Avatar billede jezpr Nybegynder
08. juli 2003 - 19:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ændring af border vha. pseudo-class på en standard image-rollover

Hej!

Man kender vel til det. De gode gamle image rollovers skal lige pludselig også have en border. Så istedet for at ændre alle billederne, vil jeg bare lave en pseudo-class med den effekt.

Vi taler om en lille bid kode, som ikke vil virke for mig:

a:link {    border: 1px solid #262626; }
a:visited, a:hover, a:active {    border: 1px solid #CC9933; }

I princippet skal kanten bare skifte farve ved alt andet end a:link, men skiftet kommer først ved active.

Kan det skyldes, at javascriptet som styrer rollover, skifter billedet efter at a:hover har haft sin virkning?

PFT
Avatar billede roenving Novice
08. juli 2003 - 21:20 #1
Prøv at sætte en url ind, som du aldrig har besøgt, sådan noget som http://www.kreml.ru

-- det virker helt uden problemer !-)
Avatar billede jezpr Nybegynder
08. juli 2003 - 22:02 #2
Har prøvet det.

I mit nævnte eksempel skal linkets farve ændres ved a:visited, a:hover, a:active, men farven ændrer sig ikke ved hverken a:visited eller a:hover, så dit forslag har ingen effekt.
Avatar billede roenving Novice
08. juli 2003 - 22:05 #3
Det havde det altså, da jeg brugte det !-)
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
15. juli 2003 - 09:50 #4
prøv eventuelt med:
a:link    {border: 1px solid #262626;}
a:visited {border: 1px solid #CC9933;}
a:hover  {border: 1px solid #CC9933;}
a:active  {border: 1px solid #CC9933;}
Avatar billede roenving Novice
15. juli 2003 - 13:16 #5
Ifølge css2 specifikationen kan man ovenikøbet skrive det sammen til:
a:link {    border: 1px solid #262626; }
a:visited:hover:active {    border: 1px solid #CC9933; }
Avatar billede jezpr Nybegynder
20. juli 2003 - 21:02 #6
Igen må jeg sige, at det er prøvet af.
-
Men måske skal vi tale om, hvilke browsere der understøtter løsningen. Jeg er Mac-bruger med IE 5.1.7 (den nyeste) og Netscape 7.1
-
Mac IE 5.1.7 skulle gerne være den browser som understøtter CSS mest korrekt, men i dette tilfælde fungerer det måske bare ikke på Mac. Hvem ved?
Avatar billede roenving Novice
20. juli 2003 - 21:05 #7
Hvilken doctype bruger du ?-)
Avatar billede jezpr Nybegynder
20. juli 2003 - 21:18 #8
Her er min doctype:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
Avatar billede roenving Novice
20. juli 2003 - 21:38 #9
Har du prøvet at sætte dtd-linket på ?-)

Er ikke sikker på IE/Mac, men _ingen_ IE/windows overholder w3c's anbefalinger til rendering af html, hvis ikke man sætter den på:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Avatar billede jezpr Nybegynder
16. september 2003 - 21:37 #10
Hejsa!

Jeg beklager, at jeg "tabte tråden".

Jeg har fundet frem til, at Mac IE browserens understøttelse af CSS ikke fungerer fuldt ud i dette tilfælde, så hvad svarene angår er de fuldt forsvarlige.

Såeh... hvem skal lige have point her. Roenving havde ret, så der er point hvis der kommer svar.
Avatar billede roenving Novice
16. september 2003 - 21:43 #11
Okay, bare sørgeligt at måtte konstatere den slags ,-(

-- har siden fundet manglende understøttelse af (forskellige !-) css2-standard-properties i _alle_ browsere, så IE/Mac 5.1.7 er bestemt ikke alene ...

-- men velbekomme med erkendelsen, og tak fordi du deler den med os *-)
Avatar billede roenving Novice
16. september 2003 - 23:00 #12
-- tak for points ;~}