Avatar billede charley78 Novice
22. juli 2003 - 00:29 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

hvordan forbinder jeg lydkort rigtigt?

For en måneds tid siden fik jeg hjælp til at samle en ny pc, men én ting kom aldrig i orden, nemlig lyden.
Jeg plejer at koble min pc til stereoanlægget, men er i øjeblikket gare interesseret i at computeren overhovedet giver lyd på en eller anden måde. Kortet sidder i,som det skal, men to ledninger med i alt 4 hunstik i varierende størrelser, ligger bare og flyder i cabinettet. Selvklart kommer der ikke andet end brummen fra stereoanlæggets højttalere hvis jeg drister mig til at prøve dem.(et lille joystik fra anlægget sidder i den grønne indgang bagpå lydkortet).
Er der mon nogen der enten kan give en udførlig instruktion eller anbefale et link, hvor man kan se en udførlig illustration af hvordan stikkene skal forbindes?

Venlige hilsner
Avatar billede cutai Nybegynder
22. juli 2003 - 00:38 #1
prøv lydkort producentens hjemmeside, der plejer at ligge brugsanvisninger
Avatar billede charley78 Novice
22. juli 2003 - 01:29 #2
Kortet var et af ældre dato som jeg havde i forvejen. Jeg har derfor hverken indpakning eller andet med producentens navn på.
Ved du hvad jeg skal kigge efter på kortet for at finde varens navn blandt logos- og numre mm. Skal det være et af de lange varedeklarations numre, dem med striberne??
Avatar billede hottadpole Nybegynder
22. juli 2003 - 02:23 #3
Der plejer at sidde en mærkat med et fcc nummer. Der kan findes en del på Google v. h. a. disse. Ellers må du nærlæse chippene. Hvis de ledninger du nævner kommer fra fronten af kabinettet er det sandsynligvis fordi der findes noget lyd ud-ind på fronten og bruges mest til on-board kort. Disse kan ikke trække både front og bagside udgangene samtidig, så dem kan du sikkert glemme.
Avatar billede fromsej Praktikant
22. juli 2003 - 11:03 #4
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 - info om PC
Se om Aida kan give dig den fornødne information.
Avatar billede charley78 Novice
22. juli 2003 - 11:19 #5
måske forstår jeg ikke hvordan jeg skal bruge siden, men jeg kan intet finde om lydkort, og så meget desto mindre, nogen forklaring.
Jeg hæver lige pointesene lidt!!
Avatar billede charley78 Novice
22. juli 2003 - 11:22 #6
Hvis det er meningen at man skal kunne klare sig uden ledninger, så er der jo et eller andet galt!?
Ja, jeg beklager meget, men jeg aner intet om hvordan det bør være.
Avatar billede fromsej Praktikant
22. juli 2003 - 11:29 #7
Charley78>>Det Aida kan er at fortælle dig hvad dit lydkort hedder, og hvem der har produceret det.
Start programmet, klik på "PC" klik på "Opsummering", så burde du kunne se det.
Når vi har et navn, er det noget nemmere at hjælpe dig.*S*
Avatar billede charley78 Novice
23. juli 2003 - 13:17 #8
hey folkens,

hele dagen har jeg forsøgt at downloade driver. Aida er jo et enormt snart program,men at hente driverne er ikke lykkedes - eller, måske jeg misforstår hvordan jeg skal gøre.
Jeg har to lydkort:
Lyd Kort    Aureal Vortex 1 (AU8820B2) Audio Accelerator
Lyd Kort    SiS 7012 Audio Device
kan nogen hjælpe mig med at komme videre?

(opretter tilsvarende spørgsmål vedr. grafikkort)
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juli 2003 - 13:38 #9
Prøv på google:
Sis7012+driver+[styresystem]
Avatar billede charley78 Novice
23. juli 2003 - 14:22 #10
tak for svar, nu kan jeg høre lyden udmærket gennem høretelefoner! Jeg dropper at forbinde de små stik i denne omgang.

NB: Fromsej, skriv et svar så du kan få points!

Mysterium på falderebet:
Når jeg forbinder til mit stereoanlæg kommer der til gengæld bare en brummen (det gjorde der altså også før, men ikke oprindeligt) og det er meget mærkeligt, for stikkene er forbundet rigtigt. Jeg benytter aux indgangene (og der er ikke noget galt med højttalerne).
Har nogen et bud?
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juli 2003 - 14:34 #11
*S*
Brummet kan fjernes ved at jordforbinder din PC, det er højst sandsynligt elektrisk støj.
Avatar billede charley78 Novice
23. juli 2003 - 16:15 #12
desværre var der ikke lyd alligevel - jeg hørte kun windows start et kort øjeblik, skraldespandslyd etc. Der er ikke nogen løse forbindelser, så det er ikke forklarngen, jeg bruger et helt nyt headsæt.
Back to scratch :o(

Ved nogen om det kan have noget at sige at
Lyd Kort    Aureal Vortex 1 (AU8820B2) Audio Accelerator
står med sorte bogstaver, hvor
Lyd Kort    SiS 7012 Audio Device
står med blåt?

Når jeg går i enhedshåndteringen, står der endvidere alle de flg. enheder i mappen "Enheder til lyd, video og spil":

Aureal Vortex 8820 Audiun (WDM)
Aureal Vortex-spilkort
Codecs til lydenheder
Codecs til vodeoenheder
Drivere til ældre lydenheder
Mediestyringsenheder
MPU-401-kompatibel MIDI-enhed
SiS 7012 Audio Driver
Standardspilport
Aldre videocaptureenheder

jeg tænkte måske der er nødvendigt at fjerne eller passificere noge af dem?
Måske er det nødvendigt at oprette e nyt spørgsmål!?
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juli 2003 - 16:18 #13
Prøv simpelthen at fjerne samtlige enheder, genstart og installer kun de drivere du har fundet nu.
Avatar billede charley78 Novice
23. juli 2003 - 16:50 #14
thanks!
jeg tog chancen slettede hvad der kunne slettes og voila... alt er som det gerne skal være.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juli 2003 - 16:54 #15
Godt, det er rart med en succesoplevelse.*S*
Tak for point.