Avatar billede run Nybegynder
10. december 2000 - 17:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

RAID 1 eller Ghost ? (Win 2k Server)

Jeg er ved at sætte en webserver op og søger den optimale løsning.(Win 2k Server)
Jeg har to SCSI diske i serveren, henholdsvis 9,1GB & 18GB.
Jeg vil gerne sikre mig at jeg altid kan starte dyret op hvis jeg skulle få en harddisk failure.
Jeg havde tænkt mig at installere Boot/system filerne på en seperat partition og så lave mirror på den anden disk med soft RAID1 eller Symantec Ghost.

Hvad er fordele ulemper ved de to forskellige måder. Hvad er lettest at starte igen hvis en af dem fejler og hvad er lettest at reetablere hvis man smider en ny harddisk i ?
Kan man sætte systemet op så der bliver bootet fra disk 2 hvis disk 1 fejler ? Eller er det nødvendigt fysisk være til stede og smide en bootfloppy i ?
Avatar billede luciferpz Nybegynder
10. december 2000 - 17:32 #1
Det bedste ville være at købe en raid 1 scsi controller, og sætte to ens diske til den ig på den måde lave et mirror
Avatar billede run Nybegynder
10. december 2000 - 17:40 #2
Ja, men jeg ønsker kun at lave mirror af system partitionen. Ikke af resten.
Af performancehensyn vil jeg gerne have mulighed for at skrive forskellige ting til de 2 harddisks på samme tid. Jeg benytter SQL2000 med ca 400.000 opdateringer om dagen, så jeg vil have databasefilerne på den ene disk og logfilerne på den anden. Det burde efter min mening optimere hastigheden i stedet for at skrive det hele til en disk og så blot bruge den anden som mirror.
Avatar billede run Nybegynder
11. december 2000 - 08:15 #3
Jeg testede begge løsninger (Ghost / RAID1) og fandt at RAID1 var den klart bedste løsning til mit behov. De ting der overbeviste mig var følgende:

Negative ting ved Ghost:
- Skal køre fra DOS når man bruger win2k = Meget skidt når man ikke har fysisk adgang til serveren.
- skal bruge boot diskette for at starte fra mirror.

Positive ting ved RAID1:
- Jeg kan lave opdate remote.
- Booter bare på mirror hvis der ikke er access til main disk = 100% oppe tid.

RAID1 må helt klart siges at være bedst til en Webserver hvor man ikke har fysisk adgang.
Avatar billede theportal Nybegynder
26. december 2000 - 19:49 #4
med RAID1, skrives der så til begge harddiske hver gang der bliver ændret på den første?
Avatar billede run Nybegynder
27. december 2000 - 00:25 #5
Ja
Avatar billede theportal Nybegynder
27. december 2000 - 14:25 #6
Okay!