Avatar billede cramon Nybegynder
08. juli 2003 - 22:17 Der er 7 kommentarer

Filoprindelse i Excel 2002

Ved åbning af txt-filer foreslår excel i filoprindelse at anvende "932:japanese (shift-JIS)" istedet for "windows (ansi)", hvordan ændrer man standardindstillingerne?
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2003 - 22:28 #1
Prøv
Tools - Options
Fanebladet General
Vælg knappen Web Options
Fanebladet Encoding
jeg har min stående på Western European (windows)
Avatar billede cramon Nybegynder
08. juli 2003 - 22:41 #2
Jeg har samme indstilling, og det ændrer ikke på forslaget om japansk, desværre...
Avatar billede mile Juniormester
09. juli 2003 - 09:13 #3
Hehe - vi har haft de samme her, og jeg har studeret fænomenet hos MS. Det er faktisk selve txt eller csv filen, der afgør hvad Excel foreslår. Hvis Excel opfatter teksten som skrevet ovenfra og ned, så vælger den japanese eller noget andet asiatisk. Hvis Excel opfatter teksten som skrevet fra venstre mod højre, så foreslår den Windows Ansi. Så enten skal du leve med at vælge hver gang, eller også skal I gøre noget ved txt filerne.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2003 - 11:17 #4
Kan du have sat skriveretningen for excel til at være fra højre til venstre?

Set the direction for worksheets and charts
Set the direction of the current worksheet

On the Tools menu, click Options, click the International tab, and select or clear the View current sheet right-to-left check box.

Set the direction for new workbooks and worksheets

Click Options on the Tools menu, and then click the International tab.
Do one of the following in the Right-to-left option group.
Click Right-To-Left to have new objects displayed in a direction familiar to right-to-left users.

Click Left-To-Right to have new objects displayed in a direction familiar to left-to-right users.
Avatar billede mile Juniormester
09. juli 2003 - 16:05 #5
Jeg tror ikke det har noget med indstillingen at gøre. Cramon du kan faktisk tjekke det ved, selv at lave en lille tekstfil i eks. Notepad, og så prøve at indlæse den i Excel. Så vil den foreslå Windows Ansi. Det var det resultat jeg kom frem til. Mine egne txt filer var Ok - Den jeg fik tilsendt var japansk...
Avatar billede cramon Nybegynder
09. juli 2003 - 21:36 #6
Det er helt korrekt, jeg har fra samme kilde (mainframe) fået flere forskellige tekstfiler, og indholdet opfattes forskelligt af excel, nogle som ms-dos andre japansk og enkelte som windows ansi, og der er ikke nogle synlige parametre der angiver at der er forskelle på indholdet.

burde det ikke være muligt at slå den automatisle analyse fra og angive en standardindstilling?
Avatar billede mile Juniormester
10. juli 2003 - 12:05 #7
Jeg tvivler...