Avatar billede spooloff Nybegynder
10. juli 2003 - 17:03 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Jdbc og Oracle

Har nedenstående java kode. Får at vide at der opstået en exception i min main, når jeg kører koden. Min database er installeret lokalt og tabellen zipcodes er oprettet.
Er det evt. fordi at jeg mangler en jdbc driver og i så fald, hvor og hvordan skal den installeres. Er i besiddelse af en classes12 zip fil fra Oracle hp. Kan den evt. bruges?

import java.sql.*;

class Jdbc_Test
{
    public static void main(String [] arg) throws Exception
    {
        Class.forName("oracle.jdbc.driver.OracleDriver");
        Connection forb=DriverManager.getConnection(
            "jdbc:oracle:thin:1521:","scott","tiger");

        try
        {
            forb.setAutoCommit(false);
            Statement stmt=forb.createStatement();

            stmt.executeUpdate("insert into zipcodes values(99999, 'Test')");

        }
        catch(Exception e)
        {
            e.printStackTrace();
            System.out.println("Ups...");
            forb.rollback();
        }
        finally
        {
            forb.setAutoCommit(true);
        }
Avatar billede rodehoved Nybegynder
10. juli 2003 - 21:58 #1
Hvis du kigger lidt på Java's hjemmeside, vil du finde frem til forskellige JDBC drivere du kan anvende. Første af de nedenstående links, er en liste over Oracle JDBC-drivere jeg har fundet frem til, mens det nederste er et link hvormed du selv kan søge lidt.
http://servlet.java.sun.com/products/jdbc/drivers/search_results.jsp?jdbc_version=0&vendor_name=&cert_mode=and&jdbc_driver_type_mode=and&dbms=4&dbms_mode=and&features_mode=and&results_per_page=20&submit=Search

http://servlet.java.sun.com/products/jdbc/drivers

Hvis ingen af disse to kan bruges, kan du jo bare bruge jdbc/odbc driveren, og så bare oprette en ODBC-driver til din oracle i Windows (hvis det da er Windows du anvender)
Avatar billede dancni Nybegynder
10. juli 2003 - 23:06 #2
classes12.zip er Oracle thin jdbc driver til Oracle8 eller Oracle9.

Du skal huske at indbygge driveren i din classpath når du kører dit program. På UNIX vil det se således ud:

java -cp classes12.zip Jdbc_Test

Jeg har også mistanke om at der er noget galt når du initierer din connection. Normalt vil jeg skrive:
DriverManager.getConnection("
jdbc:oracle:thin:@servernavn:1521:databasenavn","scott","tiger");

servernavn er ip-adressen/dns-navn på den server hvor databasen ligger f.eks. localhost

databasenavn er SQL*Net navnet på databasen.
Avatar billede spooloff Nybegynder
11. juli 2003 - 08:59 #3
Ok jeg har vist ikke givet oplysninger nok. Jeg bruger Win Xp, Jcreator og Oracle9.

Skal jeg unzippe min Jdbc driver, således at den kommer til at være en del af min classpath i Jcreator. Altså ligge den i et givent katalog i Jcreator som dens classpath´n peger på?
Avatar billede dancni Nybegynder
11. juli 2003 - 10:12 #4
Jeg kender ikke Jcreator så jeg kan ikke sig hvordan du skal sætte din classpath op, men du skal ihvertfald ikke unzippe classes12.zip. På trods af .zip extension er filen hvad man i java kalder en .jar file som kan sammenlignes med et shared library/DLL file i Windows. Dit udviklingsmiljø bør have en mulighed for at sætte classpath. I en DOS command shell bør du kunne skrive "java -cp c:\mit directory\classes12.zip Jdbc_Test"
Avatar billede spooloff Nybegynder
12. juli 2003 - 16:42 #5
Har kæmpet med Jcreator og kan ikke få Jdbc driveren integreret i classpath´n. Er der nogle der har styr på Jcreator? Mangler noget hjælp her...
Avatar billede spooloff Nybegynder
12. juli 2003 - 23:31 #6
Forsøger med flere point!!! Skal have hul på dette her....
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2003 - 23:50 #7
Du har to muligheder:

1)  Tilføje driver jar filen til globale CLASSPATH.

    Du retter bare environment variabelen CLASSPATH til også at
    indeholde jar-filen (med fuld directory angivelse).

    [Windows: control panel, system, advanced, environment]

2)  Du tilføjer driver filen til classpath i din IDE.

    Jeg kender ikke selv JCreator men i Java kategorien er
    følgende vejledning tidligere postet:

Vælg Configuration

options

jdk profiler

klik på din jdk profil.

klik på add

vælg om det er en sti, eller et arkiv, og brows dig ud til denne.

Så skulle den være ok.
Avatar billede keka Nybegynder
13. juli 2003 - 10:49 #8
Har tilføjet driver jar filen til min classpath. Java kommer nu med en fejlmelding om at det tilsyneladende er en forkert port jeg bruger??? Kører på port 1521 og der lyttes på den? Java bliver åbenbart nægtet adgang til oracle DB??? Hvad er problemet....????
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2003 - 12:14 #9
Øh.

Er I 2 i gruppe sammen ?
Avatar billede spooloff Nybegynder
13. juli 2003 - 16:10 #10
Øh...i gruppe sammen? Nej jeg er ikke i gruppe med nogen, men jeg har godt set, at der er nogle spørgs i samme kategori, der minder uhyggeligt meget om mit! Tilfældigt vel...!!!