Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
17. juli 2003 - 22:27 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af Access database

Hvorfor virker nedenstående kode ikke? 100 points til den der har svaret.

OleDbConnection conn = null;
conn = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; " + "Data Source=" + Server.MapPath("brugerprofil.mdb"));
            conn.Open();
string sql = "UPDATE brugertabel Set fornavn='" + txtfornavn.Text + "' WHERE email=" + "'" + email + "'";
OleDbCommand cmd = new OleDbCommand(sql, conn);
cmd.ExecuteNonQuery();
conn.Close();
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
17. juli 2003 - 22:31 #1
Hvad får du af fejl?
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
17. juli 2003 - 22:37 #2
Hvis jeg skal gætte på en fejl:

System.Data.OleDb.OleDbException: Operation must use an updateable query.

Korrekt?
Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
17. juli 2003 - 22:38 #3
jeg får ingen fejl...det er det mest irriterende...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
17. juli 2003 - 22:40 #4
Ingen fejl? Mystisk!

Nå, men det kan måske være ovenstående alligevel... så tjek lige, at ASP.NET accounten har skriveadgang til databasen på disken...
Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
17. juli 2003 - 22:40 #5
det har den :).
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
17. juli 2003 - 22:41 #6
Igen fejl siger du... hvad sker der da? Bliver siden vist som den skal? Er det bare i databasen der ikke bliver opdateret?
Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
17. juli 2003 - 22:45 #7
ja jeg har tilføjet linien:
Response.Write("Brugerprofilen er hermed opdateret");Response.End();

og den hopper fint dertil
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
17. juli 2003 - 22:46 #8
Okay, så må det jo næsten være fordi, der ikke findes nogen record i "brugertabel" hvor værdien af "email" feltet er lidt det du har stående i "email".

Hvad bliver der udskrevet, hvis du udfører:

Response.Write(sql);
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
17. juli 2003 - 22:48 #9
Nu er email vel ikke en tekstboks ligesom txtfornavn, vel? For så skal der jo stå email.Text :-)
Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
17. juli 2003 - 22:52 #10
mystisk jeg har debugget og det ser ud som om at når jeg trykker på opdater knappen så tages det der på forhånd er initialiseret i tekstboksen txtfornavn.text og ikke det jeg har ændret i...meget mystisk...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
17. juli 2003 - 22:56 #11
Jeg er vist ikke helt med... har du noget mere kode vi kan se?
Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
17. juli 2003 - 23:08 #12
ok her hentes ind i boksen:

private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
        {
OleDbConnection Myconnection = null;
OleDbDataReader dbReader = null;
Myconnection = new OleDbConnection (@"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; User Id=; Password=; Data Source=" + Server.MapPath("brugerprofil.mdb"));
Myconnection.Open();
OleDbCommand cmd = Myconnection.CreateCommand();
cmd.CommandText = "SELECT * FROM brugertabel WHERE email='"+ email +"'";
dbReader = cmd.ExecuteReader();
dbReader.Read();
txtfornavn.Text = (string)dbReader.GetValue(2);
}

Koden herover henter fint fra databasen og når jeg så ændrer i txtfornavn og trykker opdater så bruges den gamle tekst som er hentet ind herover
Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
17. juli 2003 - 23:14 #13
glemte lige at tilføje:

dbReader.Close();
Myconnection.Close();
Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
17. juli 2003 - 23:48 #14
det har tilsyneladende noget med Page_Load koden. Eksisterer der en anden måde hvorpå jeg kan hente data ind ?
Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
18. juli 2003 - 00:18 #15
Jeg har fundet ud af nu, at når jeg trykker på knappen bliver Page_Load eventen kørt igen og derfor sættes txtfornavn til det samme igen og igen. Hvorfor sker det?
På forhånad tak
Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
18. juli 2003 - 00:44 #16
OK jeg har fundet løsningen.

Til Page_Load skal tilføjes: if(!IsPostback){....} og vupti så kører det.

tak for hjælpen alligevel niels.