Avatar billede codesmurf Nybegynder
16. juli 2003 - 11:55 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Tegne/Ændre på canvas'en (skemaplanlægning)

Hejsa

Jeg skal lave en program til skema-lægning.
Det der ønskes er et program hvor der lodret er dage (7 kollonner for en uge) og vandret er nogle tidsintervaller. Man skal så kunne smide en "kasse" ind i en kollonne og derved optage et tidsinterval. Denne "kasse" skal man kunne flytte rundt på og gøre kortere eller længere i tilfælde af at en periode ændre sig. Der skal kunne ligge flere kasser i en kollonne og helst også kasser ovenpå hindanden, evt. lidt forskudt, dvs. flere opgaver i samme tidsperiode. Når der bliver trykket på en gem-knap skal man så kunne identificere intervallet og gemme informationen i en database.
Er der nogen der her en idé til hvordan jeg kommer i gang eller en hjemmeside hvor man kan få nogle idéer?

På forhånd mange tak
/Jesper

Ps. det skal udvikles i Borland C++ Builder 6.0
Avatar billede jpk Nybegynder
16. juli 2003 - 12:42 #1
Du skriver ikke egentlig noget om hvad dit problem er.
Er det datastrukturen, den grafiske præsentation, algoritmer til automatisk skemalægning eller noget helt andet du har problemer med?

Jeg kunne forestille mig at lineær programmering (bedste udnyttelse af ressourcer) var anvendeligt til skemalægningen.
Jeg har tidligere lavet et par basale noter om det, dem kan du måske kan bruge til at komme igang med den del..?
Avatar billede codesmurf Nybegynder
16. juli 2003 - 12:45 #2
Ja, det var jo ikke særligt smart af mig....
Det der er mit problem er selve den grafiske del, præsentationen. Hvordan får jeg lavet nogle bokse som man kan flytte rundt på og hive i? Selve skema-lægningen er manual og er helt op til brugeren... det er faktisk mere et ressource-skema hvor man kan se om der er nogen der laver noget i en given periode og hvor man indsætte flere ressourcer (bokse).
Håber det hjalp.
Avatar billede soepro Nybegynder
05. august 2003 - 10:28 #3
Prøv at kigge på Drag-and-dock (Dockable) komponenter. Du kan f.eks. anvende ganske alm. TShape's af typen Rectable til at placere på de forskellige dage. Når du gør et panel Dockable kan du vha. musen flytte dine TSHape "klodser" frem og tilbage mellem de forskellige paneler. Dockable paneler gentegner sig selv, så de vil "stable" sig pænt. Jeg har lagt et simple C++ Builder eksempel på http://hjem.get2net.dk/soepro/download/dragdock som du evt. kan hente.

Kig evt. også på http://www.eksperten.dk/spm/267850
Avatar billede codesmurf Nybegynder
12. november 2003 - 11:58 #4
Undskyld den lange svar-tid. Det er ikke lige det jeg har brug for. Men eftersom projektet er blevet skrottet foreløbig, så er det ikke så relevant lige nu. Tak for tiden.