Avatar billede johncleese Nybegynder
13. juli 2003 - 14:24 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at fornye min ipadresse

Jeg har en bærbar pc som jeg har problemer med at koble på min adsl. Jeg burde få en ip adresse, men den får den ikke når jeg går ud i en cmd promt og skriver ip config /renew
det virker fint nok på den stationære pc jeg har. jeg kører win XP pro. og det har virket før. det er efter jeg har haft givet den en ipadresse manuelt, da jeg skulle overføre nogle data. men da jeg satte den til dhcp igen, ville den ikke fungere. jeg har prøvet at afinstallere netkortet. nogle gode forslag?
Avatar billede lrd Nybegynder
13. juli 2003 - 14:38 #1
du kan finde din ip på www.myip.dk
Avatar billede johncleese Nybegynder
13. juli 2003 - 14:52 #2
ja, det ved jeg godt..  men det er ikke det der er problemet.
Avatar billede johncleese Nybegynder
13. juli 2003 - 14:53 #3
problemet er at den ikke vil fornye min ip adresse.. den står default til 0.0.0.0 og når man prøver at fornye den så går den kold,
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 14:54 #4
Hvilken ISP?
Hvor mange IP adresser har du til rådighed?
Fast eller dynamisk IP?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
13. juli 2003 - 14:55 #5
1) hvis du bare skriver ipconfig, hvilken ip får du så
2) Er det fra kabelmodem du skal have ip skal den nogen gange slukkes (for strøm, ikke bare knappen)
3) Prøv ipconfig /release først
Avatar billede johncleese Nybegynder
13. juli 2003 - 15:00 #6
det er dynamisk ip.
har lige prøvet at slå strømmen fra mit kabelmodem og tænde igen, og derefter prøve en ipconfig /renew....
den står bare og prøver at forny., men der sker intet..
den får time out.. somsagt så virker det fint på min stationære. er på lige nu når jeg skifter kablet over i den stationære
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 15:02 #7
Kan du ikke lige svare på alle spm?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
13. juli 2003 - 15:02 #8
sluk computer og tag strømmen på modem ---> tænd modem, vent til den er startet helt op ---> tænd computer ---> prøv igen ---> ellers prøv at åbne explorer, og se om den skal registreres igen
Avatar billede johncleese Nybegynder
13. juli 2003 - 15:21 #9
isp`? ved ik hvad er.
jeg burde have 1 ipadresse til rådighed. og den er dynamisk,
får den tildelt af en dhcp server.
Avatar billede linkmaster Nybegynder
13. juli 2003 - 15:22 #10
du skal skrive ind til Dk@hostmaster.dk de kan give dig en ny Ip adresse..
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 15:28 #11
linkmaster> Hvad er det for noget vrøvl! Hvis han endelig skal bruge flere IP adresser, så skal han kontakte sin ISP!

For at løse dit problem: På den stationære maskine, skal du *formodentlig* først frigive din IP adresse.

Jeg skriver *formodentlig* da du ikke gider svare på de spm. vi stiller for at få lidt fakta at arbejde med.

For at frigive:

2000/XP: ipconfig /release
9x/Me: WinIpcfg - vælg netkortet i listen og klik på Frigiv.

Skift kablet over til din bærbare og fornu adressen med

2000/XP: ipconfig /renew
9x/Me: WinIpcfg - vælg netkortet i listen og klik på Forny.
Avatar billede squashguy Nybegynder
13. juli 2003 - 15:33 #12
Hvis du har et kabelmodem, skal du, som eric-pedersen skriver, genstarte modemet før du kan koble en ny computer på. Dette gælder ALTID.
Avatar billede johncleese Nybegynder
13. juli 2003 - 15:58 #13
jeg kender godt ipconfig. og jeg ipcofig /release det er en xp. jeg har også prøvet at genstarte modemet... (hvis altså det er at tage stømmen brutalt fra i røven af af modemet). jeg tror der er gået koks i systemet.. for den kommer frem og fortæller at der er koblet et netværks kabel på, når man stikker kablet ind i den bærbare, så den ved godt at der er netværk på... grr Microsof sucks.
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. juli 2003 - 17:14 #14
Skal vi ikke forlade denne tråd?

Johncleese gider tilsyneladende ikke komme med de informationer vi ber om, men er nu begyndt at give Microsoft skylden for, at han ikke kan komme på nettet.

Jeg foreslår at tråden nedlægges.
Avatar billede xyborx Nybegynder
18. juli 2003 - 00:20 #15
Du siger at du har 1 dynamisk IP til rådighed. Når du med din stationære computer får en IP fra din ISP's DHCP, så bliver der noteret hvilket MAC adresse der har den pågældende IP samt hvor lang tid den holder (den såkaldte lease time). Først når lease time udløber, kan en anden MAC adresse få den pågældende IP adresse. Da du kun har mulighed for at få 1 IP adresse, kan du altså ikke få en IP adresse til din bærbare, så længe din stationære er noteret i DHCP serveren. Som jpvj fortæller, vil det *muligvis* virke at frigive IP adressen fra den stationære før du forsøger at hente en IP adresse til den bærbare.

Med andre ord: Så længe du kun har 1 IP adresse til rådiged kan du ikke forvente at det virker ordentligt med 2 eller flere computere.

ISP = Internet Service Provider = internet udbyder
Avatar billede johncleese Nybegynder
04. august 2003 - 09:14 #16
okey.. det lyder meget sandsynligt., ved ik om det er det der er problemet, men det lyder faktisk meget rigtigt-.. tak :)
Avatar billede johncleese Nybegynder
04. august 2003 - 09:15 #17
hov.. det var altså meningen at det svar sku gå til xyborx
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. august 2003 - 10:20 #18
johncleese> Det var da ikke så flinkt gjort... mener at jeg kom med de samme svar noget før. Men ok ... ikke mere hjælp herfra...