Avatar billede stefan_r Nybegynder
18. juli 2003 - 19:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Data fra Navision C5 til Interbase SQL DB?

En forretning har et kasseapperat med Navision C5. Forretningen har også en Interbase SQL Database som indeholder kunderne. Kunderne har et plastikkort hver med stregkode som identificere dem ved køb.

Kan det lade sig gøre og er det meget indviklet at overføre data om hvilke varer kunden har købt til interbase databasen så snart det bliver tastet ind på kasseapparatet.

Jeg har erfaring med interbase SQL, databaser og delphi/c++/java programmering. Findes der nogle hæfter om lige præcis mit problem?

Jeg håber i kan hjælpe :)
Avatar billede dma Nybegynder
19. juli 2003 - 18:37 #1
Det er i hvert fald ikke simpelt. Der findes 2 metoder som begge tager udgangspunkt i at lave det i C5.

1. Der laves en periodisk kørsel (i C5) som udlæser varelinier fra C5 og ind i C5 gennem ODBC interface til Interbase.

2. Samme, men her sker det i forbindelse med opdateringen af fakturaen/bon'en i C5.

Sidstnævnte vil sinke transaktionen i C5, hvor meget afhænger af hastigheden på ODBC driveren til Interbase, men det vil være mærkbart.

Hvordan det præcis gøres kan ikke gøres her, det er et omfattende kursus i ODBC-kald i C5 (og ville endda forudsætte at du er god til at programmere i C5). Men en god konsulent vil kunne gøre det uden at det koster en formue. Desuden kræver det at tabel strukturen i Interbase delen er godt beskrevet. Det er ikke en selvfølge, selv ikke i et SQL system. For nylig lavede jeg et interface til en database der hedder Pervasive SQL. Det viste sig at ikke alle tabeller og ikke alle felter i tabellerne kunne tilgås via ODBC - den gemte visse data sekventielt! Nu kender jeg ikke Interbase, men det bør da ihvertfald undersøges først.

Det kan også gøres ved at Interbase trækker dataene ud af C5, men det kræver for det første at man køber ODBC adgang til C5, samt at man har god styr på at hente data i C5.

Summa summarum: Køb en god C5 konsulent til at lave det for dig.
Avatar billede stefan_r Nybegynder
20. juli 2003 - 19:16 #2
//Det kan også gøres ved at Interbase trækker dataene ud af C5, men det kræver for det første at man køber ODBC adgang til C5, samt at man har god styr på at hente data i C5.//

Er det svært at hente data i C5? Jeg vil lave et delphi program til at administrerer Interbase Databasen. Hvis der kan hentes data i C5 lige som man ville gøre med en hvilken som helst anden database kan jeg måske klare det selv.
Avatar billede dma Nybegynder
21. juli 2003 - 09:55 #3
Tja, at hente data er ikke specielt svært - det er jo standard SQL forespørgsler gennem ODBC. Problemet ligger i at lære C5's datamodel at kende og det er ikke helt ukompliceret. Men det kan da lade sig gøre...!