Avatar billede renefred Nybegynder
08. december 2000 - 17:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Mere end resize

Indrømmet - jeg er ikke den store ekspert til Javascript, men nu har jeg brug for det. Jeg linker fra et sted hvor det IKKE er muligt at eksekvere et javascript, så det må jeg gøre i det nye vindue. Nedenfor er vist et script der resizer vinduet når det åbnes (det er en extension i Dreamweaver) - hvad jeg er ude efter, er et ligende script der også kan klare scrollbars, location mm. (jeg vil fjerne dem).

<script language=\"javascript\">
//tmtC_Resize_Window
tmt_Resize_WindowX = 650;
tmt_Resize_WindowY = 600;

self.resizeTo(tmt_Resize_WindowX,tmt_Resize_WindowY );//tmtC_Resize_WindowEnd
</script>

Håber i kan klare den.
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. december 2000 - 17:54 #1
hvornår lærer du at folk også gerne selv vil styre deres browsere... har du tænkt på brugervenlighed m.v. ?
Avatar billede renefred Nybegynder
08. december 2000 - 20:24 #2
Det her handler i høj grad om brugervenlighed.

Knapper, adresser, latterlige microsoft link og features, go-knapper - frem og tilbage og hvad producenterne ellers ligger ind af commercielle muligheder i deres browsere, er mange gange med til at ødelægge budskabet i forskellige situationer.

Jeg er ude efter et clean-cut vindue til brug for nødvendig oplysning - ikke et vindue der forvirre. Og nej, folk er ikke forvirrede af deres dagligdags browser vinduer, for der ved de hvad de får, men smid et nyt vindue, med blinkende sager og knapper i smasken på dem og de bliver det. Hvis du ikke tror på den, skulle du ta\' og blive bekendt med den virkelige Internet-verden, der for størstedeln består af \"nye\" brugere. Du behøver kun bruge 5 min. som flue på væggen i en Hot-Line for at godskrive den udtalelse.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. december 2000 - 21:41 #3
Koden her sætter du ind i det dokument hvorfra vinduet skal springe op. Det vil desuden centrere sig på siden. Du kan selv slå toolbar fra/til længer nede... Du skal også lige ændre MITPOPUPVINDUE.html til noget mere brugbart....

<html>
<head>
<title></title>

</script>

<script language=\"JavaScript\">
<!--
function myOpen() {
myLeft = (screen.availWidth - 760) / 2; // De 760 er vinduets bredde
myTop = (screen.availHeight - 450) / 2; // De 450 er vinduets højde

window.open(\"MITPOPUPVINDUE.html\",\"nyt\",\"width=760,height=450,left=\"+myLeft+\",top=\"+myTop+\",toolbar=No,menubar=No,location=No,scrolling=NO,resizeable=NO\");

}
//-->
</script>

</head>
<body>
<a href=\"java script:myOpen();\">Klik</a>
<br>
eller i en form

<form>
<input type=\"button\" value=\"Klik\" onClick=\"myOpen()\">
</form>
eller indsæt onLoad=\"myOpen()\" i din body-tag. Det gør at det selv åbner når siden loades.

Læg mærke til at du skal definere dit nye vindues bredde og højde i (screen.availWidth - 760) bliver måske til... (screen.availWidth - 400)
</body>
</html>

/Nikolaj
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. december 2000 - 22:42 #4
renefred >> det er selvfølgelig rigtigt... folk har ikke lært hvad man bruger back/forward til... ej heller refresh, mail og print knapperne... så hellere selv lave nogle brugervenlige nogen... jeg læste før idag her på eksperten der skulle være 600 mill websites... hvor mange forskellige navigeringer tror du der kommer ?!?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. december 2000 - 23:03 #5
/ljweb

Som jeg læser spørgsmålet er det fordi han resizer vinduet efter det er åbnet. Jeg åbner det bare i bestemt størrelse og uden toolbars. Men det er da ganske rigtigt at det ikke er den mest brugervenlige ting at gøre.
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. december 2000 - 23:15 #6
nikolejdu >> det er ikke et slag mod dig... men metoden generent...

Jeg bruger også selv popups der er resized... men de primære vindue er og bliver den besøgendes domæne... ikke vores
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. december 2000 - 23:27 #7
Det har du så ganske ret i.... :-)
Avatar billede renefred Nybegynder
09. december 2000 - 13:05 #8
Nikolajdu....din løsning er god nok, men det åbner to vinduer !?!

ljweb...Jeg gider ikke starte med Adam og Eva, men hvis du lige læser mit spørgsmål igen, så drejer det her sig om et pop-up vindue (dog ikke skrevet ordret) - jeg har blot IKKE mulighed for at eksekverer et javascript på linket, men er nødt til at gøre det i det nye vindue og dermed lave det til et pop-up. I øvrigt kan du jo ikke vide hvor jeg linker hen og hvorvidt det er \"mit eller dit domæne\" !?!

Avatar billede nikolajdu Nybegynder
09. december 2000 - 15:03 #9
To vinduer???

Det forstår jeg ikke. Jeg har sat et alm. link og en form ind. Det var ikke meningen du skulle gøre det samme. Du kan også vælge at bruge onLoad, men så skal du selvfølgelig ikke have de andre med...

/Nikolaj
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. december 2000 - 02:10 #10
Da jeg bruger large fonts kommer jeg meget ofte ud for den slags popup vinduer der utvivlsomt er resized perfekt til den fontstørrelse webmageren brugen, men som for mig vises i et vindue der er for lille til at rumme teksten. Den sidste tekst eller de knapper der ofte står forneden på sådan et vindue er blevet skubbet ud over kanten på det uscroll-bare og uresize-bare vindue.
Det er ret irriterende.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. december 2000 - 02:40 #11
Kunne det evt være en løsning at lave en \"indimellemside\" der ikke laver andet end at beregne og generere det \"rigtige\" vindue (på nikolajdus måde) og så lukker sig selv.

Det giver godt nok noget flicker på brugerens skærm med det mellemvindue men du får endnu mere flicker med først en resizeTo() og så en moveTo(), og så fjerne menubars, osv. som det vil blive til hvis du gør det indefra i vinduet selv.
Avatar billede olebole Juniormester
10. december 2000 - 03:28 #12
<ole>
Peg på dette dokument med dit link:

<html>
<script language=\"JavaScript\">
<!--
//self.blur();
var winW = 650; // Din ønskede vindues-bredde
var winH = 600; // Din ønskede vindues-højde
var L,T;
function openNew() {
    L = (screen.availWidth-winW)/2;
    T = (screen.availHeight-winH)/2;
    arg = \'width=\'+winW+\',height=\'+winH+\',left=\'+L+\',screenX=\'+L+\',top=\'+T+\',screenY=\'+T+\'menubar=no,toolbar=no,status=no,location=no\';
    newWin = window.open(\'noget_andet.html\',\'newWin\',arg);
    self.close();
}
openNew();
//-->
</script>
</html>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
10. december 2000 - 03:31 #13
Slet:
//self.blur();
...det var bare en test for at se, om man kunne gøre det mere \'flicker-frit\'...det kunne man ikke! :(
Og så var det et svar :)
Avatar billede olebole Juniormester
10. december 2000 - 03:35 #14
Altså:

<a href=\"noget.html\" target=\"_blank\">&Aring;ben nyt vindue</a>

...hvor \'noget.html\' er det dokument, jeg skrev ovenfor.
/mvh