybegynder
22. juli 2003 - 08:29 #5
Jeps - blot endelsen .htm tilføjes IIS'en
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. juli 2003 - 08:49 #6
zembla> Helt rigtigt, men så forsvinder ideen lidt med endelser... så kunne alle filer jo bare blive kørt igennem fortolkeren med det performance tab, som det nu engang giver...

JP
Avatar billede zembla Nybegynder
22. juli 2003 - 09:00 #7
Ja - jeg mener heller ikke, det er en god idé :-)

Men muligheden er der.
Avatar billede 1005 Nybegynder
22. juli 2003 - 09:33 #8
IIS'en hvad er det?
Avatar billede zembla Nybegynder
22. juli 2003 - 09:35 #9
Det er en forkortelse for din Microsoft Webserver, dvs. Internet Information Service.
Avatar billede adam_christensen Nybegynder
23. juli 2003 - 15:15 #10
Den skal ændres til index.asp - ellers fortolkes aspkoden ikke af webserveren, men sendes i stedet som ren tekst til klienten (browseren).

Lav to separate filer til hhv. login og database-forb. (fx login.asp og database.asp) og inkluder dem i _starten_ af index.asp med:

<!--#include file="login.asp"-->
<!--#include file="database.asp"-->
Avatar billede adam_christensen Nybegynder
24. juli 2003 - 10:49 #11
Tak for point ;-)

// Adam