Avatar billede starhand Nybegynder
18. juli 2003 - 08:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

frameset paa en mac

Jeg har problemer med et frameset paa en mac, hvor der uanset om jeg skriver scroll="no", saa kommer der en scroll paa mac'en. Kan nogen hjaelpe mig?

I faar lige koden her:
<html>

<head>

<title>titel</title>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

</head>

<frameset cols="*,1032,*" frameborder="0" framepadding="0" framespacing="0" border="0">

        <frame src="blank.htm" name="blank1" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize framespacing="0">

<frameset rows="*,632,*" frameborder="0" framepadding="0" framespacing="0" border="0">

        <frame src="blank.htm" name="blank3" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize framespacing="0">

        <frame src="homepage.html" name="mainFrame" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize framespacing="0">

        <frame src="blank.htm" name="blank4" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize framespacing="0">

</frameset>

        <frame src="blank.htm" name="blank2" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize framespacing="0">

</frameset>

<noframes>

Mange tak!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 09:08 #1
Mac? Det er ikke tilladt at lave blanke foran et html tag.

Hvis du overholder webstandarden, så er dit html ikke afhængig af computerens software mv.

<html>
<head>
<title>titel</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</head>
<frameset cols="*,1032,*" frameborder="0" framepadding="0" framespacing="0" border="0">
<frame src="blank.htm" name="blank1" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize framespacing="0">
<frameset rows="*,632,*" frameborder="0" framepadding="0" framespacing="0" border="0">
<frame src="blank.htm" name="blank3" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize framespacing="0">
<frame src="homepage.html" name="mainFrame" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize framespacing="0">
<frame src="blank.htm" name="blank4" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize framespacing="0">
</frameset>
<frame src="blank.htm" name="blank2" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize framespacing="0">
</frameset>
<noframes>
</noframes>
</html>

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 09:11 #2
<html>
<head>
<title>titel</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</head>
<frameset cols="*,1032,*" frameborder="0" framepadding="0" framespacing="0" border="0">
<frame src="blank.htm" name="blank1" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
<frameset rows="*,632,*" frameborder="0" framepadding="0" framespacing="0" border="0">
<frame src="blank.htm" name="blank3" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
<frame src="homepage.html" name="mainFrame" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
<frame src="blank.htm" name="blank4" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
</frameset>
<frame src="blank.htm" name="blank2" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
</frameset>
<noframes>
</noframes>
</html>

/per
Avatar billede roenving Novice
18. juli 2003 - 14:07 #3
>>hoejrup

-- nu har jeg aldrig haft fat i en mac i forbindelse med web, men jeg kan huske et udsagn om, at selve modellen omkring chrome m.m. var så forskellig, at ikke alene var menubaren en del af styresystemet, men også en del andre elementer skulle man regne med ville opføre sig så forskelligt, at det om ikke var umuligt, så dog håbløst at gøre noget ved det ...

-- jeg vil så ikke blive overrasket, hvis det dækker scrollbars !-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 14:38 #4
Nu rettede jeg også hans html fejl.

Og denne her er der ingen scrollbars på Mac i IE 5.1.6 og NS 7.02:

<html>
<head>
<title>titel</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</head>
<frameset cols="*,1032,*" frameborder="1" framepadding="0" framespacing="0" border="0">
<frame src="blank.htm" name="blank1" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
<frameset rows="*,632,*" frameborder="1" framepadding="0" framespacing="0" border="0">
<frame src="blank.htm" name="blank3" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
<frame src="homepage.html" name="mainFrame" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
<frame src="blank.htm" name="blank4" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
</frameset>
<frame src="blank.htm" name="blank2" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
</frameset>
<noframes>
</noframes>
</html>

/per
Avatar billede starhand Nybegynder
18. juli 2003 - 15:47 #5
hej igen. Jeg har kigget lidt paa jeres svar, tak for dem. Jeg ved dog ikke helt lige, hvad der menes med, at der ikke maa vaere blanke foran et html-tag, kan du skaere det ud i pap for mig - Per, mener du, at der ikke maa vaere mellemrum? Jeg har nu rettet alt det, der hedder blank i mit frameset til black, for ikke at forvirre mig selv og andre...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 16:00 #6
starhand>Det må ikke være blanke foran et html tag, for parseren kan ikke forstå det.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 16:05 #7
Mac browsere kan hellere ikke lide, hvis der er blanke linier i starten af et html dokument.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 16:21 #8
Du behøver ikke ændre navnene i dit frameset. Men der findes en target = "_blank", hvis du vil åbne et nyt vindue.

/per
Avatar billede starhand Nybegynder
18. juli 2003 - 16:35 #9
hej per
tak for svarene. Jeg kan dog ikke faa det til at virke i IE 5 og 5.1.7. Jeg ved dog ikke efterhaanden, om det er fordi en mac gemmer en cache. Kan du sige mig det?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 16:41 #10
Velbekomme!

Det virker fint i min IE 5.1.7.

Har du prøvet at sætte din cols="*,1032,*" og rows="*,632,*" ned?

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 17:03 #11
Næsten alle browsere har en cache.

IE har en cache på 10MB, du kan slette den under Edit>Preferences...>Web Browser>Advanced på knappen Empty Now.

/per
Avatar billede starhand Nybegynder
18. juli 2003 - 18:58 #12
Hejsa,
Tusind tak for svarene indtil videre, selv om det stadig ikke virker helt.. Jeg har i denne mail forespurgt paa baggrund af en anden, som lige nu har faaet ansaettelsesproblemer..
Jeg haaber det er iorden, at der lige bliver afventet paa situationen. Hvis du dog mangler point saa bare skriv tilbage. Vil gerne give noget for det.
/Bo
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. juli 2003 - 19:52 #13
Velbekomme! Her er der et svar.

Hvis du stadigvæk har problemer, så kan du sende en zip fil med dine html filer til speedy7@ofir.dk.

Hvem har fået ansættelsesproblemer..

/per