Avatar billede chrede Nybegynder
09. juli 2003 - 23:49 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken hardware til videoredigering

Hej Derude...igen :-)

Vi sidder med en PC indeholdene:
Athlon XP 1800
256 pc2100 ddr-ram
40 gb harddisk
pioneer A06 DVD brænder (ide-bus)

PCen skal bruges til at overfører video fra vores dv-kamera (sony trp33 tror jeg den hedder) til DVD. Filmene skal kunne lagres på PC'en, og det skal være muligt at klippe/klistre lidt i dem inden de skal brændes ud på en DVD-skive. Vi har ikke modtaget kameraet endnu, så vi er ikke gået i gang med det endnu. Men for alt er iorden når kameraet ankommer har jeg følgende spørgsmål:

Har jeg ret i at der bør indkøbes en større disk til ovenstående system, og givet fald hvor stor bør den være?

Bør der større CPU eller Ram-mængde til, og i givet fald hvor meget vil være optimalt, og hvad kan betale sig?

... Vi regner med at bruge pinnacle studio 8 til at redigere med, da det ser ud til at være nemt at gå til.
DV-kameraet kobles til PCen gennem firewire.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
09. juli 2003 - 23:56 #1
jeg ville nok købe en 120gb maxtor og 512 ram mere
det koster under 1500bobs
Avatar billede henninga Novice
10. juli 2003 - 00:05 #2
Når I kører video ind i computeren fylder det 216 MB per minut (18 GB / time).
Så kan I jo regne ud hvor meget plads der skal være.
Det er altid en god idé at have videoen liggende på en harddisk for sig selv, da der overføres meget store datamængder under redigering.
Harddisken skal være en IDE ATA133 med mindst 7200rpm.
Når harddisken monteres er det bedst at den kører på et kabel for sig selv - eller i hvert fald IKKE på samme kabel som CD-rom/brænder.
Og så vær opmærksom på at bruge et 80-leders kabel (for ATA100 og 133).

CPU og RAM behøver I ikke mere af for at det kan køre, men mere RAM giver hurtigere redigering og bedre komfort.

Kig osse her www.abmedia.dk/video
HenningA
Avatar billede chrede Nybegynder
10. juli 2003 - 00:07 #3
IDE Raid vil det være overkill?
Avatar billede fbhzone Nybegynder
10. juli 2003 - 00:08 #4
Pinnacle studio 8 er meget meget nemt og godt at bruge. Jeg benytter det selv med  stor tilfredshed.. Jeg vil nu også mene at flere ram og mere harddisk ville gøre underværker.. fordi som før sagt fylder det utroligt meget.
Avatar billede henninga Novice
10. juli 2003 - 00:12 #5
Ide RAID bruger jeg selv og det kører rigtigt godt. Promise har et PCI-kort til små penge (se edbpriser).
Hvis I vil bruge det meget er det en god investering.
Men det kræver jo så 2 nye harddiske ;o)
HenningA
Avatar billede fbhzone Nybegynder
10. juli 2003 - 00:13 #6
Hvis man bare kan bruge penge så køb et SCSI kort og en SCSI harddisk.. men det koster knaster..
Avatar billede chrede Nybegynder
10. juli 2003 - 00:15 #7
IDE-raid er jo hurtigere end single drive SCSI, men scsi er jo meget mindre CPU afhængig, ik ?
Avatar billede henninga Novice
10. juli 2003 - 00:18 #8
Jo. (chrede)
Avatar billede chrede Nybegynder
10. juli 2003 - 00:21 #9
er det ikke bedre med ide raid / sata raid... fremfor singel scsi, scsi raid er jo aaaalt for dyrt :-(
Avatar billede henninga Novice
10. juli 2003 - 00:22 #10
Men hvis du køber et redigeringskort (f.eks Pinnacle DV500), så kører den med "PCI Bus-Master" og bruger heller ikke CPU særligt meget til fil-overførsler.
Lidt i stil med SCSI bussen.
Avatar billede henninga Novice
10. juli 2003 - 00:23 #11
Jo (igen  ;o)
Avatar billede chrede Nybegynder
10. juli 2003 - 00:24 #12
altså kortet skulle være bedre end mit bundkorts onboard firewire connector?
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. juli 2003 - 00:28 #13
Det kommer jo an på, om dit onboard kører som PCI busmaster :-)
Avatar billede henninga Novice
10. juli 2003 - 00:29 #14
Næh - det tror jeg ikke for den FireWire der sidder på dv500 ligger som en helt almindelig firewire enhed.
Det er når man redigerer video og laver overgange hvor den kører med flere åbne video-streams i real-time. Da bruger man virkelig bussen.
Avatar billede henninga Novice
10. juli 2003 - 00:31 #15
Ja - det er rigtigt jpvj - det kommer an på om bundkortet understøtter det. Det kan du se i bios.
Avatar billede chrede Nybegynder
10. juli 2003 - 00:36 #16
ca.2600kr for raid med 2x40gb hdd 7200omd.
ca.3600kr for raid med 2x37gb hdd 10000omd. (de meget roste raptor diske)
med moms...(momsen kan trækkes fra)

Begge er med seperat PCI raid controller (ikke onboard)

Vil de sidste ca.800kr være godt givet ud?
Avatar billede chrede Nybegynder
10. juli 2003 - 00:36 #17
ups.. øverste løsning er med ata133, nederste er med sata
Avatar billede chrede Nybegynder
10. juli 2003 - 00:42 #18
Ups... prisforskellen er nærmere omkring 1400kr (excl. moms) på sata løsning og ata133... er det mon pengene værd?
Avatar billede henninga Novice
10. juli 2003 - 00:42 #19
Til MiniDV-redigering har du brug for overførselshastighed på minimum 6,5MB/s.
En normal IDE harddisk 7200rpm klarer ca 10MB/s.
Min Promise onboard IDE Raid med 2 maxtor 40GB 7200rpm klarer ca 25MB/s.

Omkring de sidste 800kr, så tror jeg da jeg ville gøre det. Hvis I nu senere vil redigere mere professionelt med f.eks. DVC-Pro50, kræves den dobbelte hastighed af det jeg har skrevet ovenfor.
HenningA
Avatar billede henninga Novice
10. juli 2003 - 00:47 #20
Kender ikke SATA, men det skulle jo være fremtiden ;o)

Jeg skal se dyner nu.
Kigger forbi i morgen - nat nat
HenningA
Avatar billede chrede Nybegynder
10. juli 2003 - 00:48 #21
lige måde... :-)
Avatar billede snz Nybegynder
10. juli 2003 - 22:15 #22
Her er 2 link, der kan kaste lys over spørgsmålet:
http://www.colinbarrett.com/simplyBB/viewtopic.php?topic=2364&forum=11&0

en anden mulighed er at se hvordan de professionelle sætter et system sammen sammen:
http://www.lairdtelemedia.com/products/dvora_mid.html
Avatar billede henninga Novice
10. juli 2003 - 23:49 #23
Fine links - det undrer mig, at Laird (professionelt) kører med en IDE disk, men det er også minimum konfigurationer de viser.
På jobbet kører vi med onboard SCSI RAID som giver op til 160MB/s, men da snakker vi osse om helt andre penge.
HenningA
Avatar billede chrede Nybegynder
11. juli 2003 - 09:24 #24
Jeg vil lukke spørgsmålet nu, og sige tak for jeres gode indlæg :-)