Avatar billede mblarsen Nybegynder
09. juli 2003 - 11:08 Der er 11 kommentarer

ODBC connection til C5 / Navision

Jeg sidder og døjer med at få c5 til at virke med odbc... jeg har installere microsoft odbc dataprovider og har oprettet en SYSTEM DSN i Data Source Administration (Administrative Tools i Winxp) ved navn c5booking (driver C5ODBC) hvor jeg har indtastet username og password samt angivet datakilde c5data.dat

min .net kode ser sådan ud (i komprimeret form):

using Microsoft.Data.Odbc;

string strConnectString = "DSN=c5booking";  /skal jeg ha' driver med? hvordan?

OdbcConnection conn = new OdbcConnection(strConnectString);

string strSql = "SELECT Nummer FROM Ordlinie";

OdbcDataAdapter adap = new OdbcDataAdapter(strSql, conn);

conn.Open(); udkommentere jeg denne linie virker det fint men det hjælper jo ikke. Er den med står browersern og loader i uendelighed.

// bruger jeg DataSets i stedet for open-close tilgangen får jeg også fejl
DataSet dataSet = new DataSet();
adap.Fill(dataSet,"Ordlinie");
WeekGrid.DataSource=dataSet.Tables["Ordlinie"].DefaultView;
WeekGrid.DataBind();

conn.Close();

Hvad gør jeg galt.. mangler der noget i connectstringen? er det datasourcen der er opsat forkert ( har testet den i f.eks. excel virker fint) ?

/michael
Avatar billede disco_keld Nybegynder
09. juli 2003 - 11:28 #1
Hej Michael...

jeg skal til at lave lignende web interface, hvor jeg skal trække nogle bruger data ud.

Har du nogle fede links eller kan anbefale et par bøger omkring det?

Ellers lytter jeg med her! :-)

mvh

DK
Avatar billede disco_keld Nybegynder
09. juli 2003 - 11:29 #2
trække nogle bruger data ud af Navision, mente jeg!
Avatar billede mblarsen Nybegynder
09. juli 2003 - 11:53 #3
Hej Disco Keld. Nej jeg har desvære ikke fundet noget endnu. Håber lidt på at der er nogen derude i lille Danmark som ved lidt om det - this is the home of navision isn't it :-)

/michael
Avatar billede nop Nybegynder
09. juli 2003 - 12:00 #4
En ting ved jeg: Hvis du bruger sql-server-authentification så skal bruger og password angives i connect-strengen, "dsn=xxx;user=uuu;password=hemligt".
Den anden mulighed er windows-nt authentification som du benytter dig af her.
Du sætter det op i odbc-administration.
--nop
Avatar billede nop Nybegynder
09. juli 2003 - 12:03 #5
Lige er spørgsmål som du måske synes er åndet men hvis du tester odbc-forbindelsen i odbc-sætup hvad sker der så? Hvis det er ok så skal du kunne få dit program til osse at connecte ihvertilfælde.
Avatar billede mblarsen Nybegynder
09. juli 2003 - 12:17 #6
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med odbc-setup'en... men hvis du mener
Server Explorer->Add Data Connection->Test Connection virker det fint. Som jeg skrev virkede det også fint i f.eks. Excel
Avatar billede nop Nybegynder
09. juli 2003 - 13:09 #7
Jeg har ikke .net så det var start>programmer>adminstrtive tools>data sources som jeg mente men det er nok det samme.
Prøvede du at kigge samme sted (altså config data connection hedder den vel) om du bruger sql/nt authentification ?
Ellers har jeg ikke .net som sagt og ved kun hvordan man laver en odbc connection og kører sql-sætninger af.
Avatar billede mblarsen Nybegynder
09. juli 2003 - 13:39 #8
Jeg har udfyldt username og password under configuration af c5booking. Jeg kan ikke se nogle mulighed for at vælge mellem flere forskellige metoder. Det gør man måske implicit ved at (fra)vælge at udfylde username og password?
Avatar billede nop Nybegynder
09. juli 2003 - 13:46 #9
Nej det gør man faktisk ikke, det ville give en fejl a la: "ikke trusted connection" hvis de mangler og er påkrævede. Hvis de ikke er krævede så skal man osse angive parameter: "trusted_connection=yes", jeg ved ikke lige hvad der er der sker hvis man skriver user/password sammen med trusted connection.
Men ikke finde dem ? Du skriver at du har oprettet en system-dsn igennem admin>datasources ikke ? Her kan du på anden "side" i en opret/edit vælge netop mellem nt/sql authentification. (Radio kanpperne øverst)
Avatar billede nop Nybegynder
09. juli 2003 - 13:52 #10
Nej jeg ser det først nu ! Mine svar er ok men det er kun for en ms sql driver ! Undskyld og held og lykke.
Avatar billede mblarsen Nybegynder
09. juli 2003 - 14:05 #11
:-) Tak fordi du har brugt tid på mig