Avatar billede wzarlon Nybegynder
15. juli 2003 - 13:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til "beregning" mellem 2 felter

Hej alle der læser med her,

Jeg sidder og roder med en access2000 database, og vil hører om det er muligt at "opdatere" felter automatisk, via nogle simple beregninger. Fx.

Jeg har et felt: Kalibreringsinterval (Text) med et tal i

Jeg har et andet felt: NyKalibreringsdato (Dato/tid)

Og et tredje felt: SidsteKalibreringsdato (Dato/Tid)

Kan jeg få access til at lave en beregning til mig, hvor den tager Sidstekalibreringsdato (Feks. 2003-05-05), og derefter Kalibreringsinterval (Feks. 15) og beregner den nye dato Nykalibreringsdato og skriver 2003-05-20 der?

Jeg ved godt det er nemt i et regneark, men her skal der bruges database..
Håber der er en som kan hjælpe mig lidt på vej
Avatar billede mugs Novice
15. juli 2003 - 13:12 #1
I feltet "Sidstekalibreringsdato" kan du i BeforeUpdate event indsætte flg:

Nykalibreringsdato = Me.Sidstekalibreringsdato + 15
Avatar billede mugs Novice
15. juli 2003 - 13:15 #2
Jeg anbefale at indsætte funktionen som et udtryk i en forespørgsel. Dette betyder nemlig, at Nykalibreringsdato ikke behøver at blive lagret i tabellen, idet udtrykket vil blive genberegnet hver gang forespørgslen køres.
Avatar billede mugs Novice
15. juli 2003 - 13:21 #3
Du kan naturligvis også referere til intervallet:

Me.næste = Me.dato + Me.interval

Kan sende en testdb. Blot læg din e-mail
Avatar billede wzarlon Nybegynder
15. juli 2003 - 13:32 #4
Hej mugs..
Ja, ok jeg sender dig databasen, men den bliver nok blokket af mit outlook her :)

Jeg skal bruge databasen til at trække udstyr ud som skal kalibreres inden for næste mdr. (dvs. jeg laver mdr. rapporter)
Om det er forspørgsel eller andet der skal laves er jeg ikke sikker på.
Avatar billede wzarlon Nybegynder
15. juli 2003 - 13:36 #5
Its on its way
Avatar billede mugs Novice
15. juli 2003 - 14:05 #6
Returneret med beregninger som udtryk i en forespørgsel.
Avatar billede wzarlon Nybegynder
15. juli 2003 - 14:26 #7
Er modtaget.. Mange tak!!

Kan jeg i udtryk 1 ændre formateringen og lave yyyy-mm-dd ?
Avatar billede mugs Novice
15. juli 2003 - 14:33 #8
Tak for point. Du kan sagtens ændre formatet:

Åbn forespørgsdlen i designvisning og sæt markøren i Udtryk1 > højreklik > egenskaber > format sæt det til yyyy-mm-dd eller hvad du nu måtte ønske
Avatar billede mugs Novice
15. juli 2003 - 14:35 #9
Og det kan du jo gøre i et hvilket som helst felt i alle databaseobjekter. Formatet er kun det du ser på skærmen, den lagrede værdi er noget helt andet.
Avatar billede wzarlon Nybegynder
15. juli 2003 - 14:46 #10
Rigtig dejligt. Tak fordi du deler din viden med mig.
Jeg har en hel del at arbejde videre med nu.