Avatar billede martinhrj Nybegynder
08. juli 2003 - 16:35 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Muligt at connecte til MySQL på webhotel?

Jeg har læst et par sp. igennem, og har fundet ud af, at jeg nok skal bruge ODBC, hvis jeg skal connecte til en MySQL-database fra ASP.NET. Men jeg har et webhotel, som understøtter ASP.NET og har en MySQL-database kørende...

Hvad gør jeg?

På forhånd tak!
Avatar billede quaser Nybegynder
08. juli 2003 - 17:14 #1
Start på http://www.mysql.com/articles/dotnet/

Find derefter ud af hvilken der er installeret på dit webhotel.

Programmer op mod den.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
08. juli 2003 - 17:44 #2
OK! Så er jeg igang... Jeg har dog fundet ud af noget andet... tror jeg :)

Jeg har fundet nogle .dll-filer, fra ByteFX, der skulle kunne gøre tricket. Men jeg får følgende fejl når jeg compiler min .cs-fil.

datatest.cs(8,11): error CS0246: The type or namespace name 'ByteFX' could not
        be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)

Jeg har forsøgt at ligge dll-filen i et bin-bibliotek, men det hjælper ikke :(

Filen hedder ByteFX.Data.dll og jeg skriver "using ByteFX.Data.MySqlClient;" i min kode. Hvad gør jeg for at den kan finde ByteFX?
Avatar billede quaser Nybegynder
08. juli 2003 - 18:15 #3
Oki, jamen den component kan sikkert også klare skidtet for dig.

Under dit project kan du vælge add reference, der skal du tilføje din dll fil.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
08. juli 2003 - 18:17 #4
Tja... det lyder som om, du gerne vil have at jeg bruger visual studio? Jeg vil nu gerne kunne gøre det fra enten dos-promt, eller fra MS ASP.NET Web Matrix...
Avatar billede quaser Nybegynder
08. juli 2003 - 18:36 #5
Oh, troede skam bare at du brugte visual studio...

Du kan da også gøre det fra en dosprompt, jeg kender dog ikke lige parametrene.
Avatar billede quaser Nybegynder
08. juli 2003 - 18:42 #6
Mon ikke du skal skrive
C:\>csc /t:library /r:System.Web.Services.dll /r:System.Xml.dll /r:ByteFX.Data.dll DinFil.cs
Avatar billede martinhrj Nybegynder
08. juli 2003 - 19:23 #8
OK! Det ser ud til at virke lidt... Nu får jeg følgende meddelse:

datatest.cs(22,47): error CS0246: The type or namespace name 'conn' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)

Den linie der refereres til er:
MySqlCommand cmd = (MySqlCommand)(conn.CreateCommand());

Det jeg indtil videre skriver i prompten er:
csc /out:datatest.exe /t:exe /r:ByteFX.Data.dll /r:SharpZipLib.dll datatest.cs
Avatar billede martinhrj Nybegynder
08. juli 2003 - 19:25 #9
Den linie
MySqlCommand cmd = (MySqlCommand)(conn.CreateCommand());
er en linie, jeg har kopieret fra et sp. i et andet forum... Og der blev ikke nævnt noget om, at man skulle "using" noget...
Avatar billede quaser Nybegynder
08. juli 2003 - 20:45 #10
øhm hvad er conn ?

conn må jo være en variable, i forummet må der også stå hvilken slags
Avatar billede martinhrj Nybegynder
08. juli 2003 - 21:08 #11
Hmm... Jeg fandt noget et andet sted! Og så indsatte jeg denne linie i stedet for:
IDbConnection myConn = new MySqlConnection(myConnectionString);

Og så fungerer det :)

Tak for hjælpen!
Avatar billede brianv Nybegynder
09. juli 2003 - 17:14 #12
martinhrj hvilket webhotel r det du har .net og mysql på ??
Avatar billede martinhrj Nybegynder
09. juli 2003 - 17:31 #13
Det er en kammerat der har hotellet, men jeg har lige fået at vide, at han ikke har MySQL på. Men det kan lade sig gøre for penge! Det vi forsøgte var at connecte derfra, og til et andet webhotel!

Hotellet ligger på Adactive.dk
Avatar billede quaser Nybegynder
09. juli 2003 - 18:46 #14
Adactive har microsoft ODBC .Net Data Provider installeret. I hvert fald på den server, som jeg har lagt en hp op på.
Avatar billede brianv Nybegynder
09. juli 2003 - 20:58 #15
oki