Avatar billede kag Nybegynder
17. juli 2003 - 15:50 Der er 13 kommentarer

Rullende tekst med link.

Jeg skal lave det man i Frontpage kalder Lysavis.

Frontpage bruger <marquee>-tagget til den type rullende tekst.

Men jeg brug for at tilføje et link til denne tekst. Således at man kan trykke på den rullende tekst, alternativt bare på marquee-området, og derefter blive henvist til en anden side.

Kender nogen til dette?
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2003 - 15:56 #1
<marquee><a href=www.eksperten.dk>Eksperten</a>

Tror det virker
Avatar billede roenving Novice
17. juli 2003 - 15:57 #2
<marquee>test <a href="#">link</a> test</marquee>
Avatar billede roenving Novice
17. juli 2003 - 15:58 #3
-- men du er vel klar over at den (<marquee>) kun virker i IE
Avatar billede TRoXa Novice
17. juli 2003 - 16:00 #4
nu ved jeg ikke om de andres virker :) men ellers kan det måske også være <a href=www.eksperten.dk><marquee>Eksperten</marquee></a>
Avatar billede =maddog= Nybegynder
17. juli 2003 - 16:00 #5
<marquee> er det hidtil næstmest forhadte tag. alle sider der bruger det bliver betragtet med afsky. der er ikke noget værre end at prøve at læse noget mens der fiser tekst rundt på skærmen.
det mest forhadte tag er <blink>.
Avatar billede roenving Novice
17. juli 2003 - 16:01 #6
Her er en, som olebole har strukket sammen, den virker i IE4+ og NN6+ og alle nyere browsere:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <title>TITLE</title>
<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3.5">
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
.scroller {
    font-family: verdana, arial, sans-serif;
    font-size: 130px;
    font-weight: bold;
    position: absolute;
    overflow: hidden;
    white-space: nowrap;
}
</style>
<script type="text/JavaScript">
var marqTxt,marqDelay,marqScrllAmnt,marq,marqCont,d=document;
function gE(id){return (d.all)?d.all[id]:d.getElementById(id)}
function pI(str){return parseInt(str)}

marqTxt = "Hos Fiktiv Auto A/S f\345r du store fordele som erhvervsbilist!"
marqDelay = 1;
marqScrllAmnt = 1;

function scrollMarq() {
    if (pI(marq.style.left)+marq.offsetWidth < 0) {
        marq.style.left = marqCont.offsetWidth + "px";
    }
    marq.style.left = pI(marq.style.left) - marqScrllAmnt + "px";
}
function startMarq() {
    gE("myMarquee").innerHTML = '<div class="scroller"></div>';
    marqCont = (d.all)? gE("myMarquee").children[0] : gE("myMarquee").childNodes[0];;
    marqCont.style.width = "100%";
    marqCont.innerHTML = '<span style="position:relative;"></span>';
    marq = (d.all)? marqCont.children[0] : marqCont.childNodes[0];
    marq.innerHTML = marqTxt;
    marq.style.left = marqCont.offsetWidth + "px";
    marqCont.style.height = marq.offsetHeight + "px";
    setInterval("scrollMarq()", marqDelay);
}
window.onload = startMarq;
</script>
</head>
<body>

<!-- MARQUEE START -->
<div id="myMarquee" style="position:relative"></div>
<!-- MARQUEE END -->

</body>
</html>
Avatar billede kag Nybegynder
17. juli 2003 - 16:05 #7
Jeg giver point til den første. Men hvordan gør jeg det?
Avatar billede kag Nybegynder
17. juli 2003 - 16:06 #8
altså point til hejhej
Avatar billede =maddog= Nybegynder
17. juli 2003 - 16:07 #9
hejhej har ikke svaret korrekt!!! der mangler lukketag.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2003 - 16:10 #10
Svar
Avatar billede roenving Novice
17. juli 2003 - 16:10 #11
>>=maddog=

Det er jo ligegyldigt -- den kan alligevel kun bruges i IE !-)
Avatar billede =maddog= Nybegynder
17. juli 2003 - 16:20 #12
og så undrer folk sig senere over deres ting ikke virker. kender møllen.
Avatar billede roenving Novice
17. juli 2003 - 16:23 #13
Det ser ellers meget sjovt ud, nå man tilføjer mere html-kode *g*