Avatar billede eklander Nybegynder
10. juli 2003 - 20:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nedlukning af computer i c++

Findes der nogle indbyggede funktioner i c++ der kan bruges til at slukke en computer???
Avatar billede squashguy Nybegynder
10. juli 2003 - 20:45 #1
prøv og kig lidt på ExitWindowsEx()
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juli 2003 - 21:07 #2
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/sysinfo/base/exitwindowsex.asp

#include <windows.h>
...
ExitWindowsEx( EWX_SHUTDOWN + EWX_FORCE, 0 );
Avatar billede segmose Nybegynder
11. juli 2003 - 09:10 #3
Hvilket OS?
Avatar billede driis Nybegynder
11. juli 2003 - 11:05 #4
Det er korrekt at ExitWindowsEx skal bruges for at lukke Windows ned, men på NT4 / 2000 / XP fungerer det kun hvis processen har rettigheder til nedlukningen. ( Fra MSDN : "To shut down or restart the system, the calling process must use the AdjustTokenPrivileges function to enable the SE_SHUTDOWN_NAME privilege.")
Avatar billede driis Nybegynder
11. juli 2003 - 11:44 #5
Flg. virker på alle Windows versioner.

#include <windows.h>

.....

bool ShutDownSystem(long flag)
{
    OSVERSIONINFO        vi ;
    LUID                luid ;
    HANDLE                hProcess, hToken ;
    long                ret = -1 ;
    DWORD                s ;
    TOKEN_PRIVILEGES    tp, tpOld ;

    vi.dwOSVersionInfoSize = sizeof(vi) ;
    GetVersionEx(&vi) ;
    if ( vi.dwPlatformId == VER_PLATFORM_WIN32_NT )
    {
        // Der køres NT, og vi skal have lavet rettigheder til at lukke systemet ned
        if ( LookupPrivilegeValue(0,SE_SHUTDOWN_NAME,&luid) )
        {
            hProcess = GetCurrentProcess()  ;
            if ( hProcess )
            {
                if ( OpenProcessToken(hProcess,TOKEN_ADJUST_PRIVILEGES | TOKEN_QUERY, &hToken) )
                {
                    tp.PrivilegeCount = 1 ;
                    tp.Privileges->Attributes = SE_PRIVILEGE_ENABLED ;
                    tp.Privileges->Luid.HighPart = luid.HighPart ;
                    tp.Privileges->Luid.LowPart = luid.LowPart  ;
                    ret = AdjustTokenPrivileges(hToken, FALSE,&tp,sizeof(tp),&tpOld,&s) ;
                }
                CloseHandle(hToken) ;
            }

    if ( ExitWindowsEx(flag,0) )
        return true ;
    else
        return false ;
}
Avatar billede driis Nybegynder
11. juli 2003 - 11:47 #6
ShutDownSystem kaldes så med en af følgende konstanter defineret i winuser.h (eller en kombination af disse):

#define EWX_LOGOFF          0
#define EWX_SHUTDOWN        0x00000001
#define EWX_REBOOT          0x00000002
#define EWX_FORCE          0x00000004
#define EWX_POWEROFF        0x00000008
#if(_WIN32_WINNT >= 0x0500)
#define EWX_FORCEIFHUNG    0x00000010