Avatar billede webster Nybegynder
08. december 2000 - 13:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Finde ud af om program kører

Hej

Har I en idé til hvordan man kan finde ud af om et program kører? Kan man evt. fange en event fra windows når det startes? Ellers er det vel noget med at lade mit program ligge og vente som et trayprogram. Jeg har tidliggere hørt noget om at man kunne få taskmanager listen med et par api-kald. Kan man det, og er den metode den bedste? Hvis man fx ønsker at finde ud af om %mitprogram% kører, vil den metode så ikke forveksle en åben mappe med det samme navn, som programmet?

tak
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
08. december 2000 - 13:13 #1
Du skal bruge FindWindow() API\'et. Blazer herfra ved mere om det end jeg gør..
Det søger efter et vindue med navnet på dit program (altså .Caption af en form)
Avatar billede webster Nybegynder
08. december 2000 - 13:43 #2
Ja, men hvad hvis brugeren har en mappe åbnet der hedder det samme som programmet? Vil API kaldet så ikke tage fejl? Kan man evt. så tjekke om det API kaldet finder frem til er en application?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
08. december 2000 - 13:45 #3
Du kalder vel ikke dit program for fx. C:\\Windows vel ?
Avatar billede driis Nybegynder
08. december 2000 - 16:36 #4
Du kan bruge API kaldet FindWindow; der er et godt eksempel på, hvordan man finder et bestemt vindue her:

http://www.vbapi.com/ref/f/findwindow.html

Det har været opp før:
http://www.eksperten.dk/spm/33849

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
08. december 2000 - 16:39 #5
Doh .. så sidder man her og funderer over hvorfor jeg ikke selv kiggede i min VBAPI.CHM og scorede pointene .. oh well ..
Avatar billede driis Nybegynder
08. december 2000 - 17:06 #6
tdaugaard>> Der skal jo også være noget til os andre en gang i mellem ;-)
Avatar billede jannick Nybegynder
08. december 2000 - 22:21 #7
hehe, tdaugaard. Jeg kan vel ikke få dig til at kigge på et af mine spørgsmål lidt længere nede i rækken. Det handler om distribution lists i Outlook. Det er et program jeg har lovet at lave til en ven, så det betyder temmeligt meget for mig at jeg hurtigt får det lavet, deraf de mange point.
  Tak for svarene
Avatar billede jannick Nybegynder
08. december 2000 - 22:23 #8
oh, hvis I undrer jeg over hvorfor jeg svarede som Jannick nu, så er det fordi jeg bruger en anden account \"webster\" fra skolen. Jeg har glemt passwordet til jannick, har ikke længere den email adresse der tilhører brugernavnet. Eksperten har ikke svaret tilbage på mine henvendelser om at få passwordet, så jeg har lavet en ny account.
Avatar billede joern Nybegynder
09. december 2000 - 12:11 #9
Tak til Driis for henvisningen til http://www.jkfsoft.dk/tasklist.zip

M.v.h.  Jørn  09-12-2000  12:11