Avatar billede warpgiga Nybegynder
12. juli 2003 - 10:16 Der er 11 kommentarer

XML Database

Hej folks,

Jeg er igang med trejde generation af mit CMS (Content Management) og har i den forbindelse researchet en hel masse områder for at kunne basere kernen på nogle gode solide teknologier.

Jeg står dog stadig på lidt ustabil grund mht valg af database.

Jeg har før brugt en simpel SQL db (mySQL), og det har da også virket ok, men jeg har altid skulle konvertere html og  xml indhold for at det kan opbevares i en varchar.. (jeg er ikke mester i SQL!).
Dertil kommer at mit nye cms er 99% baseret på XML, og jeg derfor gerne ville kunne arbejde med dataen via XPath og lign teknologier.
Derfor har jeg længe kigget på XML Databaser og lign. tek såsom mappers/bridges m.m. (XML-DBMS, JAXB m.fl.) Men jeg er stadig meget usikker på hvad der vil passe bedst ind i billedet.
Jeg tror på idéen med at have en bagvedliggende sql db og et xml lag foran, idet xml db teknologi ikke er så moden som sql endnu, og det ville passe mig fint med mySQL idet det er den jeg kender bedst.

Følgende krav/ønsker til XML DB / Storage facility:
- Open-source eller freeware lign. licens.
- Mulighed for brug af XPath og XUpdate lign. teknlogi.
- Stabil software, skal være mindst 1.0 (= ikke beta)
- Fleksibelt interface, helst standardiseret (XML:DB).

<mvh value="Fini" />
Avatar billede steel Praktikant
13. august 2003 - 16:38 #1
Prøv at checke Software AG's Tamino XML Server ud. Jeg har selv brugt den, og den fungerer perfekt med XPaths (X-Query).
Udover det har jeg kun hørt dårlige til om almindelige RDBMS'ere og deres såkaldte XML-connectorer (f.eks. Oracle's)
Avatar billede michaeltajo Nybegynder
20. august 2003 - 15:53 #2
hey warpgiga !

Håber, at du endnu ikke har givet op...

Nu er Tamino jo IKKE gratis. Har du forsøgt dig med nogle af tingene på http://www.garshol.priv.no/download/xmltools/ ???

mvh / tajo
Avatar billede warpgiga Nybegynder
20. august 2003 - 17:01 #3
Hej Tajo,
Jeg har skam ikke opgivet :) Jeg evaluerer i øjeblikket den nye version af eXist, som nu også understøtter XUpdate, er dog ikke kommet så langt pga. andet arbejde der skal fixes først :)

Tak for urlen! Her er en lign. resource:

http://www.rpbourret.com/xml/XMLDatabaseProds.htm

Mvh Fini
Avatar billede davidchristensen Praktikant
06. oktober 2003 - 17:06 #4
Hej Fini..

Det lyder rigtigt spændende det du har gang i der.. Er der et link så man kan se hvordan det fungerer osv? Om ikke andet vil jeg gerne tilbyde mig selv til at kunne være med til at profilere det cms-system.. Jeg er ikke selv programmør med grafiker og sådan en tænke-fis - og jeg har selv ønsket mig et xml-baseret cms-system og har forsøgt at få nogle andre med på ideen. Men det er lissom at de ikke har kunne holde alle de muligheder der ligger i xml oppe i deres hoveder.. Jeg er helt sikker på at det vil kunne blive en sucess, ikke mindst fordi alm. kunder der overhovedet ikke kender noget til programmering whatsoever, kan nemt forstå logikken i xml/xsl..

Nåmen skriv hvis du har lyst :)

David
.
Avatar billede davidchristensen Praktikant
06. oktober 2003 - 17:06 #5
med=men (linie 6)
Avatar billede davidchristensen Praktikant
06. oktober 2003 - 17:10 #6
Btw. har du set http://www.devsphere.com/xml/taglib/ ? Jeg synes selv det lyder som kræs, men somsagt er jeg ikke programmør og kan ærligtalt ikke rigtigt forstå det hele i dybden.. Men sådan med et glance, synes jeg det lyder som en holdbar løsning man der kan downloade..
Avatar billede warpgiga Nybegynder
06. oktober 2003 - 21:11 #7
Hej David,

Spændende TagLib, det må jeg evt. se nærmere på.

Det lykkedes mig ikke at finde en XML-DB som jeg var tilfreds med, så jeg besluttede at lave en løsning baseret på SQL, hvor jeg laver et virtuelt filsystem hvori jeg kan gemme xml dokumenter m.m..
På sigt vil jeg meget gerne understøtte XMLSchemas samt XML:DB standarden, men jeg venter lige til produkterne er lidt mere stabile og veludviklede.

Mvh Fini
Avatar billede steel Praktikant
07. oktober 2003 - 12:36 #8
Fini,

  Jeg er selv begyndt på et projekt, hvor jeg anvender Apache's Xindice xml-database. Funktionalitetsmæssigt er der ikke stor forskel til Tamino XML Server. Det er dog tvivlsomt, at xindice ikke påkræver kontrol med de dokumenter, der ligger i de enkelte collections - ved at man definerer XML skemaer til de enkelte collections, som dokumenterne skal overholde.

  Hvis du stadig er hooked på din SQL løsning findes der jo også nydelige O-R mapping systemer som Hibernate.

Torben Vesterager
Avatar billede davidchristensen Praktikant
07. oktober 2003 - 13:18 #9
Hvad med Xquery. Kan det ikke bruges? (selvom det nok ikke er fuldstændigt understøttet af særlig mange endnu, så er det vel en ret konsistenst løsning)
Avatar billede steel Praktikant
07. oktober 2003 - 13:32 #10
Det man bruger i XML:DB hedder XPathQueryService og det er understøttet i Xindice.
Avatar billede warpgiga Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:10 #11
Hej Torben, tak for dit input

Jeg har kigget på flere xml databaser, deribland Xindice og eXist m.fl.
Selvom jeg har brugt ugevis på at studere de forskellige, er jeg altid endt med at "løbe skrigende bort" pga. manglende funktionalitet, stabilitet m.m...

Personligt foretrækker jeg at bruge GUI til at administrere databaser og lign, har fundet en GUI klient der understøtter XML:DB, men har ik fået den testet, hvad er dine erfaringer med Xindice og GUI m.m..?

Ang. SQL så er jeg ikke vildt hooked på SQL, men måtte sande at produkter som mySQL umiddelbart er 1000x mere brugte end Xindice m.m. Hvilket kan være betryggende når man vil basere et system på den...

Jeg vil kigge på Xindice endnu engang, og se om jeg ikke alligevel burde bruge den :)

mvh Fini