Avatar billede keet Nybegynder
18. juli 2003 - 14:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

mkdir permissions

Jeg skal oprette en mappe vha. PHP,mkdir i "/var/www", men mappen "www" kan jeg ikke skrive til. Man er vel som standard www-data bruger? Kan man vha. PHP skifte til root bruger?
Eller er man nød til at kører chmod på "www"?
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. juli 2003 - 14:24 #1
'oprette en mappe' gør man ikke hver dag, så lav bare mappen manuelt med et FTP program.
Avatar billede rummanden Nybegynder
18. juli 2003 - 14:27 #2
Så vidt jeg husker skal du fortælle hvilke rettighedder den skal laves med ... øhhh.. i PERL hedder det UMASK ... kan ikke huske hvad den hedder i PHP :o)
Avatar billede keet Nybegynder
18. juli 2003 - 14:30 #3
Jeg SKAL bruge PHP til det. Permissions på det bibliotek jeg opretter kan jeg godt sætte rigtig. Når jeg kører mkdir får jeg fejlen:

Warning: MkDir failed (Permission denied) in /var/www/suadmin/classes/dir.php on line 9
Avatar billede keet Nybegynder
18. juli 2003 - 14:31 #4
Så det må være fordi jeg ikke har rettigheder til at skrive i "www".
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 14:33 #5
PHP burde kunne skrive til www. Sikker på du prøver at oprette mappen, hvor du tror du gør?
Avatar billede gizp Nybegynder
18. juli 2003 - 14:35 #6
Dur det??

mkdir($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/mappen/", 0777);
Avatar billede darth.vader Nybegynder
18. juli 2003 - 14:37 #7
For at kunne skrive i mappen skal brugeren eller gruppen som PHP kører under (typisk www:www for mod_php4 i apache) have skrive rettigheder.
så enten 'chown www:www <www-dir> && chmod 755 <www-dir>'.
Evt. chmod 775 <www-dir> som giver gruppen skrive rettigheder.
Man kan som PHP _ikke_ skifte til root, hvis du kan det er der noget grueligt galt, da man som www bruger under ingen omstændigheder skal have privilegier som root.

Jeg vil råde dig til at lave et underkatalog i <www-dir> hvor du efterfølgende giver rettigheder til www brugeren på, derefter kan du oprette underkataloger derfra, istedet for at ændre rettigheder på <www-dir> som er web serverens rod katalog.

PS: chmod 755 giver rwxr-xr-x og 775 giver rwxrwxr-x
Avatar billede keet Nybegynder
18. juli 2003 - 14:42 #8
gizp: nej, det virker ikke. Det er fordi jeg er bruger www-data, men jeg har ikke rettigheder til at skrive til www. Jeg kan jo altid gøre "www" skrivebar for alle og ik kun ROOT, men det er vel lidt riski ?
Avatar billede keet Nybegynder
18. juli 2003 - 14:44 #9
hvad er det nu chown gør?
Avatar billede keet Nybegynder
18. juli 2003 - 14:45 #10
Nåå fandt ud af det :)
Avatar billede keet Nybegynder
18. juli 2003 - 14:52 #11
Jeg accepterer dit svar darth.varder.. tak for hjælpen. Jeg har opretter lige et spørgsmål ang. copy()