Avatar billede swiff Nybegynder
11. juli 2003 - 00:01 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Ekstrem disk usage

Hej.

Jeg har lige kompileret 2.4.21 og har debian unstable. Det hele kører fint, men et problem går igen og igen:

Hvis jeg sidder og arbejder med en masse programmer samtidigt, og nogen af dem bruger disken, kan de lige pludselig bruge så mange ressourcer at de skriver så hårdt til disken at selv min mus hakker. Det er virkelig irriterende for mig, da jeg sidder en del på irc, og slet ikke kan stave med det "lag". Den gjorde det også med 2.4.18bf2.4

Min computer består af flg.:
AMD Athlon T-bird 1400MHz
512MB PC133 ram
120GB Western Digital 8mb cache
Geforce FX 5200
Asus A7V133 (med onboard promise ultra100 tx2 controller - dog bruger jeg den almindelige).

Jeg håber nogen kan hjælpe
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. juli 2003 - 00:05 #1
er udma slået til på disken hdparm -d /dev/hdx

og slå det til hvis ikke med hdparm -d1 /dev/hdx
Avatar billede dank Nybegynder
11. juli 2003 - 00:06 #2
Det lyder som om din harddisk ikke kan følge med... du skal kigge på hdparm.. jeg forslår du kigger på www.braindump.dk som har en lille intro til hdparm.

prøv iøvrigt poste output af hdparm her
Avatar billede dank Nybegynder
11. juli 2003 - 00:06 #3
argh.. ffs :o/
Avatar billede dank Nybegynder
11. juli 2003 - 00:07 #4
loadet kom først.. men kig mere på hdparm, find nogle tutorials, da der er flere muligheder end ovennævnte.
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. juli 2003 - 00:07 #5
hdparm skal gerne vise ..
using_dma    =  1 (on)

ellers er det ikke slået til!
Avatar billede swiff Nybegynder
11. juli 2003 - 00:16 #6
dank, hvis du læser min hd specifikation burde du se den kan følge med ;)

SwiffBox:/home/swiff# hdparm -d /dev/hda

/dev/hda:
using_dma    =  0 (off)
SwiffBox:/home/swiff# hdparm -d1 /dev/hda

/dev/hda:
setting using_dma to 1 (on)
HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
using_dma    =  0 (off)
SwiffBox:/home/swiff#
Avatar billede swiff Nybegynder
11. juli 2003 - 00:16 #7
Går ud fra den selvfølgelig ikke kan fixe det på en disk der er mountet?
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. juli 2003 - 00:18 #8
er der dma compiled med i din kernel ?
Avatar billede swiff Nybegynder
11. juli 2003 - 00:20 #9
Tror jeg ikke

kan "IDE, ATA and ATAPI Block devices" -> "Enable DMA only for disks" bruges?
Avatar billede dank Nybegynder
11. juli 2003 - 00:20 #10
swiff> Det er ikke et spørgsmål om dine maskine fysiske specs, hvis dit O/S ikke udnytter det.

Find dine rigtigt settings..

test med hdparm -t -T /dev/hda

Her er en test på en disk der minder om din:

[root@host incs_admin]# hdparm -T -t /dev/hda

/dev/hda:
Timing buffer-cache reads:  128 MB in  0.60 seconds =213.33 MB/sec
Timing buffered disk reads:  64 MB in  2.15 seconds = 29.77 MB/sec
[root@1go incs_admin]#
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. juli 2003 - 00:22 #11
dank han skal kunne slå hdparm -d1 til .. ellers er der sq noget galt
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. juli 2003 - 00:22 #12
jeg har tidligere haft problemer med promises tx4 controller hvor dma ikke ville virke .. men du siger den ikke sidder på den ?
Avatar billede swiff Nybegynder
11. juli 2003 - 00:23 #13
SwiffBox:/usr/src/linux-2.4.21# hdparm -t -T /dev/hda

/dev/hda:
Timing buffer-cache reads:  128 MB in  0.64 seconds =200.00 MB/sec
Timing buffered disk reads:  64 MB in 31.63 seconds =  2.02 MB/sec
SwiffBox:/usr/src/linux-2.4.21#

det er nok ikke så godt
Avatar billede swiff Nybegynder
11. juli 2003 - 00:23 #14
Den sidder på den almindelige controller.
Avatar billede dank Nybegynder
11. juli 2003 - 00:25 #15
hvis lige output af dmesg - evt find hd relevant og post, eller post via url!
Avatar billede swiff Nybegynder
11. juli 2003 - 00:26 #16
Men jeg kan udfra kernel-dokumentationen se, at man kan tilføje "idea=dma" og så kigger den lidt på dma - er tilbage efter et reboot.
Avatar billede dank Nybegynder
11. juli 2003 - 00:26 #17
Det kan være rundt regnet 1 mio ting. bl.a. så banal en ting som at dit IDE kabel er 40 pins og ikke 80 pins (hvilket kan være svært at se forskel på)
Avatar billede swiff Nybegynder
11. juli 2003 - 00:32 #18
Det er 80-pin - det ved jeg.

Dmesg output: www.swiffer.dk/dmesg.txt
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. juli 2003 - 01:07 #19
er
  •     Generic PCI bus-master DMA support  slået til?

  •       Use PCI DMA by default when available

  • jeg kan se du har via fixet slået til .. ?

    jeg har læst at der er et problem med via's chipset der kan gøre så dma ikke vil virke .. i flere threads bliver der sagt at de arbejder på det ..

    og nogen forslår en bios update ..

    ellers kig på asus og via's hjemmeside om der er et fix

    du burde også opdatere kernel til nyeste version + patch og se om det virker ..

    eller måske gå tilbage til en tidligere kernel

    du kunne også prøve at flytte disken hen på promise contolleren hvis der er support i kernelen.
    Avatar billede mfalck Praktikant
    11. juli 2003 - 10:53 #20
    ved du hvilke programmer det er der hogger disk-adgangen ?
    Avatar billede swiff Nybegynder
    11. juli 2003 - 12:13 #21
    Jeg har nu smidt min harddisk over på Promise controlleren med 80-pin kabel og kompileret ny kerne med support til controlleren ind i kernen. hdparm -t -T /dev/hde giver  nu:

    /dev/hde:
    Timing buffer-cache reads:  128 MB in  0.71 seconds =180.28 MB/sec
    Timing buffered disk reads:  64 MB in  1.40 seconds = 45.71 MB/sec

    Og det kan man vel sige er en hel del bedre.

    Takker mange gange for hjælpen - jeg deler point lige mellem dank og loadet, for begge at have hjulpet mig godt på vej!
    Avatar billede dank Nybegynder
    11. juli 2003 - 18:29 #22
    tak for point, men....

    din hd blev hurtigere, men blev problemet løst?
    Avatar billede swiff Nybegynder
    12. juli 2003 - 11:36 #23
    Ja, i den grad :-)